Elverk istf batteri?

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Elverk istf batteri?

Post by megmar »

Hej,
Råkade se detta bensindrivna elverk nyligen: https://bolist.se/produkt/elverk-bt-pg-750/

Funkar det att använda ett sådant istf klassiskt batteri? Är ju inte helt miljövänligt jämförelsevis och för en del oväsen (= bättre för foto än visuellt), men finns det andra nackdelar tro?

Användningsområdet skulle vara om man åker långt ut i ingenstans eller om man som jag har ett litet obs, men utan elförsörjning. Alla prylar jag använder just nu (Synscan, hårfön, dator mm) behöver ju 220V för sina adaptrar så skulle ju vara smidigt med ett portabelt sådant uttag :)
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Elverk istf batteri?

Post by stoffe »

Kanske kan vara ett komplement till ett batteri. Annars tror jag inte att du står ut med allt oväsen och avgaser som blir från elverket. Avgaserna kanske påverkar din seeing mer än nödvändigt? Dessutom är drifttiden på fulltank strax under 4 timmar vilket är lite kort.

Hur långt från ditt observatorium har du tillgång till el? Det kanske kan vara en idé att försöka dra el till observatoriet i stället? Det kanske inte kostar mer än ditt elverk som du länkade till rent utav?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Elverk istf batteri?

Post by megmar »

Hmm, det är faktiskt inte mer än 10-15m från huset så jag klarar mig med en vanlig kabelvinda IP44 just nu.
Jag antar att det kostar en del för en elektriker att fixa detta (gräsmatta+berg mellan). Behövs väl en del extra skydd också eftersom det är utomhusmiljö?
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Elverk istf batteri?

Post by stoffe »

Är det 10-15 meter från huset? Ja då är det helt oförsvarbart att köra ett elverk och även batteridrift när du ändå har el så nära. På din beskrivning tänkte jag mig ett litet hus på en avlägsen fjälltopp dit det knappt gick en väg. Ett gammalt datornätagg löser dessutom problemet med all tänkbar strömförsörjning till alla dina astroprylar.

Den kabel som kostar 27 kr metern är lämplig om du ska ha 1-fas vilket jag antar att du ska ha? 3-fas brukar bara behövas i observatorium med 3-fas motor till kupolen om man inte kör med kondensatordrift.
http://elbutik.se/product.html/ekkj-jor ... kraftkabel

Det där med att anlita elektriker tja, det kan man väl göra om man vill göra det dyrare än nödvändigt för sig.. Hehe.. i den bransch där jag jobbar i har jag själv fått koppla om och kopplat rätt efter elektriker som envist kopplat fläktar så de gått baklänges och dragit elkablar tvärs över inspektionsluckor där jag fått riva hela installationen. Eller monterat brandvarnare på fotsteg där det är tänkt att man ska kliva för att klättra in i inspektionsluckan. Så det jag menar är att du kanske inte får allt som du vill ha det om du anlitar någon som inte förstår vad du ska ha det till till 100%. Att koppla in en kabel i ett elskåp på lämplig säkring, borra hål i väggen, dra ut kabel som du gräver ner, upp med kabeln i observatoriet och upp med antingen en liten elcentral eller uttag. Avsäkra det hela med 10A. Klart! Går att göra själv med sunt förnuft. Enklast är om du redan har ett eluttag utomhus som du kan skarva på och dra vidare. Resten av prylarna är inte utomhusinstallation, de ska ju sitta inne i ditt hus och i observatoriet? Du får väl dra kabeln runt berget eller gjuta in den i en betongränna. Eller dra gul flexislang eller hur du nu gör. Ett berg kan vara allt från 5 till 5000 meter högt beroende på vem man frågar?

Personligen tror jag det är helt omöjligt att göra en helt laglig och godkänd elinstallation i ett amatörastronomiskt observatorium med tanke på alla hembyggda prylar och allt vad man nu har där. Elektriska prylar som är godkända i USA som inte är det här osv.. Men det gör inget bara allt är säkert med sunt förnuft och att allting fungerar som det ska så får det vara bra så :good:

Posta några bilder på hur det ser ut så kan vi här på forumet hjälpa dig bättre.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Elverk istf batteri?

Post by megmar »

Hehe, tack för det. Jag är ju ute efter tips!
Elverket var mer ämnat som nån allt-i-ett lösning, dvs även bra att ta med om man ska till en riktigt mörk plats (fjälltopp eller liknande). Var lite nyfiken om det skulle funka alls, eftersom jag inte hitta nån tråd om det. Jaja hur som helst...

Observatoriet håller jag på o bygger just nu, det är ju sommaruppehåll :D
Det är en riktigt liten sak, endast 1,2 x 1,2 m och lite drygt detta på höjden. Ska bara fota så byggde så litet som möjligt, var också lättare att få igenom med frugan ;) Kan posta lite bilder imorgon.
Det står på en bergknalle (dvs inte 5000m högt, kanske 2 meter) nära huset. Faktum är att jag redan har två eluttag utanpå huset, men då får man dra kanske 15-20 meter. Skarva låter läskigt :shy: Men jag ska höra med farsan, han är gammal elektriker :good:
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Elverk istf batteri?

Post by AstroFriend »

Det finns plast hylsor som man kan lägga skarvarna i så de blir skyddade för fukt. En jordfelsbrytare skall du ha också om det inte redan finns i husets installation.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Elverk istf batteri?

Post by hansg »

Glömde fråga en elektriker och grävde ner en kraftig elkabel mellan huset och "hemmaobservatoriet" c:a 15 m , har ett uttag för el på husgaveln så det var lämpligt att ansluta till, på vissa ställen fick jag bara ner kabeln 100mm i jorden ,men har funkat utan avbrott sedan 1993. Har även en jordfelsbrytare monterad.

Däremot skulle jag behöva en el källa i mitt skogs obs 10 km från hemmet och 1 km från närmaste el-anslutning, nu kör jag med powerpack för teleskopet ,batteridrift på datorn (10 tim batteri) som ger mig ett par timmar vintertid lite längre tid vid + grader och stearinljus för belysning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Elverk istf batteri?

Post by Bengt »

Det är en tuff miljö för viss elektronik i ett observatorium. Inget att slarva med och kan bli dyrt om inte försäkring gäller vid brand på grund av fel elinstallation.
Sen jag hade en datorskärm som började brinna med kraftig rökutveckling ute i obset har jag alltid stängt av strömmen helt när obset inte används. Naturligtvis har jag även jordfelsbrytare numera i huset .Även kabel vindor kan bli riktig varma om man inte rullar ut dem.
Är man mobil astrofotograf är det inte det inte enklare och tystare, smidigare köra flera powertanks vid behov än brumma igång ett sådant här elverk? Låter i mina öron helt vansinnigt dra igång ett sånt mitt i natten om det handlar om mobil fotografering .
Bengt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Elverk istf batteri?

Post by AstroFriend »

Ett bensindrivet elverk med två taktsmotor som du länkade till innebär att bensinen är blandad med olja, den kommer ut med avgaserna och riskerar hamna på optiska ytor, inget jag skulle riskera. Om du ändå väljer en liknande lösning, kanske du kan ha bilen i närheten och starta den med jämna mellanrum och ladda ett mindre buffert batteri till teleskopet?

Något jag funderat på men inte utforskat vidare är att använda kraftigare litiumjon batterier från verktyg. Till ex. en elgräsklippare. De har högre spänning än 12 volt men det går ju att omvandla till det man behöver. En nackdel är att sådana batterier inte alltid har så bra kapacitet i kyla. När mitt 45Amph bilbatteri är slutkört så skall jag undersöka närmare, vore skönt att lätta några kilo.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Elverk istf batteri?

Post by stoffe »

Ett mobilt skogsobs kanske är enklast att utrusta med dubbla 100A 12A lastbilsbatterier eller ännu fler batterier och ett mindre vindkraftverk för laddning? Titta hur många av modellflygklubbarna löst det då de vill ha el för laddning av stora feta Lipos ute vid fältet där ingen el finns tillgänglig. Som någon skrev, Lipos stora som skogaholmslimpor, de ska laddas några gånger på en flygdag sen är det säkert fler än bara en person som nyttjar laddstationen. Det kräver mycket lagrad energi och det är väl det som gäller för astronomi oxå? Speciellt när det blir datorer som ska drivas, kameror osv. Det går åt en hel del energi under en natt. Ska du ha elverk är det för nödstängning av tak osv om det är motordrivet. Eller nödparkering av teleskop osv. Elverk är inget man gärna laddar sina batterier med då det blir väldigt dyrt i onödan både för plånboken och miljön.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Övrigt”