Förlängningsrör(extension tubes)

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Förlängningsrör(extension tubes)

Post by gigaklatch »

Hej,

Är det någon här som har testat och kanske använt under en längre tid som kan kommentera kvaliteten på billiga uppsättningar med förlängningsrör, i stil med: ett gäng förlängningsrör från Aliexpress? Alternativt, någon som kanske har några tips om var det går att köpa vettiga till rimliga priser?

Klara skyar
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by TomBee »

Har inte testat just de du länkar till men aliexpress och liknande upplever jag ibland som lite av en gissningslek.
Har beställt en del småsaker till min rigg (samt en helt del elektronikkomponenter) och ibland blivit förvånad över variationer i kvalitet.
Men det visste du säkert redan eftersom du frågar :)

När det gäller förlängningar av denna typ är toleransen för diametern endast viktig om den ska fästas med klämring.
Dock så brukar man nästan alltid använda gänga och är den inte bra så kommer det slita på mötande gängor och/eller orsaka att man för en instabil koppling om den inte har tillräcklig kvalitet.
Behovet av god koppling styrs naturligtvis lite av vilken typ och vikt det är på lasten man planerar sätta på den.

Jag har testat lite olika fabrikat som jag beställt från främst astrosweden och astroshop och tycker de varit bra, snabba leveranser (med bra returmöjligheter) och dessutom inte allt för dyra (använder idag förlängare från ZWO, TS-optics och Baader).
Har även testat lite "noname" som följt med annat och blivit rejält besviken på några dessa.

Inser att jag kanske inte kom med så mycket konstruktiv input (sorry).
Jag hade nog dock försökt se vilken längd/längder jag behöver och sedan köpa känt märke för att vara "säker" - men jag är feg och vem kommer ihåg en sådan ?!
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by anivision »

Jag använder några som är inköpta från Kina och dom fungerar som dom ska. Jag har inte märkt något flex i skarvarna.
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by gigaklatch »

Jag har faktiskt beställt en uppsättning av de jag länkade i trådstarten, plus lite annat såsom adapter till DSLR-kamera, kan vara intressant att testa, tar ett tag att fraktas hit. Kan ju inte bli sämre än helt fel. Finns ju förstås också möjligheten att prylarna är helt okej!
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by magnuslar »

Hej!

Får du momsa och tulla på sakerna från Aliexpress? Jag har noterat att flera saker jag köpt från Amazon.se inte behöver tullas, fast de kommer från Kina. Jag begriper mig inte helt på hur det där funkar...

Magnus
gigaklatch
Posts: 52
Joined: 2021-03-02 12:17:26
spamtest: JA

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by gigaklatch »

magnuslar wrote:Hej!

Får du momsa och tulla på sakerna från Aliexpress? Jag har noterat att flera saker jag köpt från Amazon.se inte behöver tullas, fast de kommer från Kina. Jag begriper mig inte helt på hur det där funkar...

Magnus
Jag är inte helt på det klara med hur det funkar heller. Men... Enligt Aliexpress så ingår moms i de priser som står på webbsidan. Är sedan köpesumman tillräckligt liten betalas också momsen direkt i "kassan". Därmed, i mitt fall, så bör jag redan ha betalat moms.. Men vi får se hur hela slutar!

Handlar man dyrare saker(~2000 kronor+), verkar det som att momsen räknas bort då man går vidare till betalningen. I dessa fall får man väl betala moms själv, förmodligen också tull(?).
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Förlängningsrör(extension tubes)

Post by anivision »

Moms ska alltid betalas och Aliexpress använder sig av IOSS, en plattform för moms där säljaren (aliexpress) betalar in momsen och märker upp paketet på ett speciellt sätt. Paketet kan sedan om värdet är mindre än 1600:- passera posten utan att tulldeklareras och ingen importavgift tas ut. Är värdet över 1600:- så ska tull betalas och således måste paketet också tulldeklareras och avgiften (för postnord gäller 125:-) för detta kommer också att debiteras.

Return to “Övrigt”