Prestanda på ny dator?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Prestanda på ny dator?

Post by Trollsvans »

Jag behöver en ny dator.
Utöver det vanliga familjeanvändandet vill jag kunna:
* Allmän fotoredigering, troligen PS Elements 14, möjligen även Lightroom.
* Stacka och behandla bilder; DSS och Fitswork
* Lagra bilder

Det lutar i dagsläget åt en hemmamonterad stationär dator, känns som man får mest för pengarna så sett.
Vad bör jag försöka nå för prestanda vad gäller RAM, grafikkort mm för att det ska flyta på någorlunda smidigt?

Jag styr inte teleskop eller kamera med dator i dagsläget, men det kanske jag inte heller ska ha familjedatorn till känns det som; bättre att ha en dedikerad laptop till det i så fall?
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prestanda på ny dator?

Post by AstroFriend »

Redigeringsprogrammen är det som kommer kräva mest, både i form av prestanda och stor skärm.

DSS och Fitswork är gamla program som arbetar i 32 bits op system. Där räcker det med 3GB minne, mer än så kan de inte utnyttja. Modernare program med 64 bits op system är det lämpligt med minst 8GB men än hellre 16GB ramminne eller mer, PS som du planerar använda har de kraven. Datorn bör också ha en Quad processor, krav i vissa fall.

Själv satsade jag på en Laptop med en 17" skärm med upplösningen 1920x1200, till den har jag även en 24" skärm med 1920x1200 i upplösning. Dubbla skärmar är något som jag aldrig vill vara utan framöver. Minnet blev tyvärr bara 8GB vilket var vad den datorns moderkort max klarade. Processorn är en Intel I7 Quad. Operativsystemet är Windows 10 64 bit och det fungerar bra, men går säkerligen med lite äldre Windows också.

För att styra utrustningen har jag en minipc utan skärm och tangentbord som fjärrstyrs. Jobbar på att ersätta den med en Raspberry PI3, se min hemsida under projekt:
http://astrofriend.eu/astronomy/project ... linux.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Prestanda på ny dator?

Post by stoffe »

1 st 500 GB SSD
2 st 3 TB hårddiskar
32 GB RAM
i7 processor

Ej mindre än det, köper du mindre mängd av dessa saker så åker du ändå på att uppgradera efter inte allt för lång framtid. Att föreslå så lite RAM som 8 GB känns konstigt i dagens läge. Det kör åtminstone jag slut på fort. Jag hade 8 GB RAM på min dator som jag köpte år 2008 och nästan 9 år senare så bör rekommendationen vara betydligt större. För mina egna behov så räcker inte 16 GB RAM heller, det var standard för 3-4 år sedan.

En stationär dator är det klart bästa, då kan du i efterhand fortsätta och uppgradera som du vill.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prestanda på ny dator?

Post by AstroFriend »

Bara så inget missförstånd blev av det jag skrev, minst 8GB men det var ingen rekommendation att ha så lite minne, utan 16GB som jag skrev, fast även det kanske är i minsta laget om man skall vara lite framtidssäker om man köper nytt idag.

Min dator var för övrigt ett beg inköp, då när jag tittade på lämpliga stationära datorer vill jag minnas de låg på ca 15kkr eller mer inkl två skärmar, var lite väl dyrt för något som inte är värt något om några år. En stationär hade tagit för stor plats också så därför blev det en laptop.

Hårddiskar glömde jag nämna, har en 1TB extern, alldeles för lite när man öser på med subbar.

Man kanske får lägga till en sak till, hur mycket får det kosta?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Trollsvans
Posts: 88
Joined: 2016-01-22 15:25:57
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Trollsvans »

Hade nog gissat på 16-32 GB RAM.

Tja, riktigt så långt har vi inte kommit än faktiskt. Men jag ser helst att det blir under 8-9000. Skärmar och övriga tillbehör finns, så det är bara själva datordelen att tänka på.

Hur är det med grafikkort och sånt? Senast jag byggde dator var GeForce 2/3 creme de la creme, det lär ha hänt en del sen dess.
// Troll

Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Prestanda på ny dator?

Post by AstroFriend »

Det känns inte som om grafikkortet är ett stort problem i denna tillämpning.

Om det inte är 4k skärmar du skall använda så klarar de flesta grafikkorten upplösningen, det är ju inte video heller i HDTV kvalite du skall köra.

Däremot bildkvaliten kan ju skilja och har du bra monitorer och skall redigera så får det ju inte i det avseendet vara för låg kvalite.

En del grafikkort, kanske alla har mer än 8 bitars pixeldjup/färg idag för högre dynamik och mindre avrundningsfel vid färgjustering/färgtabeller. Har du high dynamic skärmar bör ju grafikkortet matcha de.

Att det skall klara dubbla skärmar tycker jag är en självklarhet idag när man håller på med sådant här, är nog det enskilt viktigaste för mig.

De flesta Geforce grafikkorten idag över bottennivån bör väl klara det kraven ovan, eller?

Att grafikkorten är strömsnåla och tysta är ju också viktigt.

Du skrev du skulle ha datorn till annat också, är en del av det HTPC så blir det naturligtvis andra och högre krav.

Vet inte hur vanligt det är med Display port idag som alternativ till HDMI eller den gamla DVI. Jag har Displayport på en av datorerna men ingen skärm att koppla den till. Är ju i princip samma sak, bara den skillnaden att man kan koppla monitorerna i serie.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

Jag kikade på lite hastigt vad som gäller (har lött/byggt datorer sen barnsben) och det verkar bli allt svårare att få tag på rätta grejer.

Själv äger jag ett X79-system där jag har dubbla RAID-kontroller på moderkortet så jag kan köra både SSD i RAID 5 och HDD i RAID 5 vilket gör att det är säkrare, men just i nuläget när jag tittat har jag inte hittat motsvarande systemlösningar.
Det vore idealiskt om du hade likadant, för då kan du börja med 3 st 2-3TB mekaniska (HDD) diskar som lagring samt en SSD på, som Stoffe sa, 500GB även om fler är bättre förstås.

Du behöver inget värstingsgrafikkort heller utan det räcker med de billigaste i x50/1050-serien från NVIDIA, om du/ni inte spelar spel förstås i den familjen för då är nog 1060/1070 att rekommendera, men då ökar priset långt över budgeten.

Om du har låda redan så utnyttja det även om det är gammalt. Köp bara till ett nytt nätaggregat som orkar ge kräm till allting.

Jag inväntar svar från en ÅF för att se om det finns moderkort med stöd för dubbla RAID, återkommer om detta med en redigering av inlägget.

EDIT: ÅF:en kunde inte svara på frågan. Sicka nybörjare....
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Prestanda på ny dator?

Post by stoffe »

Hur det är med raid under Windows vet jag inte men jag körde raid mellan två hårddiskar redan år 2004 under Linux. Varför ska du ha stöd för RAID på moderkortet? Hårdvarurraid försämrar säkerheten på så sätt att om moderkortet går sönder, då måste du hitta en likadan raidkontroller för att få ut din data från hårddiskarna. Med mjukvaruraid så behöver du bara flytta hårddiskarna till nästa dator och montera dom i filsystemet utan några speciella krav på hårdvaran. Finns det något som liknar MD-Array under Windows idag? Jag har hört att det ska ha tillkommit något under de senare Windowsversionerna.

Ang detta med en ny dator, kvalité lönar sig alltid att satsa på. Köper man en något dyrare dator så håller den systemkraven från ny mjukvara mycket längre. Satsa lite till så får man igen det så slipper man uppgradera efter 1-2 år. Jag behövde inte uppgradera min Core2Quad under många år, det var först nyligen som jag uppgraderat till en i7 med 32 GB RAM. 8 år höll mitt gamla system, största anledningen till uppgradering var att det inte gick att köpa 32 GB DDR2 minne..
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

Dagens moderkort kör med mjukvaru-RAID. Det är kontrollerkort som är hårdvarubaserade.
Marvell och ASMedia är mjukvarubaserade så det spelar ingen roll om du byter moderkort. Enda kravet är att nya har antingen eller, som man kör med. :)
Windows hanterar RAID ypperligt bra. Jag har ju RAID 5 på systemet och RAID 5 på lagring. Kan även köra RAID 10 för ytterligare lagring om jag vill, utan att förlora något även om något skulle gå sönder på moderkortet.

Jag skulle rekommendera dig att skippa i7-serien eftersom dessa hoppar mellan socklar. Satsa istället på en Xeon.
Själv kommer jag byta ut min i7 till en Xeon eftersom PixInsight körs bättre på Xeon än vanlig i-serie.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Freke
Posts: 28
Joined: 2016-10-18 13:21:05
spamtest: JA
Location: Surte

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Freke »

32 eller till och med 64 GB RAM kan verkligen snabba upp saker och ting:
http://www.cloudynights.com/topic/55666 ... up-memory/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

Mitt kommande köp av hårdvara kommer ge mig möjligheten att köra 1.52TB RAM, men att hitta 192GB RAM-moduler blir ett jobb....
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Prestanda på ny dator?

Post by stoffe »

@Miska ska du köra RAM-drive eller vad det nu heter nuförtiden? Tror det hette så under MS-DOS. Minnespriserna verkar ha gått upp i pris. Men det där kommer kosta dig en mindre förmögenhet att ha så mycket ramminne om du inte hittar någon som betalar det åt dig. Vad är det för hårdvara du tittar efter? Låter som du hittat ett servermoderkort.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

stoffe wrote:@Miska ska du köra RAM-drive eller vad det nu heter nuförtiden? Tror det hette så under MS-DOS. Minnespriserna verkar ha gått upp i pris. Men det där kommer kosta dig en mindre förmögenhet att ha så mycket ramminne om du inte hittar någon som betalar det åt dig. Vad är det för hårdvara du tittar efter? Låter som du hittat ett servermoderkort.
Jag ska byta ut min i7:a mot en Xeon E5-2620v4 Octa-Core 2.1GHz. Synd bara att man måste köpa ett Supermicro-moderkort för att klara av 1.52TB RAM som har 24 minnessocklar, vardera på 128GB. Blir nog ett vanligt X99 moderkort för runt 2000 och 128GB RAM.
Vet inte exakt vad det är som slöar ned min erfarenhet av PixInsight, men läste att den fungerar bättre med en Xeon.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Prestanda på ny dator?

Post by stoffe »

Du tänkte på detta? Jag vet inte hur stora filer du bökar runt med i PI men jag tror de flesta är nöjda med i7 prestanda. Åtminstone på en modern i7. Det bör räcka till de flesta tänker jag.
Processor

Minimum required processor: Intel Core Duo or equivalent.
Minimum reasonable processor: Intel Core i5 or equivalent.
Minimum recommended processor: Intel quad-core Xeon, quad-core Core i7, or similar.
Recommended performance processors: Intel Xeon E5-2697 v3 @ 2.60GHz / Intel Xeon E5-2680 v3 @ 2.50GHz / Intel Xeon E5-2697 v2 @ 2.70GHz / Intel Xeon E5-2695 v2 @ 2.40GHz / Intel Core i7-5960X @ 3.00GHz / Intel Core i7-4960X @ 3.60GHz.

By default, the PixInsight platform will use all processors and processor cores available on your machine. There are specific preferences settings to control the maximum number of processors used by PixInsight, along with other parallel execution options such as thread execution priority, thread processor affinity, etc.

See the PixInsight Benchmark community-driven project for up-to-date information on hardware performance.
RAM

Minimum required amount of RAM: 4 GiB on a 64-bit machine and operating system.
Minimum reasonable amount of RAM: 8 GiB on a 64-bit machine and operating system.
Recommended performance RAM: From 16 GiB to 64 GiB (depending on the sizes and number of images to process) on a 64-bit machine and operating system.

Being a 64-bit application, PixInsight has no practical memory limit. It will use all memory available to applications, and wi
Ska du ha riktigt bra prestanda så kanske även en pci-e ssd är något du ska satsa på? Så får du riktigt snabb disk-access oxå.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Prestanda på ny dator?

Post by Miska »

stoffe wrote:Du tänkte på detta? Jag vet inte hur stora filer du bökar runt med i PI men jag tror de flesta är nöjda med i7 prestanda. Åtminstone på en modern i7. Det bör räcka till de flesta tänker jag.
Processor

Minimum required processor: Intel Core Duo or equivalent.
Minimum reasonable processor: Intel Core i5 or equivalent.
Minimum recommended processor: Intel quad-core Xeon, quad-core Core i7, or similar.
Recommended performance processors: Intel Xeon E5-2697 v3 @ 2.60GHz / Intel Xeon E5-2680 v3 @ 2.50GHz / Intel Xeon E5-2697 v2 @ 2.70GHz / Intel Xeon E5-2695 v2 @ 2.40GHz / Intel Core i7-5960X @ 3.00GHz / Intel Core i7-4960X @ 3.60GHz.

By default, the PixInsight platform will use all processors and processor cores available on your machine. There are specific preferences settings to control the maximum number of processors used by PixInsight, along with other parallel execution options such as thread execution priority, thread processor affinity, etc.

See the PixInsight Benchmark community-driven project for up-to-date information on hardware performance.
RAM

Minimum required amount of RAM: 4 GiB on a 64-bit machine and operating system.
Minimum reasonable amount of RAM: 8 GiB on a 64-bit machine and operating system.
Recommended performance RAM: From 16 GiB to 64 GiB (depending on the sizes and number of images to process) on a 64-bit machine and operating system.

Being a 64-bit application, PixInsight has no practical memory limit. It will use all memory available to applications, and wi
Ska du ha riktigt bra prestanda så kanske även en pci-e ssd är något du ska satsa på? Så får du riktigt snabb disk-access oxå.
Ja, jag tittade genom det lite grann. Har i nuläget en i7-4930K, 32GB RAM, GTX 980 Ti 6GB, 4x250GB SSD @ RAID 5, 4x3TB @ RAID 10. Verkar inte riktigt "duga" känns det som. Tror snarare att det är min Windows som spökar. Något hände när Anniversary Update skulle installeras första gången då datorn slocknade mitt i alltet och jag fick bråka med hela Windows för att få igång allting igen. Kanske slopar diskarna och ominstallerar allt från scratch och ser om det hjälper något.

Men sugen på att skaffa ett X99 moderkort som har plats för M.2 SSD som kan köras uppemot 4000MB/s (read/write). Läste nyss att man förlorar restrerande SATA-portar om man kör på M.2-porten, vilket gör det lite sämre i längden då en 4TB M.2 kostar lika mycket som en sprillans ny dator/refraktor.

Vi får se hur jag gör. Kanske ska uppgradera mina diskar till Red (NAS) så det blir mer krut i dem, eller vänta med tills jag har råd med att införskaffa SSD:n i större format än 500GB och fortsätta köra dem i RAID 10. Kanske byter ut processorn i hopp om att få mer kräm i den. 6-kärnig (+ HT) är lite udda.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA