Bilskärmsfunderingar

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Bilskärmsfunderingar

Post by ragge »

Hej,

Jag tänkte höra om någon med lite kunskap/erfarenhet av bildskärmar kan tipsa mig om vad jag kan förvänta mig av en ny 30" skärm i prisklassen 13.000 kr.

Först lite bakgrund: De senaste åren har jag haft en 27" Dell 2709w som jag varit rätt nöjd med tills den dog för några dagar sedan. Nu när jag ändå var tvungen att skaffa nytt så passade jag på att uppgradera till lite större, en 30" Dell UP3017 ("fabrikskalibrerad" skall den vara) :
https://www.inet.se/produkt/2211903/del ... 3017#specs
Mina bilder sparar jag alltid med srgb-profilen inbäddad i filerna, och jag har ställt in Windows (7) skärmprofil samt PS CS5 att använda srgb. På så vis får jag rätt ok färger oavsett vilket program som används för att visa bilderna, och det funkar bra med den nya skärmen. Färgerna ser ut som jag är van vid att de brukar göra i samtliga program, inklusive Windows desktop och ikoner etc.

Så till frågetecknen.
Om jag öppnar en browser, eller notepad, i fullformat så ser jag tydliga färgskiftningar i bakgrunden som idealiskt sett skulle varit vit. Den gamla skärmen var kanske inte perfekt i det avseendet, men med den fanns det inget som jag reagerade på. Här syns det rätt tydligt om man tex surfar på någon sida med vit/ljus bakgrund. Det är skiftningar i svagt rosa resp blått på olika delar av skärmen. Jag tog en bild på detta med en omoddad kamera :
dell_up3017.jpg
(Bilden är avsiktligt ofokuserad för att slippa moiremönster från pixelmatrisen). Jag ser blåstick i övre delen, speciellt uppe till höger, och rosastick nedtill. Inget som märks på "vanliga" eller astro-bilder så jag är nog inne på att bara acceptera och vänja mig. Kanske måste man upp i högre prisklasser för att få en perfekt skärm. Hur hade ni gjort ? Urvalet är begränsat när det gäller ev byte, för jag vill ha en skärm med förhållandet 16/10 och det finns inte så många att välja på.

Och så upptäckte jag att min bild på M63 ser hemsk ut jämfört med den gamla skärmen.
http://astronet.se/view_image.php?id=5003&mode=large
Färgerna är helt ok, men ytterkanten av galaxen där jag har stretchat hårt ser inte längre bra ut. Tidigare hade jag en mjuk fin övergång (men kanske mörkare), nu syns artefakterna tydligt. Det skulle vara intressant att få veta hur ni upplever att det ser ut på era skärmar. Jag funderar på om skillnaden jag ser beror på att den gamla skärmen var bättre eller sämre än den nya, just i detta avseendet.
Jag kan nämna att jag gått igenom bildskärmstesterna som finns på http://www.lagom.nl" onclick="window.open(this.href);return false;, och det ser hyfsat ut förutom på gammatesten :
http://www.lagom.nl/lcd-test/gamma_calibration.php
Där ser gamma ut att ligga på 1,7 i stället för 2,2. Om jag justerar gamma i grafikinställningarna (Intel HD Graphics 3000) så kan jag få till det, men då blir kontrast-testen lidande i stället så det har jag inte gjort.

Sedan undrar jag om jag kommer att se någon skillnad om jag skaffar ett grafikkort som stödjer högre upplösning än de 2048x1280 som jag har som max idag. Skärmen klarar ju 2560x1600. Vad tror ni, är det någon märkbar skillnad i praktiken ?

Ragnar
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by AstroFriend »

Hej Ragnar,
Från den tiden när jag höll på med HTPC och hemmabio så var ju en omskalning rena katastrofen. Men idag är ju tekniken bättre och vi jobbar i mycket högre grundupplösningar, men känns ju ändå väldigt onödigt på en så fin högpresterande skärm, man tar ju inte vara på det som man betalar dyrt för.

Färgskiftningarna borde uppstå pga bakbelysningens konstruktion och till viss del kanske betraktningsvinkeln. Med OLED skärmar i framtiden lär vi slippa detta problem då ljuset uppstår direkt i pixeln och därmed bakbelysningen försvinner, även om det nu i ett övergångsskede finns hybridlösningar.

Din gamla skärm hade den lysrör i bakbelysningen?

Idag är det väl uteslutande LED belysning.

De kan vara kantbelysta vilket ger en kompakt tunn skärm men oftast ganska ojämn belysning. På mina skärmar ser man det i regel som en ljus kant runt skärmens ytterkant.

De kan vara bakbelysta, fler LEDs ger ger jämnare belysning och bättre dynamiska egenskaper om intensiteten av LEDarna styrs aktivt för att öka kontrasten eller dynamiken.

Belysningen kan ju också vara vit eller rgb, det senare ger ju större möjligheter till bättre prestanda vid aktiv styrning, vet dock inte om man har det på data monitorer.

Gamma 2.2 är ju standard så det bör monitorn vara kalibrerad efter. På äldre MAC tror jag att man använde gamma 1.8, fast totala resultatet skall ju bli lika i slutändan vilket fall som helst, bara att man delat upp det på olika delar.

Ja det var väl lite på vad jag kom att tänka på utan att fördjupa mig in på detaljerna.

Något som jag själv funderat på men inte har utrustning för att testa. Nu finns det ju skärmar som klarar mer än 8 bit per färg, alltså high dynamic, inte bara att den hanterar avrundingsfelen vid omskalning. Astrobilder är ju i raw format efter stackning minst 16 bitar, men efter konvertering till jpg kastar ju man tyvärr bort all dynamik när man går ned till 8 bit. Vilka filformat använder ni för att bibehålla en högre dynamik som också grafik kort och skärm hanterar utan förlust på vägen? Kan till ex. en TIFF 16 bit föra över denna information ända fram till skärmen?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by Juicy6 »

Jag vill nog påstå att det är mycket viktigt att grafikkortet kan ge den upplösning, native resolution, som skärmen har. All omskalning ger artefakter. Med ett passande grafikkort är man också friare att testa olika drivrutiner. Skärmen ska visa helt vitt från kant till kant när man testar som du gjort, speciellt när skärmen kostar mer än 10 tusen och är IPS. Min egen erfarenhet är också att Displayport ger bättre, lugnare och behagligare bild än HDMI. Men rätt upplösning är det viktigaste. Byt grafikkort.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by Miska »

Kolla vad du har för Color Space i skärmens egna meny.
Jag kör strikt med Adobe RGB på min skärm (Dell U2713H 27 tum) och alla färger är naturliga i båda lägen.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by ragge »

Tack för synpunkter och tips !

Lars,
Ja jag tror det var lysrör i den gamla.
Jag använder alltid jpg som slutformat, men sparar ofta både raw-bilderna och psd-filen (Photoshop).

Christer,
När du säger det så kommer jag ihåg - visst skall man ha native upplösning till skärmen. Man glömmer fort...

Miska,
Jag har sRGB inställt. Kan du testa "Notepad-testen" med din skärm ?

Jag hittade i skärmens inbyggda menysystem en "Uniformity Compensation" som tar bort symptomet nästan helt, men tyvärr går det då inte att välja sRGB eller AdobeRGB - bara "Standard" vilket ger väldigt konstiga färger.

Efter lite Googlande på monitor uniformity hittade jag flera trådar om problemet med färgstick/vinjettering. Det verkar vara rätt vanligt på moderna (och stora ?) skärmar (här nedan är det visserligen en annan modell, men det finns träffar även på UP3017) :
http://en.community.dell.com/support-fo ... t/19675282

Här ett citat från en annan :
Given these facts, I would stay away from any of these Dell models with high prices since they are not worth it: the risk of bad uniformity units is too high for the bigger screens and software for hardware calibration has some issues as we will see in this article. I would stay further away from LG or BenQ models since their cheap models have worse uniformity issues than Dells

Så jag tvekar nu mellan två alternativ. Chansa på att få byta till ett bättre ex eller returnera och få pengarna tillbaks. Jag kan tänka mig att återgå till 27 tum bara färgerna ser bra ut. Ni som har 27-30 tum, vad har ni och är ni nöjda med dem ? Testa gärna ett Notepad-fönster i full storlek.
När jag skriver detta (fönstret i fullskärm) är den "vita" bakgrunden ljusblå upptill och svagt rosa längre ned. Det är inget jag vill leva med längre.

Ragnar
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by Juicy6 »

Jag kör med en Philips BDM4350, 42 tum IPS 4 k skärm. Använder 3840 x 2160 och sitter 60 cm från skärmen. Perfekt för bilder, film. Sämre med många fönster öppnade samtidigt eftersom man måste röra hela kroppen för att kunna se allt. Det är ju en meter mellan startknapp och systemtråget med klockan. Men 4K-film är otroooooligt bra. Inga färgförändringar som Ragge lider av.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by Miska »

@ragge jag körde Notepad-grejen som du bad om och fotade med mobilen. Såg att mobilen visar fel färg medan skärmen är kritvit annars.
Ökade eV på mobilens kamera till +2 och allt blev normalt även på mobilskärmen. ^^
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by ragge »

Christer,
Jag tror att du haft tur med ditt exemplar, för den skärmen har liksom de flesta större IPS-skärmar en funktion som heter något i stil med "Uniformity Compensation" (Dell´s benämning). Med den funktionen påslagen upphör symptomen nästan helt, men på bekostnad av kontrast mm, så det är inget bra alternativ. Har också läst att det skiljer en hel del mellan olika exemplar av samma modell, så nu har jag lämnat tillbaka skärmen och skall testa att byta till ett annat exemplar.

Miska,
Tack för testen, kan vara bra att veta om jag tvingas gå över till 16:9 format.

Ragnar
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Bilskärmsfunderingar

Post by ragge »

Slutet gott, allting gott.

Jag lämnade tillbaka 30-tummaren, för jag fick igång min gamla 27-tummare ! Den "dog" i samband med att den varit strömlös i flera dygn, jag har den annars alltid i standby-läge. Så jag värmde nu upp den vid ett soligt fönster, och sedan gick den igång... Och inga problem om man nöjer sig att "stänga av" med standby-läget.

Ragnar

Return to “Övrigt”