Luminans-filter

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Luminans-filter

Post by micke187 »

Hej! Har börjat kika lite på filter till den 'nya' ccd-kameran man skaffat sig (sx h-18mono)och har lite fundering på val av luminans-filter.
Eftersom man har endel ljusförorening hemmavid så tänkte höra vad som skulle funka bäst mellan ett cls-filter eller ett ha-filter till luminansdatat? Eller kan man köra på de vanliga lumfiltret som följer med i de LRGB paket som finns(baader) och fixa till i efterbehandlingen?
Är min allra första ccd-kamera detta så är helt grön inom området ännu så om ni har andra tips som kan komma till pass så är jag idel öra!
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
Till en refraktor som jag tror du har brukar man behöva ett ir/uv blockfilter, kanske det du menar med luminansfilter?

Skall du fota monokromt kan det i vissa situationer vara bra med ett cls filter, de skiljer i detaljer hur de blockerar oönskat ljus.

Rgb filter har i regel ir block inbyggt. Vore bättre att anpassa dina rgb filter så att de lämnar ett gap där du har ev. ljusföroreningar. Då slipper du dubbla filter, varje extra filter är en källa för fula reflexer.

Börja med mono då det är en lång inlärnings kurva för rgb så du inte köper fel saker.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Hej Lars
Ja att ett luminans-filter är ett ir/uv block filter och att de flesta RGB filtren ja läst om har inbyggt ir-uv block har ja koll på.
Så det är väl främst vad som skulle va bäst av ett ljusföroreningsfilter eller ett smalbandsfilter istället för uv/ir filter som släpper genom nästan hela ljusspektrat inklusive ljusförorening?


Hade kunnat testa att använda med cls-filtret ja redan har men tyvärr är det är för stort för filterhjulet..

Ja dubbla filter är ju nåt ja inte vill så de ska ja ju försöka undvika så gott det går.
Ja det kommer bli en intressant inlärningskurva med den nya kameran men de ska iaf bli kul att börja med ccd-foto till hösten:-)

/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Kommer väl säkert att skaffa riktiga smalbandsfilter längre fram när man börjar bli mer hajj på mono-foto. Så då om man skulle skaffa ett ha-filter som luminans-filter till rgbfiltren om det skulle funka vill säga. Så då har man ju redan ett filter till uppsättningen.
Och dom är ju betydligt dyrare än rgb filter så då känns det inte lika hårt i plånboken heller när man ska skaffa resten av filtren hehe.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by AstroFriend »

Med den utrustningen du har hade jag nog kört färg med Canon kameran och kompletterat med luminans från monokameran. Första filtret jag köpte skulle bli ett halpha.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Ja har tänkt att uteslutande använda mono kameran. Känns rätt bökigt och behövs byta kamera när man ska fota. Hade man ett teleskop till hade de väl varit bra dock.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by Bengt »

Har man ett rent spegeltelskop t.ex en RC behövs egentligen inget ir/uv filter . Men är inte fel ha det för det skyddar lite mot damm.
Mycket nytt nog lära sig . Ska jag ge dig ett råd så är det bygg eller köp en flatbox från början. Sen hade jag köpt till den extra kylfläkten som finns till den direkt .Nästan ett måste på denna kamera. https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... meras.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade väntat med ha och andra smalband och börjat ta lrgb.

Bengt
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Det är det här filtersetet ja tänkt skaffa http://m.astro.astrosweden.se/sv/articl ... omonterade" onclick="window.open(this.href);return false;.
Antar det är de mest populäraste av RGB filter med.

Har funderat å skaffa en ledpanel till att göra flats som man också kan reglera ljusstyrkan på.
Den fläkten du länka fick ja faktiskt med på köpet när ja fick köpte kameran så den ska ja ha på sen:-)
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Nu blev det så att man beställde baaders smalbandsfilter till kameran. Vet dock att det kanske inte är det smartaste valet nu i efterhand för nybörjaren. Vel vel.. Fördelen ja ser det med dessa är att ja kan fota utan att tänka på min ljusförorening man har och att kunna fota när månen är uppe. Dock är det väl bara ha och SII man kan fota under månsken.
Så nu är det väl att få till guidningen till längre exponeringar som behövs. Visserligen har ja haft lyckade test på 10 minuter men kan behövas ännu längre nu med de smala filtren.
Sen är det med fokuseringen som ja har en liten fråga.
Räcker det med att fokusera med luminans eller klarglas filter eller är det så att det skiljer mellan filtren gällande fokus? Vet att f-talet och vilken typ av teleskop man har spelar in men har ingen koll hur det är på de teleskop ja har dock..
Alla filter kommer från baader.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Luminans-filter

Post by Juicy6 »

Har hört att om det är samma tillverkare och tjocklek på filtren, så är de parfokala och behöver ingen skärpeförändring vid filterbyte.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Jo ja har också fått den uppfattningen och hoppas det är så.
Men efter å ha läst endel trådar om ämnet så har ja sett många olika svar angående fokuseringen. Vissa tycker sig att fokusen ändrar sig mellan filtren medan vissa inte gör det.
Tänkte om de skulle behövas ändra fokus mellan filtren så är det väl onödigt med att införskaffa ett klarglas filter för fokusen.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Luminans-filter

Post by Juicy6 »

För 400 kr är det värt ett försök:

http://astro.astrosweden.se/sv/articles ... ABA2458415

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Luminans-filter

Post by micke187 »

Jo det är sant visserligen kommer man väl ha användning för ett när man skaffar RGB filter längre fram :) Fast då kommer det bli ett lum-filter.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by AstroFriend »

Hej Micke,
I din signatur står att du har en refraktor, en sådan bryter alltid olika våglängder mer eller mindre olika. Ett rent spegelteleskop bryter alla våglängder lika. Nu har man ju inte sådana vid foto i regel utan även där tillkommer linselement.

Men allt beror ju också vilken kvalitetsnivå man eftersträvar, kanske finns andra komponenter i optiksystemet med fel som maskerar våglängdsbrytningsfelet.

Har du inbyggd autofokusering är det ju enkelt att använda den. Då får du svar på hur många steg som stegmotor ställer in sig på för varje filter. För min del är det framförallt temperaturvariationerna jag måste fokusera om för, mycket större förflyttningar än vad jag har för rgb (färgkamera dslr). Jag tror apt mäter fokus hwfm på den gröna kanalen, skall skriva till Ivo och fråga. En grad ger synbart fokusfel under goda omständigheter. Justeringen sker med tempgivare och tabell.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Luminans-filter

Post by Bengt »

Jag rekommenderar du kollar fokus flera gånger när du kör lum framförallt om den körs under flera timmar . Fokus kan ändra sig mycket under en natt . Du kommer behöva justera den även vid filter byte om du har lite högre krav på dina bilder. Framförallt blått har jag märkt inte alltid håller som utlovat afokalt fokus . Ännu mindre smalband filter . Kan ge lite huvudvärk få till i align om de är lite för mycket ur fokus .
Sen å andra sidan binnar man ner färger
Så ofta syns det väldigt lite skillnad på slutbilden

Bengt