Prestanda på ny dator?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Prestanda på ny dator?

Post by stoffe »

Då har du redan så du klarar dig i prestanda om du inte vill öka på ramminnet ytterligare. Att du har en 6 kärning med HT gör inget. Denna typ av program delar upp arbetet effektivt mellan processorkärnorna. Jag förstod aldrig vad det var för egentligt problem som du hade. Själv är jag faktiskt kvar på Windows 7 Ultimate 64-bit av olika anledningar. Men att ditt PI går segt låter mer som mjukvaruproblem än att du har för klen hårdvara. För det har väl fungerat bra tidigare?

Ang M.2 så är det egentligen en helt vanlig PCI-E 3.0 x4 port som även innehåller en SATA 3.0 (6 GB/s). Varför skulle du förlora resterande SATA-portar när du nyttjar ytterligare en PCI-E port?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

stoffe wrote:Då har du redan så du klarar dig i prestanda om du inte vill öka på ramminnet ytterligare. Att du har en 6 kärning med HT gör inget. Denna typ av program delar upp arbetet effektivt mellan processorkärnorna. Jag förstod aldrig vad det var för egentligt problem som du hade. Själv är jag faktiskt kvar på Windows 7 Ultimate 64-bit av olika anledningar. Men att ditt PI går segt låter mer som mjukvaruproblem än att du har för klen hårdvara. För det har väl fungerat bra tidigare?

Ang M.2 så är det egentligen en helt vanlig PCI-E 3.0 x4 port som även innehåller en SATA 3.0 (6 GB/s). Varför skulle du förlora resterande SATA-portar när du nyttjar ytterligare en PCI-E port?
Faktiskt, nu när du nämner det så ja, det funkar prima innan då när jag testkörde PI för ett år sedan. Får kika på mjukvaran lite mera. Kanske låta mitt KaliOS svepa genom Windows-installationen och se om något gått snett där så den kan rätta till felen.

Enligt moderkortstillverkarna förlorar man restrerande SATA-portar om man kör M.2. PCI-Ex-kort är ju en helt annan femma.
Ett M.2 ser ut så här; https://www.komplett.se/product/903120/ ... 2-pcie-ssd#" onclick="window.open(this.href);return false;
Installeras på sin egen sockel bredvid SATA-portarna på ett X99-moderkort. Hårddisken ser ut som ett WiFi-kort för laptops.
Ett PCI-Ex-kort ser ut så här; https://www.komplett.se/product/866047/ ... 0-hhhl-ssd#" onclick="window.open(this.href);return false;

Men men, vi får se vad framtiden säger. Vill inte bränna alla pengar hux flux på saker och ting.
Ska ju köpa nya Canon 6DMk2 när det väl släpps också, och jag är inte gjord av pengar som vissa andra här inne. ;)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA