Snabb USB3-förlängare

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Snabb USB3-förlängare

Post by Juicy6 »

Köpte och testade denna USB3-kabel. 15 m, 8 mm tjock med spänningsmatad förstärkare i änden och på mitten. Skyfflade filer fram och tillbaka medan 550D-kameran och guidekameran jobbade för fullt. Mätte ca 90 MB/s som mest och 50 som minst. Bra ifall man bara måste ha kabel istället för wifi mellan skåp och styrdator.

Image

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Snabb USB3-förlängare

Post by stoffe »

Hur mätte du det? Det skulle ge en bandbredd på 720 Mbit, ena kameran du anslutit är en USB2.0 kamera vilket begränsas av 480 mbit i teorin, vilket du nog kan dela på två för att få den praktiskt snabbaste överföringshastigheten med lite tur och medvind. Guidekameran vet vi inte vad du har för någon? Men varför går det så mycket datortrafik för djuprymdsfoto är frågan? Du måste ha en USB-hub oxå för att kunna ansluta flera enheter till samma kabel.

Jag hängde inte riktigt med där. Men en sådan USB3.0 kabel har jag dragit ensam till min planetfotokamera ASI290MM vilket kräver en egen USB3.0-Host på datorn och en snabb SSD för att hinna lagra all data tillräckligt snabbt. Resten går via ett USB2.0 kablage.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Snabb USB3-förlängare

Post by Juicy6 »

Hej.

Jag har en USB 3-hub på teleskopet. Till den är normalt anslutet USB2-Canon och USB2-QHY-guidekamera, samt montering och fokusmotor. Till den hubben kopplade jag tillfälligt in en USB3-SSD-disk och mätte överföringshastigheten. Fick den fart jag beskrev utan att normal astro-trafik stördes.

Siffrorna på hastighet gäller alltså just filöverföring SSD till/från dator. Skrev inlägget av två anledningar. Dels för att berätta att det FINNS bra kablar, dels för att dementera de uppgifter från förr som funnits om att farten skulle gå ner till den lägsta anslutna enheten. Här går USB2 i USB2-fart och USB3 i USB3-fart

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Snabb USB3-förlängare

Post by stoffe »

Aha då är jag med, de uppgifter från förr tror jag syftar på äldre/billigare USB2.0 hubbar. Där kunde hela hubbens hastighet bli 1.1 eller 1.0 hastighet om ett sådant dyligt tillbehör anslöts. Har ej sett någon sådan uppgift om USB3.0 hubbar.

USB3.0 funkar hyfsat ok idag. Det finns bra kablar det gör det. Men det är inte lätt att hitta en aktiv förlängare. Jag har hittils inte lyckats med USB3.0 kablar längre än 3 meter utan förstärkning, inte på något tillbehör alls faktiskt. Bra att du lyfter frågan! :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Övrigt”