Nybörjare kamerainköp

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
Jonne
Posts: 2
Joined: 2019-03-01 18:59:52
spamtest: JA

Nybörjare kamerainköp

Post by Jonne »

Hej,
Är ny på denna sida och har precis upptäckt vilket oändligt motiv himlen erbjuder när det är mörkt.
Anledningen till min fråga är (som jag hoppas att inte allt för många har frågat innan mig) Jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad Sony A7II fullformathus för en billig peng. Har även hittat två fasta ljusstarka gluggar i 14mm och 50mm. Frågan är, efter jag läste något om Sony A7 ”star eater” lämpar sig denna kamera för att fotografera natthimmel så som vintergatan mm med kanske ett par minuters exp. tid. Har även tänkt att använda kameran för landskapfotografering.
Kommer förmodligen inte skaffa något teleskop men kanske en tracker.

/Jonne
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Nybörjare kamerainköp

Post by Miska »

Tjena Jonne!

Sonys "star eater"-bugg borde vara fixad med senaste firmware så du behöver inte oroa dig om det längre.

En tracker är ett måste om du ska köra mer än 30 sek på din 14mm glugg, annars får du star trails. På 50mm är det absolut ett måste för att ha tracker om du ska fota längre än 8 sek. Jag säger 8 sekunder då jag räknar 400 / mm = sekunder, då 500-regeln är anpassad för analoga kameror.

/Miska
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Jonne
Posts: 2
Joined: 2019-03-01 18:59:52
spamtest: JA

Re: Nybörjare kamerainköp

Post by Jonne »

Tack för svaret Miska,
Jag ska googla vidare på om firmware 4.0 ordnar problemet med ”star eater”

Return to “Övrigt”