Teleskopstyrning

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Teleskopstyrning

Post by Rohobinio »

Nu när det varit molnigt så har man ju dämpat suget genom att grävt ner sig i teleskopstyrningen.

Eqmod, WIFIscope, 1st rs232kabel, 1 st laptop, Sky Safari 4 plus.
Surfplatta - Dator - teleskop

http://www.astrosite.co.uk/skysafari-mount-control/

Allt har ju många redan hemma. Programvarorna är gratis förutom Sky Safari 4 plus då.
Laptopen hade ju varit skönt att slippa, men för kostnaden av SkyFi så kan jag släpa med mig den. Det krävs ju att man har WIFI, så det kanske inte är helt optimalt ute i fält. Det går säkert att komma runt det på något sätt.
Förvånansvärt enkelt att få till tack vare den klockrena länken ovan

Jag har letat efter en sån här lösning i 2 dagar så jag tänkte spara er den tiden och delar med mig av det här! Enjoy!

Jag har problem med att lägga upp trådar här i forumet, det kommer upp en errortext hela tiden. Någon som har upplevt samma?


Robin
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Teleskopstyrning

Post by Rohobinio »

Jo du behöver även en USB/RS232-adapter!
Men det vet säkert alla som redan använder Starry Night eller Stellarium

Det var nog smileys som ställde till det. Tog bort dem, och det fungerade. Knepigt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Teleskopstyrning

Post by AstroFriend »

Hej Robin.
Om du tycker laptop är klumpig kan du ersätta den med en minipc utan skärm och utan tangentbord. Du fjärrstyr ju den. Jag testat att fjärstyra allt från surfplattan men var väldigt svårt när man inte har tangentbord. Med bättre anpassade program skulle det kanske bli bra. Hade ju blivit litet o nätt samt strömsnålt med surfplatta.

Mitt ser väl mer ut så här:
Laptop - minipc - teleskop

Intressant att höra om du lyckas få det att fungera i praktiken.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rohobinio
Posts: 63
Joined: 2015-09-22 13:36:09
spamtest: JA

Teleskopstyrning

Post by Rohobinio »

Det fungerar! Blev helt lyrisk inatt när jag först testade med enbart monteringen då. Jag kör igång Eqmod och WifiScope på datorn som är kopplad till teleskopet. Startar Sky Safari på Ipad, anger lokal ip-adress och....det är helt underbart, peka och teleskopet gör som jag vill! Så det är ju egentligen Sky Safari - Laptop - Teleskop. Ville bara klargöra det.

Return to “Övrigt”