USB-problem

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

USB-problem

Post by Corpze »

hej, har fått ett litet märkligt problem med en av mina USB-prylar.

Kan börja med att räkna upp vad som är inkopplat så man får en överblick;

Monteringen är på egen USB-kanal(3.0) på moderkortet, vill helt enkelt inte utsätta monteringen för onödig risk.
Resten är CCD, FW samt Autofokus som sitter i hub (2.0) i monteringen - den hubben är inkopplad till en annan USB-kanal på moderkortet (2.0)

Dessa två uppsättningar funkar utan problem (förutom autofokusen, USB_Focus, som jag får dra ur och sätta i för varje gång jag kopplat ner programmet, detta tror jag dock inte har med datorn att göra utan dålig fw? till enheten)

Nu till mitt problem.
Jag har även en andra hub (3.0, strömförsörjd) som är inkopplad på (tror jag) samma usb-kanal som CCD, FW samt fokus)
I denna har jag en USB-stickstation som fungerar ypperligt.
Jag har även en moln/regnsensor som är baserad på arduino clone (CH340) som inte fungerar, den upptäcks av windows och får rätt com-port tilldelad, det spelar ingen roll om jag sätter den i ny port på huben.

Den fungerar dock kanonbra om jag skippar hubben och kör inte arduinon rätt i samma port på datorn.
Vad kan detta va?

Det börjar bli många USB-prylar, men det är ju bara CCD'n som tar mycket bandbredd.

/Daniel Sundström
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: USB-problem

Post by stoffe »

1. Har jag tolkat det rätt att din andra usb 3.0 hub som är strömförsörjd sitter på samma kanal som din usb 2.0 hub som sitter på monteringen?

2. Jag försöker aldrig att blanda ihop usb 3.0 enheter och 2.0 enheter. Det blir helt separata kablar för det vilket jag tolkar det som att du oxå dragit?

3. Varför måste din regn/molnsensor vara kopplad via en hub och inte direkt till datorn?

4. Din USB fokus kanske behöver extern strömförsörjning för att fungera stabilt?

5. Rita gärna en enkel skiss, var kommer din Orico USB 3.0 hub in i bilden?

Om du har någon ledig kortplats i datorn och har slut på usb 2.0 portar, sätt i ett instickskort istället för att koppla via en usb 3.0 port. Nu har jag kanske bara gjort nya frågor av dina frågor men jag hoppas de kan leda till en lösning. Förövrigt brukar jag rekommendera Exsys usb-hubbar som är mycket bra och stabila.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: USB-problem

Post by Corpze »

stoffe wrote:1. Har jag tolkat det rätt att din andra usb 3.0 hub som är strömförsörjd sitter på samma kanal som din usb 2.0 hub som sitter på monteringen?

2. Jag försöker aldrig att blanda ihop usb 3.0 enheter och 2.0 enheter. Det blir helt separata kablar för det vilket jag tolkar det som att du oxå dragit?

3. Varför måste din regn/molnsensor vara kopplad via en hub och inte direkt till datorn?

4. Din USB fokus kanske behöver extern strömförsörjning för att fungera stabilt?

5. Rita gärna en enkel skiss, var kommer din Orico USB 3.0 hub in i bilden?

Om du har någon ledig kortplats i datorn och har slut på usb 2.0 portar, sätt i ett instickskort istället för att koppla via en usb 3.0 port. Nu har jag kanske bara gjort nya frågor av dina frågor men jag hoppas de kan leda till en lösning. Förövrigt brukar jag rekommendera Exsys usb-hubbar som är mycket bra och stabila.
Tjena, tack för svar... Faktiskt så hoppade arduinon igång igår och fungerade bra, det verkar som man måste välja rätt com-port, trycka ok, gå ur ASCOM-setup boxen och gå in igen för att värdena skall dyka upp, det beteendet har jag aldrig sett när jag kört utan hub. hursomhelst så vill jag ha bättre redundans på mina USB-prylar, så frågorna kvarstår ju lite.

för att svara på dina frågor;
1, nja, kanske var luddig där, jag har två USB-kablar till monteringen, en till själva monteringen - den är inkopplad via usb3, monteringen är dock usb 2.0, denna fungerar klockrent,
Den andra kabeln går in i monteringen den också, fast till en 2.0hub, via 2.0 gränssnitt.
denna är också strömförsörjd.

2. Jag har inga 3.0 enheter, men måste använda datorns (HP elitebook 8460p) portar, där för använder jag även usb 3. Men jag har försökt att på USB3 porten bara kört en pryl, för att minska strulet.

3. Jag har inte nog med portar, helt enkelt :(

4. den är strömförsörjd, tyvärr är det denna enheten som jag förlitar mig minst på, varje gång jag kopplar ner programmen (ASA's egna Sequence-program) så måste jag rycka sladden för att kunna ansluta igen. Tror du det är dator-strul eller kan det vara fokusmotorns kontrollbox som är kasst kodad?

5.

Dator USB3 - montering

Dator USB2 - USB2 hub - CCD, FW, Focus

Dator USB2 - USB3 hub - Arduino Moln/Regn sensor, Väder"stickstation"

Dessa prylar är inkopplade

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: USB-problem

Post by stoffe »

Om du har en pci-expressport som ser ut att sitta på vänster sida om din dator på de bilder jag tittat på så kan du sätta i ett instickskort där för att utöka antalet USB-platser.

Någonting åt det här hållet, kanske ett nyare kort är mer lämpligt.
http://www.ebay.com/itm/New-ExpressCard ... xy4c5RyAGs

Är USB2.0 hubben externt strömförsörjd precis som din Orico USB3.0 hub?

Ta en titt i Microsofts program USBView så ser du hur mycket ström varje enhet drar. Flytta runt dina enheter och se om du får samma strömförbrukning på varje enhet.

Jag förespråkar alltid en stationär dator i observatorier just pga av expansionsmöjligheter och så kan man bygga ihop sin dator precis som man vill ha den.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: USB-problem

Post by AstroFriend »

Angående problem 4.

Jag har också en USB-focus enhet. Hade en del problem i början liknande de du beskriver. Numera fungerar det klander fritt. Kör under Windows Vista och Windows 8. Har uppdaterat drivrutinerna några gånger, kolla forumet på Goggle.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Övrigt”