Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by skafar65 »

Image

Hej på er

Först och främst vill jag bara påpeka att jag har fått lov att lägga upp detta av moderatorn till detta forum (Robert).

Det kan givetvis uppfattas som reklam (vilket det förvisso är på sitt sätt) :wink: Men jag tycker även det är en kul grej som kanske stimulerar till mer Astrofoto som jag ju alltid har flaggat högt för.

Vi på Astrosweden har från och med denna månad dragit igång något som vi kallar för månades foto utmaning. Den går ut på att vi väljer ut ett objekt som sen besökarna ska försöka fånga efter bästa förmåga på bild (eller film). Jag säger även film eftersom vi kommer till att ha väldigt olika utmaningar. Vi ska försöka sprida utmaningen från allt mellan Saturnus, kometer, ljusföroreningar till variabler. Nedan följer förklaring och tävlingsregler:

”Du ska själv tagit fotot med din egen utrustning för att få vara med i tävlingen. Det är obligatoriskt att skriva exponeringstid, fotoutrustning, teleskop och datum. Om dessa data ej finns så kan inte bilden bedömas.

Segraren utses den 21 i varje månad. Juryn består av oss på Astrosweden. Domarens beslut går ej att överklaga.

Alla priser skänks av Astrosweden så länge det inte står något annat.

Priserna skickas hem till segraren via post. När vinnaren är utsedd så tar vi kontakt med denna via e-post. Därför är det viktigt att ni uppgett denna i er profil. Om inte denna finns får vinnaren själv ta kontakt med Astrosweden.

Varje månad kommer ett nytt objekt eller utmaning presenteras. Ofta med anknytning till säsongen. Tänk på att vi inte alltid kommer att premiera den absolut perfekta bilden. Bilder med charm, egenheter, blod svett och tårar kommer också att kunna generera vinst.

Att tävla i foto är väl kanske som att tävla i musik. Smaken är som baken. Vi på Astrosweden ser det här som en kul grej, något som vi själv tycker skulle vara roligt att vara med på. På det här sättet hoppas vi även på att stimulera Astro Sverige på något sätt."

Månadens fotoutmaning gäller den här gången planeten Saturnus
Planeten ligger exceptionellt bra till på himmelen i år från våra breddgrader! Ett bra sätt att fotografera Saturnus på är med hjälp av en enkel Webbkamera genom teleskopet.

Så sätt igång, ett fint pris ligger och väntar på just dig kanske! Starry Nights Enthusiast 6.2 är en verklig höjdare som hjälpmedel att navigera runt på himlavalvet eller att helt enkelt ”surfa runt” på den vackra virtuella himlen på din dator. Programmet är verkligen naturtroget. Perfekt även till att planera dina framtida observationer. Du kan även bygga upp en virtuell modell av din egen omgivning och på det sättet få reda på när och om du kan studera vissa objekt.

Med dom förprogrammerade turerna får du en härlig åktur runt om i universum. Kanske sugen på att se varför månfaserna ser ut som dom gör? Eller varför inte landa på månen och se jorden från ett hel annat perspektiv? Man får verkligen ett helt annat grepp om saker och ting när man suttit ett tag med detta helt fantastiska program! Läs mer om programmet på den här länken: http://www.starrynightstore.com/17236.html

Micke & Christer

http://astrosweden.se
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Peter R »

Efter att ha läst ditt inlägg om tävlingen kollade jag igenom bildforumet här på Astronet på jakt efter lite Saturnus-statistik.
Sedan början av 2006 har det lagts upp 13 bilder med Saturnus i något sammanhang. Jag har tagit 11 av dessa!
Så jag fortsatte: Merkurius 1 bild, Mars 5 bilder,Venus 4 bilder, Jupiter 4 bilder, Uranus 1 bild, Asteroider 1 bild, de flesta av dessa har jag tagit. Samma sak gäller bilder av månen. Något bättre är det för kometer mycket tack vare McNaught och Holmes.
Som planet och månfotograf känns det ofta väldigt ensamt på detta forum där de flesta verkar tycka att månen mest är ett störande inslag på natthimmeln, ett nödvändigt ont som närmast kan jämföras med ljusförorening från något närbeläget köpcentra eller bensinmack. Det är klart att det begränsar möjligheterna till att fotografera ljussvaga galaxer och nebulosor en del av månaden samtidigt som det kanske sammanfaller med de få stjärnklara nätter som bjuds.
Jag har också fotograferat nebulosor och galaxer men anser att jag inte kan komma längre under Stockholmshimmeln. Jag pressar ut varenda pixel ur mitt bildmaterial. Många har gett mig rådet att lägga till exponeringar och det funkar under klara himmlar, men min erfarenhet visar att det vare sig gör till eller ifrån. Finns det inget mer att hämta så finns det inte utan det är slöjan som sätter gränsen.
Planeterna, solen och månen däremot är väldigt tacksamma objekt som skänker fantastiska skönhetsupplevelser, är ständigt förnyade samt ställer mindre krav på absolut molnfrihet, transparens och mörker.

Jag hoppas att ert initiativ kan bidra till att öka antalet bra planetbilder även på detta forum.

Nu tillbaka till tävlingen:
- När är sista inlämningsdatum och vart ska bilderna skickas?
- Ska det vara nytagna opublicerade bilder eller kan man bidra med bilder tagna innan ni utlyste tävlingen?

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by skafar65 »

Hej Peter

Tävlingen gäller för medlemmar i Astrosedens forum. På länken här finner du det: http://astrosweden.forum24.se/

Bilderna ska vara tagna under månaden som tälingen pågår. Denna tävlings "deadline" är den 21 maj (kan eventuellt flyttas eftersom det har tagit tid att få ut tävlingen på olika ställen). Inte kul att tävla kanske med inga bidrag :D

Sen är det klar svårt för oss att kontrollera upp att bilden verkligen är tagen under aktuell månad :roll: men vi hoppas på deltagarnas ärlighet.

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Robert »

Kanske lite begränsning att objektet måste vara taget under tävlingsperioden. Med vårat svenska väder kan det betyda väldigt få fototillfällen om vi har otur.....

Du f¨r gärna presentera vinnaren här med sedan Micke.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Peter R »

Hej Micke
Bilderna ska vara tagna under månaden som tälingen pågår
.
Betyder det 01-21 maj (samma månad) eller 22 april - 21 maj (hel månad).
Ursäkta hårklyveriet men ska jag delta vill jag ju inte fuska :?

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Robert »

Jag kanske får ta en ny Saturnusbild snart....

Min gamla är lite för gammal för denna tävling :) Fast den lär inte ha nån chans på att vinna heller. ÄR väl fusk med att använda en klubbs observatorium.... Desutom är den ordentligt ful :)

Image
http://aak.alderaan.nu/view_image.php?id=5
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by skafar65 »

Hej

Ja Robert, det var kanske inte mycket att hänga i julgranen. Men som sagt, alla bidrag är välkomna! Jag tror du kan bättre.

Vi anser att vi måste begränsa tävlingen till den tid som är aktuell. Annars kan man ju plocka en bild ur sina bästa gömmor och skicka in och då förlorar ju tävlingen sin charm på något sätt. Visst det kan vara svårt att hitta en lucka under en månad men vem har sagt att det ska vara lätt :D Det har det ju aldrig varit :D

Peter, jag förstår att du vill vara på säkra sidan. Vi är kanske lite flytande så här i början. En del regler kommer nog till efterhand. Vi kommer inte att anklaga någon för att fuska innan vi själv vet hur allt ska fungera. På din senaste fråga kan jag ju bara konstatera att vi redan har förlängt slutdatumen till den 31.e maj eftersom vi haft svårt att nå ut med budskapet. Nu tror jag att dom flesta har sett det eftersom det ligger på dom kända ställena nu, här, AG, ASTO och SAAF diskgrupp. Tävlingsstart var den dagen vi la ut det 2008-04-28

Vi presenterar gärna vinnaren även här. Men kom ihåg att för att delta så måste bilden in på Astroswedens forum.

Mvh //Micke
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Starsoft »

Det här med tävlingen tycker jag är ett suveränt initiativ som förhoppningsvis kan sätta fart på en eller annan slumrande astrofotograf.

Här kommer min enda Saturnusbild tagen i tidens gryning med EOS300D och 8" Starfinder, borde vara den fulaste hitils så det är väl tur att den är gammal och därmed utanför tävlingen.

Image
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by Starsoft »

Jag själv måste tyvärr meddela att min utrustning nu är nedplockad inför sommarens uppgradering och sorgligt nog fick jag inget tillfälle att prova på Saturnus.

Men jag hoppas verkligen att detta utmärkta initiativ återkommer så jag får chansen att vara med och tävla när prylarna är igång igen.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by skafar65 »

Hej

Saturnus omgången är nu snart slut. I morgon koras vinnaren av Astroswedens första fotoutmaning. En del bidrag har trillat in, och med över 600 besökare tror vi att det kommer att öka med tiden. Vi tycker det har varit väldigt kul och känner att det verkligen är något vi vill fortsätta med.

Så håll utkik i morgon så får ni se vem som tog hem priset på det fina Starry Night programmet. Den nya utmaningen kommer då även att presenteras.

Mvh //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Månadens fotoutmaning på Astrosweden

Post by skafar65 »

Hej

Vinnarna är nu korade! Se mer på denna länk: http://astrosweden.forum24.se/astrosweden-about21.html

Nästa månads fotoutmaning är redan igång!

Image


Läs mer om denna på den här länken: http://astrosweden.forum24.se/viewtopic ... m=&p=54#54

Mvh //Micke

Return to “Kommande händelser”