AC Adapter

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

AC Adapter

Post by Miska »

Min AC adapter till min Celestron 12V 7Ah powertank har gått sönder och jag kontaktade butiken jag köpt tanken ifrån, och fick svaret "Det kostar för mycket att köpa hem en AC adapter till den". Konstig reformering tycker jag då Celestron erbjuder 2 års garanti på sina produkter. Sen sa butiken även om att jag får kolla på Kjell & Co för ersättningsadapter.

Kontaktade Celestron och gjorde ett ärende om saken.
Snackade med en anställd vid namnet Jesse som sa att denne ska fixa en ny adapter till mig och det skickades med DHL Express från Kalifornien.
Kom fram imorse, men hör och häpna när jag öppnar paketet. Inuti ligger en cigguttagsadapter.

Börjar tvivla på folks professionalism inom frågorna. Ingen kan göra något rätt, varken butiken med att fixa garantiersättning och inte heller tillverkaren.

Hur många av er har varit med om liknande fall där antingen eller, eller både och, har betett sig så här?

Nu måste jag vänta ytterligare 2-3 veckor på att få en ny produkt från dem, OM de ens klarar av att skicka rätt den här gången....
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AC Adapter

Post by AstroFriend »

Låter märkligt, ett år garanti har man ju alltid rätt att kräva om det sålts i Sverige. 2 år är ju mer upp till leverantören. Nu tror jag dock inte det är så svårt att ersätta med något annat som föreslogs. Läs vad som står på din adapter vilken spänning och ström den kan leverera, likspänning DC, stabiliserad, filtrerad eller pulserande (bara likriktad) eller AC. Du kan ju också fota av skylten och lägga upp här så är det lättare att hjälpa till. Säkerligen en vanlig standard adapter som du får för en hundring. Vill du ha ännu billigare brukar de ligga lådvis på loppis för 20kr eller billigare.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: AC Adapter

Post by Miska »

Jag gjorde, som sagt, ett ärende hos Celestron direkt i USA och bad om ersättningsprodukt.

Första paketet fick jag bråka om för att få kollinummer på och när jag väl fick paketet så visade det sig vara ett cigguttags-adapter.
Vad fan har jag för nytta av det när jag inte ens har en bil?

Ett argt mail till supporten och killen bad om ursäkt, och skickade iväg ett nytt paket.

Åter igen, inget kollinummer, och jag började bli frustrerad på deras "professionalism" inom marknad.

Nu kom paketet, men se och häpna. En AC adapter, MEN en USA-plug istället för EU-plug.

Ett nytt argt mail till supporten där jag skällde ut Kaliforniaknarkaren för idiotism.

Nej, aldrig mer en ny produkt från Celestron med tanke på hur kasst service de har där ute!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: AC Adapter

Post by Miska »

Nu när jag testar den så verkar den inte ens ladda hela Powertanken. Men BRA där!!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: AC Adapter

Post by stoffe »

Frågade du inte om det ingick en bil till bil-adaptern? :)

Jag hade en liknande historia med Lenovo. Där var det just en 12V biladapter till min laptop som går på 19V. Där gick själva omvandlingsenheten sönder.
En hel del klagomål via telefon och uppläsande av alla nummer på varje paket. T ex FRU-nummer och Serienummer tog de mellan varje paket.. :good:

Första paketet innehöll en lös ciggplugg, så nu hade jag två lösa ciggpluggar båda funkar.
Andra paketet innehöll något helt annat som inte ens hörde till, här ringde jag upp de och de var helt frågande om vad det handlade om.
Tredje paketet innehöll till slut det som jag på garantin behövde en ny. Dvs själva omvandlaren från 12V till 19V.

Dock har Lenovo hög kvalité på sina datorer, det är inget snack om saken. Men ibland går något sönder i alla fall. Dock kan de ha lite högre kvalité på servicepersonal som ska skicka ut reservdelar :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: AC Adapter

Post by Miska »

Just datorproblem har jag inte, så ofta. Men det är inget jag själv kan lösa.

Nu har jag äntligen fått adaptern att fungera men den verkar inte ladda powertanken trots att den varit ikopplad sen jag fick den.

Det står 12V 2A på adaptern, men på tanken står det DC 15V Input. Kan det vara det som är felet, att det är för klent?
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: AC Adapter

Post by stoffe »

Vad står det på din gamla AC-adapter? 12V 2A AC eller DC?

Det brukar vara kondensatorerna i den switchade nätdelen såg gått sönder. Går att byta själv om man är noga med lödpennan.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AC Adapter

Post by AstroFriend »

Vad stod det på den gamla laddaren som fungerade tidigare?

Troligen lämnar den nya ungefär 12 volt ut och det extra räcker för att ladda, eller så har de gjort fel. Laddspänning till batteriet brukar vara 13,4 volt om jag minns rätt, det borde kräva ca 15 volt in. Borde sitta elektronik inne i batteripacket som reglerar laddningen eller så är det mer att betrakta som underhålls laddning.

Få inte hjärtattack nu :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: AC Adapter

Post by Miska »

stoffe wrote:Vad står det på din gamla AC-adapter? 12V 2A AC eller DC?

Det brukar vara kondensatorerna i den switchade nätdelen såg gått sönder. Går att byta själv om man är noga med lödpennan.
AstroFriend wrote:Vad stod det på den gamla laddaren som fungerade tidigare?

Troligen lämnar den nya ungefär 12 volt ut och det extra räcker för att ladda, eller så har de gjort fel. Laddspänning till batteriet brukar vara 13,4 volt om jag minns rätt, det borde kräva ca 15 volt in. Borde sitta elektronik inne i batteripacket som reglerar laddningen eller så är det mer att betrakta som underhålls laddning.

Få inte hjärtattack nu :-)

/Lars
AC 15V 2.5A står det på gamla. Nya står det DC 12V 2000mA.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: AC Adapter

Post by AstroFriend »

Låter som problem. 12 volt är för lite om det inte sitter en DC/DC omvandlare i batteripaketet. Mitt gamla batteripaket hade det knappast, men ditt är kanske mycket nyare och mer tekniskt raffinerat.

Bäst att kolla med den trevliga supporten!

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Övrigt”