Fotonräknare

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Fotonräknare

Post by Starsoft »

Någon som har följt mitt kamerabygge har kanske undrat varför det sitter ett litet servo i kameran, här är förklaringen, jag tänker montera en "fotonräknare" på servoarmen så att den på kommando kan svängas in framför bildsensorn i en exakt position.

En lavinfotodiod, som ibland kallas fotonräknare eftersom den kan räkna enstaka fotoner, ser ut så här:

Image

Det är den lilla svarta pricken i mitten innaför glaset som är den ljuskänsliga ytan, så som ni förstår så kan det inte vara enkelt att försöka rikta in en stjärna eller galax på den lilla punkten. Nu tänker jag mig att jag ska veta var på bildsensorn som lavindioden hamnar när jag svänger in den med servot. Om då guidningen redan är påslagen och jag har riktat in teleskopet så jag får en stjärna på rätt ställe så bör det gå att hitta och behålla en exakt position medan jag mäter med fotonräknaren.

Om det blir några resultat vet jag inte, blygsamt med information om sådant här på nätet även om proffsen verkar hålla på en del. Enkla och grova uppskattningar som jag gjort verkar indikera att det borde gå att mäta rotationshastigheten på pulsarer typ den som finns i krabbnebulosan men det återstår att se. Riktigt kul skulle jag tycka det vore om det med en ansluten högtalare gick att höra brummet från en pulsar i realtid :D

Lavinfotodioden fungerar idealt så att den genererar ett "knäpp" för varje foton som träffar den, ungefär som en geigermätare. Givetvis förekommer det en massa störningar som genererar brus och det är mängden brus som kommer att avgöra vad jag kan detektera. Kan jag hantera bruset så är jag ganska säker på att det kommer att gå att få en del spännande resultat.

Men först lär jag få kameran klar...

EDIT:

Det är en föreläsning på söndag i Göteborg som eventuellt om jag gissar rätt anknyter till ämnet http://www.astronomi2009.se/evenemang/d ... a-dvaergar

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Övrigt”