Skicka paket över Atlanten, tips...

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Skicka paket över Atlanten, tips...

Post by Tompa »

Hej,

jag måste skicka min fokuserare med tillhörande korrektor (rejäl gängpaj mellan fokuserare och korrektor :( ) till tillverkaren i USA.

Är det någon som har några tips på vad man ska tänka på vid frakt till USA, för att inte behöva betala onödigt mycket tull och moms etc..?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Skicka paket över Atlanten, tips...

Post by AstroFriend »

Jag är lite osäker på hur det går till idag. Förr i tiden gjorde man en tulldeklaration innan man skickade iväg den för att slippa riskera betala tull i både landet den går till och när den kommer tillbaks. Du skall ju bara betala tull och moms på reparation med matrial samt kanske frakt. Bäst att kolla med tullen först så det inte blir dyra överaskningar. Tror dock de flesta chansar och bara skickar iväg det när det är mindre saker.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Skicka paket över Atlanten, tips...

Post by Torbjörn »

Det finns någon typ av dokument som man kan fylla i och som anger att prylen hör hemma i Sverige och skall tillbaka hit...men jag minns inte vad det heter. Hörde talas om det för ett bra tag sedan i ett annat sammanhang.

/Torbjörn
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Skicka paket över Atlanten, tips...

Post by Miska »

USA är tullavgiftsfri, medan Sverige kräver dokumentation om att det handlar om garanti som inte går att lösa med svenska ÅF.
Om du inte har dokument som kan styrka om att det handlar om garantiärende så kommer du få betala tull och moms.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Skicka paket över Atlanten, tips...

Post by Tompa »

Tack för era tankar!
Jag har brottats med tullverket, det mesta på deras hemsida är ju skriven på det nya språket "Juridiska". Ett språk så knepigt att lära sig, att de själva har svårt att förstå det.
Hur som helst, jag har fått lite instruktioner som jag har försökt att följa. Jag återkommer senare med en berättelse om hur jag gått tillväga samt hur det har avlöpt. Jag räknar inte med annat än att det kommer att bli strul när grejorna kommer åter :green:
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------

Return to “Övrigt”