Ljusskiva för Flats klar.

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Ljusskiva för Flats klar.

Post by Timo »

Hej,
vill först tacka Hans på Teleskop-service.se för den trevliga och givande astroträffen jag besökte igår !
inspirerad av gårdagens astroprat tog jag mig i kragen och gjorde en enkel ram till min ljusskiva för Flats.
Själva skivan eller kanske ljusarket, den bara 1 mm tjock är köpt i England under följande adress :
http://www.posterpoweruk.co.uk/page4.htm

Ramen är så pass tjock och precis tillskuren så att jag helt enkelt bara hänger den över teleskopets öppning.
Sen är det bara att ta flatsbilder.

Men, det återstår ett men, jag har inte provat om och hur bra den fungerar än. Ovanpå den tunna ljusskivan har jag lagt
ett mjölkvit styv plexi. Den är helt utan blemmor och andra skavanker så möjligtvis skall den bara dammtorkas innan
användning.
Bifogar bilder nedan. OBS !Plexiskivan har fortfarande skydsfilmen kvar, därav den blå texten.
Timo
1.jpg
1.jpg (38.1 KiB) Viewed 4423 times
3.jpg
3.jpg (38.01 KiB) Viewed 4423 times
2.jpg
2.jpg (29.1 KiB) Viewed 4423 times
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Starsoft »

Eftersom jag funderar en del över tänkbara ljuskällor och metoder för att ta flats til mitt nya obs så undrar jag om du har funderat över om man inte drabbas av störande ströljus när ljusskivan sitter direkt på teleskopet? Alltså att ljuset kan gå direkt till fokuseraren och kameran utan att passera speglarna, jag inbillar mig att ljuskällan ska vara rund, lika stor som teleskopöppningen och helst sitta en bit bort.

Vore också intressant att hitta en serös test av ljuskällor för flats på nätet, något tips?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Timo »

Ja det återstår att se.
Kommer att prova med ett par längre avstånd också och hoppas då på att skivans storlek räcker.
Har en papptub som är konformad. Ena änden som teleskopets öppning den andra mindre. Testar den också.
Om det nu blir så att man missar några centimeter runt i spegelns kanter så gör det ingenting då CCD chipet inte täcker ända ut ändå.

Skulle detta inte fungera så tar jag flats mot himlen strax efter solnedgång och det fungerar bra. Behöver inget mer avancerat egentligen tycker jag. Men fungerar detta så kan jag göra det nästan när som helst innan fotosessionen, det vore bra.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Timo »

Har för mig att den inre "bländtuben" som sitter i min Cassegrain är så lång att den släpper bara in ljus från sekundären.
Skall kolla det visuellt, det borde gå.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Starsoft »

Har för mig att den inre "bländtuben" som sitter i min Cassegrain är så lång att den släpper bara in ljus från sekundären.
Här vinner nog din tubkonstrukton jämfört med min newton där vinkeln från tubänden in i fokuseraren är besvärligt liten. När månen är synlig så är det hopplöst att fota om månen kommer åt att lysa in i tuben, då blir det massor av ströljus i bilderna med usel kontrast som resultat. När man fotar med newton kan det nog vara så att en tubförlängare på 30cm eller så alltid kan vara bra.

En av de intressantaste aspekterna på att använda två identiska 8" tuber med två identiska kameror som jag tänker använda, är att det går att utföra massor av jämförande tester för att ta reda på hur olika tekniska lösningar påverkar resultatet, typ att använda tubförlängare bara på den ena tuben och sedan jämföra resultatet.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Timo »

Mycket intressant Anders.
Du får gärna delge dina testresultat som jag tycker kan bli intressanta !
Kommer nog själv att återgå till eller i alla fall också skaffa mig en Newton igen i framtiden.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Robert »

Trevligt att träffas.

Köpte du din ljusskiva där via nätet? Jag funderar på att köpa en sådan med.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Timo »

Hej Robert,
ja det var trevligt, det är ju inte så ofta man ses.

Nej, jag köpte tillsammans med de danska amatörerna och jag tror att Stauning ringde in beställningen.
De köpte nog en 15 st samtidigt.
Min är av A3 format och den kostade drygt 700.-
Finns också A4 som de flesta andra köpte och den var förstås billigare.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by GAIS »

Här är min tidigare erfarenhet... och efter kört enligt nedan i några månader kan jag bara konstatera att det funkar i princip perfekt (för refraktorer - har inte provat annat).

viewtopic.php?f=6&t=3882
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ljusskiva för Flats klar.

Post by Robert »

http://www.alnitakastro.com/

Ett annat dyrare sätt men kan datostyra när man vill göra sina flats :=)

Return to “Övrigt”