Teleskopsvagn??

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Teleskopsvagn??

Post by MartinS »

Hej,

Har tänkt att försöka få lite bättre ordning på mina grejer nu över vår/sommar för att minimera uppställningstiden när jag ska fota. Eftersom jag bor i lägenhet i centrala Göteborg måste jag köra ut till farsans hus (ca 45 min) där jag har mitt teleskop. Väl på plats så brukar det ta mig ett par timmar att komma igång med fotandet innan jag fått till alla inställningar perfekt.

Detta gör att jag drar mig från att åka dit under veckodagarna när jag jobbar eftersom det inte blir mycket tid över till själva fotandet. Måste därför minimera tiden det tar att komma igång. Är det någon som använder sig av en sådan här vag eller något liknande? Tror ni att det kan bli problem med flex om man låter monteringen sitta permanent på vagnen?

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... Style.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag kan ställa allt i garaget och min tanke är att gräva ner ett par betongblock i parkeringen där jag kan göra markeringar för fötterna på vagnen.

Idag har jag en Celestron CGX montering samt ett celestron c6 (1500mm brännvidd) och dslr. Har inga planer på att införskaffa ett teleskop med längre brännvidd men kan hända att det blir en investering om ett år eller 2 och då blir det nog ett aningen tyngre teleskop i så fall. Totalvikten just nu borde liga runt 60 kg.

/Martin
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teleskopsvagn??

Post by ragge »

Det bör inte vara några flex-problem med en sådan lösning. Förutsatt att du guidar så är det inte lika känsligt med flex i stativet eller marken, jämfört med flex vid guidetuben/kameran eller huvudkameran (dvs fokuseraren). I det första fallet kan guidekameran kompensera (hyfsat) för flex men inte i det andra exemplet.

Men 6000 kr (med frakt) är rena rånet för den vagnen. Lätt att göra en själv, hjul finns troligen på Bauhaus eller Clas Ohlson.

Ragnar
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Teleskopsvagn??

Post by Robert Habolin »

lite dyr kanske... kan du ju nästan ljuta pir och ha fast monterat teleskop istället om du får för farsan :)

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Teleskopsvagn??

Post by Tony »

Alternativt så monterar du hjul på 2 av stativets 3 ben. Dom ska sitta så att när du lyfter det 3:e benet så går hjulen ner i marken. Fixera gärna
stativets alla tre ben med en triangel för stadgans skull. Ta inte till för liten diameter på hjulen med tanke ojämnheter på marken.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Teleskopsvagn??

Post by MartinS »

Ja pris är väl saftigt! Är nog värt att svetsa ihop något själv om jag kan hitta lite spillmaterial i verkstaden på jobbet så borde jag kunna få ihop en vagn for för 600 spänn istället kanske. :) Dom pengarna kan jag förmodligen spendera på något roligare.


Tony, tack det är ju en mycket god ide, borde funka fint eftersom jag inte har mer än ca 10 m att rulla ut teleskopet från garaget!

Ragge: Tack för info om flex, hade inte tänkte på att det givetvis blir skillnad om flex uppstår i stativet istället för teleskop och guidetub.

Robert: Tror inte farsan har några invändningar kring att jag knycker ett par kvadratmeter av hans tomt. :) Känns som ett stort steg att bygga ett observatorie och att det finns en hel del misstag att begå. Betraktar mig själv fortfarande som nybörjare.. :)

Hade dock varit sjukt kul projekt att bygga ett litet obs. Kanske går att göra ett litet mindre skjul som rymmer teleskopet, väggarna kan sedan gå att öppna så att man får gott om plats för att göra justeringar och pilla med grejerna.

Min dröm är givetvis att någon gång kunna köra allt helt remote från lägenheten.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Teleskopsvagn??

Post by Robert Habolin »

jag kör helt remotely, från soffan till riggen ute på tomten :)

bara ha en PC vid riggen med alla program som du behöver sen remote desktop eller teamviewer. funkar kanon!

du behöver ha, motorfokus o program till det, typ fokusmax, kunna styra riggen via typ eqmod eller liknande och nått planetarium, och guidning om det behövs.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Övrigt”