Filter-fråga

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Filter-fråga

Post by Björn »

Hej!

Jag har börjat fundera på om filter eventuellt skulle kunna förhöja mitt stjärn-obsande.
Jag har ett 5-tums Mak och brukar bara köra med 25 mm okular (eller mitt nyinköpta Baader Zoom okular).
Om jag skulle skaffa något filter överhuvudtaget, vad skulle jag ha mest nytta av?
Ljusförorenings-filter? Filter för att framhäva nebulosor? Något annat?
Jag obsar gärna stjärnhopar, nebulosor, galaxer, men inte så mycket för planeter och måne.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Filter-fråga

Post by Bengt »

Du lär nog få olika svar här.

Har två varianter av visuella uhc astronomic uhc-s baader men ska erkänna använder de mycket lite .
Däremot mina två visuella oIII filter 2" och 1,25" använder jag ofta på nebulosor .

Med fördel behövs det lite större optik för att bästa effekt med oIII . Min 5" Newton ligger på gränsen men funkar . I 8" och uppåt är det magiskt filter framförallt med ett ethos 21mm i :-)
Vågar inte svara på hur dessa är i en 5" maksutov tub.

Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Filter-fråga

Post by AstroFriend »

Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Filter-fråga

Post by Björn »

Tack för era svar.
Jag är ganska osäker på om jag ens ska skaffa mig ett filter.
Läste en del av recensionerna på LF-filter som du länkade till, Lars - och resultaten är ju ganska blandade.
En del verkar total-såga dessa filter medan andra är lite mer positiva.
Hade varit kul om man kunnat testa lite filter innan ett eventuellt köp.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Filter-fråga

Post by Jonas »

Björn,

Se denna sida hos Lumicon: http://www.lumicon.com/store/pg/10-Lumi ... -FAQs.aspx

Bra sida som kanske ger en del svar.

Lumicons filter är ju ganska dyra men du kan hitta andra leverantörer som levererar motsvarande filter till lägre priser.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Filter-fråga

Post by AstroFriend »

Hej Björn,
Berätta var du bor och annonsera här att du vill göra sällskap med någon som använder filter en kväll. Du kommer säkert få fler svar av astrofolk som vill hjälpa dig och visa. Det är ju kul att visa andra vad man uppnått i erfarenhet och vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Kanske du har någon astro klubb i närheten?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Filter-fråga

Post by Torbjörn »

Allt jag skriver här gäller visuella obsar. Filter kan bara ta bort ljus av vissa våglängder och därmed öka kontrasten. De kan aldrig göra objekt ljusare.

Ljusföroreningsfilter har jag aldrig använt men jag tycker däremot att UHC-filter är väldigt bra på många nebulosor. De är så kallade smalbandsfilter som släpper igenom H-Beta och OIII våglängderna. Enligt min mening så är det detta det filter man skall köpa om man skall köpa ETT filter. Bra även på något mindre teleskop. Funkar bra på 90 mm refraktor.

OIII är ett s k linjefilter som släpper igenom just våglängden för OIII som många nebulosor utstrålar, det är ett hårdare filter än UHC och bakgrunden blir mörkare och kontrasten ofta högre. Jättebra på många objekt men svårare att använda om man har halvdålig mörkeranpasssning tycker jag.

H-Beta har jag i och för sig ett men jag har inte provat det än. Även det är ett linjefilter och jag skall ha det för Hästhuvudsnebulosan.

Här finns massor att läsa om hur filtren fungerar på olika nebulosor:

http://www.prairieastronomyclub.org/res ... n-nebulae/

/Torbjörn :)
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Filter-fråga

Post by Björn »

Tack för svaren :)

Ska jag köpa något så lutar det nog åt ett UHC-filter, precis som du föreslog, Torbjörn.
Jag bor i Ljungskile så det kanske går att samordna lite obsande med annat folk här på västkusten vid något tillfälle.

/Björn
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70

Return to “Övrigt”