Grön laser

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
klintan74
Posts: 49
Joined: 2012-12-28 19:50:51
spamtest: JA

Grön laser

Post by klintan74 »

Läst en del i andra astroforum om folk som använder grön laser.
Är det överhuvudtaget lagligt i Sverige?
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Init4theimaging »

Hej.

Användbara lasrar kräver tillstånd från strålsäkerhetsmydigheten.
1:a jan 2014 skärptes reglerna så att endast lasrar på upp till 1mW är tillåtna utan särskillt tillstånd, och dessa är nog tyvärr oanvänd bara i astro-sammanhang. Inte säker på att gröna ens görs så svaga...
Var själv inne på att skaffa laser men det fick bli rödpunktsikte från jula isället.

Vill du söka tillstånd, så läs här:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se ... uari-2014/

Mvh,
Daniel
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Quilding »

Jag har tillstånd. 500 spänn för 3 år är ju ingenting.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Jonas »

Som vanligt uttrycker sig våra myndigheter på ett sätt att man inte med fullständig säkerhet kan utläsa vad som gäller:

"Kostnaden för ett lasertillstånd är 5 600 kronor per år eller per tillfälle. Kostnaden för ett tillstånd avseende laserpekare med maximal uteffekt på 30 mW är 500 kronor per tillstånd. Tillstånden kan gälla upp till tre år."

Jag tyder det som att en grön laser med effekt på upp till 30mW är 500:- medan starkare lasrar kostar 5600:-, dvs 11 gånger så mycket. Vari ligger rimligheten i detta?

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön laser

Post by AstroFriend »

Man skall kanske tänka på varför det finns begränsningar och tillståndskrav på laser utrustningar. Man kan skada ögonen till ex. och skulle man blända en pilot kan det ju få allvarliga följder. Speciellt inom astronomi användning så riktar man ju lasern uppåt, hur kan man vara helt säker på att inte av misstag rikta den mot ett flygplan?

Skulle man blända en pilot så hjälper det inte att man har tillstånd, det lär bli ett rejält dyrt skadestånd i varje fall. Eller ännu värre en olycka.

Likaså om man av misstag riktar en kraftigare laser mot en person och han tror han skadat sin syn och gör en anmälan lär det bli en tråkig process att hantera.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Hans Bengtsson »

Här finns en tråd om laserpekare, startad av den danske ögonläkaren och amatörastronomen Morten la Cour:

http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=13379

Vad man måste tänka på är att nominalvärden på t.ex. 5 mW inte nödvändigtvis betyder att laserpekaren är så svag. Tester har visat att laserpekare ofta är väldigt mycket starkare än de värden som anges.

För min egen del kan jag inte förstå varför amatörastronomer över huvud taget ska använda laserpekare.

mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Jonas »

Självklart förstår vi amatörastronomer varför lagen blivit mycket strängare avseende gröna lasrar och det är naturligtvis beroende på oansvariga individer som riktar lasrarna mot både flygplan och andra fordon. Tyvärr är det som vanligt vi skötsamma som ska "betala" för de som inte sköter sig.
Problemet är att det är en uddlös lag. De som är ute efter att jäklas mot flygtrafiken, vet att de bryter mot lagen och bryr sig inte om tillstånd. De vet också att försvinna så fort de hittat på något sattyg.
Det är vi som behöver använda lasrar på ett mer ansvarsfullt sätt vid visningar som får bära hundhuvudet och hosta upp med pengarna - eller fortsätta utan laser.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Hans Bengtsson »

Det bästa är att fortsätta utan laser.

Om man vill visa besökare stjärnhimlen, så är det mest effektivt att visa på karta och sedan låta besökarna identifiera stjärnorna på himlen. Då handlar det om aktiv inlärning, inte bara att någon pekar på en stjärna med en grön laser och säger vad stjärnan eller stjärnbilden heter.

Och om det inte handlar om visningar så förstår jag ännu mindre varför man ska använda laserpekare. Den optiska sökaren är ju uppfunnen.

mvh
Hans Bengtsson
Init4theimaging
Posts: 273
Joined: 2012-10-28 11:45:43
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Init4theimaging »

Att göra en första grov pekning med rödpunkt eller laser innan man fortsätter med optisk sökare underlättar en hel del.
Att min optiska sökare består av en 70ED med 20mm okular ger lite mindre synfält än de vanliga 9x50 sökarna, men efter rödpunktpekning har jag alltid objektet i synfältet när jag går vidare till 70ED:n och centerar. I 70ED:n blir även många objekt som är osynliga i en 9x50 sökare, fullt synliga.

Fördelen med laser gentemot rödpunkt är att man slipper huka/bocka/krumbukta sig i diverse obekväma ställningar o vinklar, och ofta sätta ner knäna och ibland ena handen i snön/gruset/dyngan, för att se vart man pekar.

Nu kommer jag fortsätta med detta då jag inte är intresserad av att klydda med myndighetsväsen och byråkrater, och dessutom är jag mycket nöjd med prestandan på min rödpunktare.

Mvh,
Daniel
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Jonas »

Jag tänkte inte ens på att man kan använda laser som sökare men det kan man kanske.
Det främsta användningsområdet för mig har varit visningar för större eller mindre grupper och då har den varit otroligt användbar. Broblemet med att peka med ett finger är att den man visar då måste stå direkt intill mig för att se och det fungerar inte med lite större grupper. Jag tycker därför det är tråkigt att förbudet kom.

Angående sökare, tycker jag Telraden är oslagbar. Visst, man behöver se genom den men man behöver inte/ska inte ha ögat alldeles intill vilket gör att man oftast kan hitta en bekväm ställning.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön laser

Post by AstroFriend »

En kraftigare laserpekare kan ju synas på långt håll. Har någon märkt om det stör om någon i närheten försöker astrofotografera?

Kan tänka mig att det är mäkta impopulärt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Grön laser

Post by Corpze »

Jag använder grön laser, runt 20mW är min på, från kina.
Först det positiva:
- det är grymt mycket enklare att göra en grov align
- Det är väldigt enkelt och effektfullt att använde vid visningar.

Det negativa är dock överhängande:
- Förbjudet (jag ringde dock polisen och frågade med utgångspunkt från hur jag skulle använda den och fick ett muntligt "sköt det snyggt")
-Grön laser fungerar riktigt kasst när det är under nollan ute, använder man den till visningar fungerar det bättre då man håller i den och får upp värmen på pekaren. Använder man den som sökare i minus tio grader så ser man inte strålen alls från sifan, man måste stå rakt bakom och fokusera på strålen, dock enklare är att stå på knä mot nåt sökarteleskop.
- Det uppskattas inte vid starpartyn (förmodar jag) så där går de bort.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Jonas »

Vid astrofoto är all användning av starkt ljus störande, vare sig det är vitt, rött eller annan färg.
Svag lampa, typ mörkrumsljus är ok.
/Jonas
AstroFriend wrote:En kraftigare laserpekare kan ju synas på långt håll. Har någon märkt om det stör om någon i närheten försöker astrofotografera?

Kan tänka mig att det är mäkta impopulärt.

Lars
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Juicy6 »

Förutom att blända och eventuellt skada synen kan lasern förstöra sensorn i kameran. Här en varning från en branschorganisation:
http://www.laserist.org/camera-sensor-damage.htm
samt en video som visar när en 5D går sönder:
https://vimeo.com/13450755

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Grön laser

Post by Jonas »

WOW! Uppseendeväckande. Trodde aldrig de var så känsliga men tänker man efter så ....
Tack för varningen!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Övrigt”