Linda värmekabel runt montering?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Vad tror ni om att linda en sån här runt monteringen när man täcker den efter en lång natt med mycket dagg/frost?
https://www.kreatursbutiken.se/product. ... ory_id=137" onclick="window.open(this.href);return false;

Min tanke är att lägga över ett teleskopskydd/presenning eller liknande och om det är dagg på grejerna känns det som att elektronik mm kan ta stryk. Skulle det hjälpa att ha en sån här lite värmekälla lindad runt piren och monteringen innan man drar på skyddet?

Finns det några nackdelar med det? Andra tips?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Kan man annars bara hänga en handduk över monteringen och sätta nån rejäl påse med silica gel under teleskopskyddet och hoppas på att det räcker?
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Juicy6 »

Mycket bra grej!
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Det bästa kanske är en kombination - lite värme + silica gel.

Finns det någon risk för överhettning? 20 watt är ju inte så mycket.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by micke187 »

Det lät som en bra idé. Kanske får skaffa en sådan och ha efter avslutat session när det har varit fuktigt ute. Om du skaffar en så kan du ju se ifall det funkar bra :-)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Den var ganska dyr, landar på över 600 kr inkl moms och frakt.
Frågan är om en sån här är OK:
https://www.kreatursbutiken.se/product. ... ory_id=137" onclick="window.open(this.href);return false;

Inte självbegränsande, men har ju ändå en termostat. 16 watt är ju också en beskedlig effekt. Man kan ju se till att inte låta den korsa sig själv.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by ragge »

Lite värme under isoleringen kommer att minska luftfuktigheten rejält. Men strax efter att du täcker över den iskalla monteringen och slår på värmen kan det bildas lite extra kondens på utsidan av monteringen, vilket inte är så farligt. Den kommer troligen att försvinna rätt snabbt men värt att hålla koll på.

Jag har läst någonstans om någon (AstroFriend - var det du ?) som lät monteringen vara påslagen permanent för att minimera kondens och värme/kyla transienter.

Ett billigare alternativ till värmekabeln är att ta en 20 watt glödlampa (tex E14 päronlampa), men ljuset kanske är störande. Då kan man i stället seriekoppla flera glödlampor. Ljusstyrkan minskar då avsevärt, och livslängden ökar lika mycket :
- 2 st 40-wattare i serie ger 20 watt värme totalt.
- 3 st 60 watt = 60/3 = 20 watt totalt (blir inte mycket ljus av detta).
- osv

Ragnar
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Känns som större risk för överhettning med en övertäckt glödlampa.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Lazze »

Jag använder en sån här:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Eleme ... 000022756/

Att den skulle funka som termostat ska man ta med en nypa salt. Jag tycker att vredet är mer att betrakta som ett vridmotstånd.
Maxeffekt 200W men man kan ställa in den i stort sett hur lågt man vill. Har funkat bra i några år nu.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Martin F »

Jag beställde en sån där självreglerande värmekabel från Jula. Får se hur det funkar tillsammans med en "torrboll" under teleskopskyddet :)
Tänkte också köpa täta plastlådor att lägga ner fuktig och kall utrustning i vid nedmontering. Om man låter lådorna också stå ute (men med lock på) så håller luften i dem samma temperatur som uteluften och när man sen tar in dem stängda med utrustning i så får man ingen ökad kondens från den fuktigare inneluften. Plus ett par påsar silica gel i lådorna som får ta hand om fukten på utrustningen.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Linda värmekabel runt montering?

Post by Robert Habolin »

jag har det sista åren haft min utrustning ute hela vintern i stort sett med enbart ett motorcykel överdrag på. Har aldrig haft nått problem med elektronik eller dylikt. Dock alltid haft utrustning på, så själva kretskorten och elektroniken har väl varit "varm". Så vet ej om det behövs faktiskt... men kanske är "better safe than sorry" här.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Övrigt”