Lite amatörbilder från Astrofest.

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Lite amatörbilder från Astrofest.

Post by Lazze »

Jag var på Astrofest i London helgen som gick. Det var egentligen aldrig tanken att jag skulle fota därinne, men jag hade med min kompaktkamera, så jag passade på att ta lite bilder på några av de prylar som var mest i blickfånget.

Jag gick också på några föredrag på lördag förmiddag som såg intressanta ut. Bl.a. ett om NEO, Near Earth Objects, eller med andra ord asteroider som finns nära jorden. Man hade kartlagt och bestämt banor för 7500 med banor nära jorden över en viss storleksgräns (minns inte exakt vilken) och undersökt vilka som låg på kollisionskurs med jorden under vår livstid. Svaret var 1.
Nästa fråga vad förstås när det skulle ske. Svaret var att det redan hade skett. Det var meteoriten 2008 TC3 somslog ner i norra Sudan 2008.

Lördag förmiddag avslutades med ett oannonserat extra föredrag om Starmus festivalen på Teneriffa 2011. En av presentatörerna som oväntat dök upp var Dr Brian May. Mannen som tog över 30 år på sig att slutföra sin doktorsavhandling, fast han hann förstås med en del annat som gitarrvirtuos i Queen åren däremellan.
Image

Väl inne på utställningen var det första som man mötte en Orion ODK16 på en Paramount ME. Mässpris: 200 000£ jämnt. Fast då ingick förstås piren.
Image

Stor men inte lika massiv är CGE PRo som den här gentlemannen tittar upp på. I bakgrunder skymtar nya CGEM DX. Yttre skillnader mot en CGEM var såvitt jag kunde se det stora stativet och en betydligt grövre motviktstång.
Image

Det här är en prototyp till något som liknade en mini-Paramount. Den hade bältdrift (RA-delen kan anas på högersidan) till de stora dreven för RA och Dec. Allt låg på utsidan för att vara lätt att komma åt, men blir förstås väldigt utsatt för damm m.m. Tillverkaren till höger hade prisbilden 5000£ för den som visas på bilden och ska ha en kapacitet på 50 kg. Han jobbade också på en modell som skulle klara 75 kg. Tyvärr kunde han inte visa på några PE-kurvor än: http://www.astromount.co.uk
Image

En riktigt intressant sak var Skywatcher EQ8. På skylten stod det EQ7, men säljaren som visade den sa att man föreslagit Synta att kalla denna EQ8 och i stället jobba på ett annat projekt som ska bli EQ7 och hamna emellan EQ8 och EQ6. Monteringen såg mycket seriös ut, men han ville/kunde inte lämna några uppgifter om den. När jag frågade om han trodde den skulle bli klar 2011 lät det som om det var målet, men han sa också att hans magkänsla pekade åt 2012.
Image

Se men inte röra. Officina Stellare 320 ridande på en QCI 2000. Ett F8 RC-teleskop för 136 000£.
Image

En riktig goding. En 6" F15 akromat från Peak2Valley. Visst är det snyggt med mässing? 3500£ men på mässan gick den för 3150£.
Image

WO 6-tummare såg ut som ett monster jämfört med den lilla Megrez 72-an. Jag la lite broscyrer bredvid för att få en känsla för storleken.
Image

Image

Stor var också Skywatchers Skyliner Flextube GoTo 16" dob.
Image

Till sist något jag hoppas kan bli något riktigt bra. Skywatchers nya ED150. Det är en triplett där åtminstone någon del av frontglasen är fluoritglas med en dublett korrektor baktill.
Inga data här heller eftersom säljaren betonade att det var en prototyp, men vikten angavs i alla fall till 11 kg.
Image

Jo, en bild till blir det eftersom jag gillar Queen. Brian May var förstås väldigt i blickfånget. Här gör han nedslag hos Astronomy Now. Lite suddigt tyvärr.
Image

/Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Lite amatörbilder från Astrofest.

Post by Robert »

Tack för ett fint bildreportage. Man blir sugen på att åka dit någon gång.
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Lite amatörbilder från Astrofest.

Post by Morgan »

Intressant bildrepotage och extra kul att få se prototyper på kommande modeller.

//Morgan
// Morgan
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Lite amatörbilder från Astrofest.

Post by Starsoft »

Tack för ett trevligt reportage Lasse, nästa år ska jag också försöka ta mig dit.

Kul att få se EQ-7/8, hoppas att SkyWatcher börjar pressa priserna på lite större monteringar också.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Övrigt”