Luminans-filter

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Hej Lars! Jag använder en fokalreducerare på tuben så kanske den hjälper till vid brytningsfel i färgerna. Det återstår att se. Va mycket enklare när man körde med digitalkamera än allt man behöver lära sig med en ccd-Kamera märker ja :green:
Ja en autofokuserare är nog något man eventuellt får skaffa om det blir för bökigt om man behöver ställa fokusen varje gång. Är det någon speciell variant du kan rekommendera? :)

Hej Bengt!
Ja det får nog bli att göra lite tester när det blir dags för aty fota och se hur mycket det kommer skilja mellan filtren.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Focalreducern kompenserar tyvärr inte teleskopets färgbrytningsfel. Den tillför sina egna färgbrytningsfel. Har dock sett det finns korrigerare till Skywatchers 6" acromat refraktor, vet dock inte hur bra det fungerar att göra så.

Jag köpte USB-Focus efter tips från Stoffe. Den inbyggda autofokuseraren kan nog vara betydligt bättre. Den mäter bara på en stjärna så blir därmed något ostabilt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Aha hade för mig att det skulle kompensera för eventuella färgfel. Ja de är nog olika beroende på vad man har för slags teleskop också. Hade för mig att den här fokalreduceraren ja har på mitt teleskop skulle förbättra eventuella färgfel eftersom den är helt anpassad för de här teleskopet.
Ah ja får ta och kolla upp vad som skulle passa bäst. Helt klart en data styrd fokuserare är att föredra känns de som så har man all kontroll på en å samma plats.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8