Att ersätta långa USB-kablar

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Att ersätta långa USB-kablar

Post by Juicy6 »

Hej!

Jag styr min HEQ5, fokuserare, Orion Autoguider och Canon 550D genom en spänningsmatad USB-hub som sitter på teleskopet. Jag får alltså bara en USB-kabel fram till min bärbara dator. Det går bra upp till 12 m med den här som jag använder utan problem:
https://www.dustin.se/product/5010755997/ue2120

Men om man vill öka avståndet måste man hitta på något annat. Man kan ju ha två datorer och fjärrstyra, men har någon av er provat s.k. USB till LAN eller USB till WLAN? Till exempel:
http://www.direktronik.se/prod/prod.asp ... aller=long

Lite dyr men kanske tillförlitlig. Inga drivrutiner och tämligen transparent.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Att ersätta långa USB-kablar

Post by stoffe »

Hej

För det där priset på ca 4000 kr så får du en mycket bra astronomidator att ställa ut som du styr via remote desktop + tillbehör. Ja du kan till och med hitta en bra beg dator för 1000 kr och lägga de övriga 3000 kr på en fin planetkamera. Min teleskopdator har kostat ganska precis 1000 kr för några beg datordelar som jag skruvat ihop själv. Vilket är mer lämpligt då du slipper förlänga dina kablar. Att förlänga USB-kablar är en källa till problem, jag tycker inte det är en bra lösning, speciellt inte långsiktig. Men som svar på din fråga så finns det även en förlängning med fiber där det går att förlänga kablarna 50 meter utan problem. Dock så minns jag ej vad produkten heter och men den var oxå onödigt dyr.

Hoppas det gav ett bra svar på din fråga. Det finns säkert andra med andra åsikter om detta.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att ersätta långa USB-kablar

Post by AstroFriend »

Hej Christer.
Ser ut som en förstärkare av bra kvalitet men håller nog med Stoffe. USB förlängare är bara ett dyrt mellansteg till att sätta upp en astroserver som du kan fjärrstyra från vilken dator som helst desutom från var som helst i världen bara det finns internet. Dock inte utan problem men inte dyrt.

Hälsiningar från en blöt midsommar och det var inte spriten.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Att ersätta långa USB-kablar

Post by Juicy6 »

Hej

Ja de har en variant med fiber som klarar 10 km. CAT5-typen klarar 160 m. Silex har t.o.m. trådlösa WLAN-servrar. En fjärrstyrd dator kan bli billigare och är mera anpassningsbar men därmed också beroende av visst underhåll med drivrutiner etc. Var mest intresserad av att höra om någon provat denna hårdvara.

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Att ersätta långa USB-kablar

Post by stoffe »

Jag vet inte vad du tänkt göra för fjärrstyrning, jag har fjärrstyrt planetfotografering vilket kräver en livevideoström som ska samsas på en enda usblina i ditt fall, det kan jag säga redan nu inte kommer att fungera. Du har aldrig tänkt på att skaffa något USB3.0 tillbehör? Då är det kört och du får dra ytterligare en fiberlina. Det där låter inte som något bra grej med förlängt USB, det är som gjort för att leda till bekymmer. Jag ser heller inte någon fördel med att inte ha en dator ute vid teleskopet? Är det inte mycket enklare att bygga ihop en dator för några femhundringar som du har som teleskopdator? Behöver inte bli dyrt eller komplicerat alls. Djuprymdsguidening är jag oxå tveksam till hur det fungerar över så långa avstånd, speciellt över wlan där all trafik först ska krypteras och sedan dekrypteras. Det måste bli väldiga fördröjningar som kanske i sin tur gör att ditt program hänger sig. Jag är helt övertygad om att du får problem med din utrustning med denna typ av förlängt USB.

En beg laptop kanske skulle göra jobbet i ditt fall, själv har jag svårt för laptops och vill gärna ha en stationär pga av alla möjligheter för att uppgradera, ta i och ur kort, borra nya hål i chassiet för nya anslutningar, modifiera som man vill, byta komponenter som man vill. Det är kul oxå och inte speciellt svårt. Det måste vara den bästa lösningen för dig. Själv har jag bytt ut allt som går att köra via RS232 istället för USB som t ex teleskopstyrning. Snart kanske jag bygger ett guiderinterface för parallellporten oxå bara för att slippa krånglet som redan är med korta USB-kablar. Det är något som jag tror alla amatörastronomer som har någon form av elektriskt ihopkopplad utrustning fått erfara. USB-krångel är inte kul.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Att ersätta långa USB-kablar

Post by Juicy6 »

Hej

Jag testar med en liten Intel NUC (10 x 10 x 4 cm). Den har fyra USB3- och två USB2-portar. Så hubben blir nog överflödig också. Tack för feedback!

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------

Return to “Övrigt”