Geminiderna 2013

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

En av årets allra mest aktiva meteorsvärmar är Geminiderna. Den här gången beräknas maximet inträffa någon gång mellan eftermiddagen den 13 december och förmiddagen den 14 december. Så det är ingen tvekan om att det är natten 13-14 december som gäller om man vill observera så många geminider som möjligt.

http://www.imo.net/calendar/2013#gem

Saxat från ovanstående sida:
“The shower’s peak this year has a waxing gibbous Moon to contend with, and while casual sky-watchers should still be able to see enough of the brighter Geminids to entertain them in the moonlight, dedicated meteor observers must make the best of the brief dark-sky spell between moonset and dawn on the maximum night.”

Som alltid gäller att meteorerna syns över hela himlen, även om spåren tycks utgå från Gemini om man förlänger dem bakåt på himlen. Man tittar på det område där himlen är som mörkast, ofta rakt uppåt (mot zenit) men månen och andra faktorer kan förstås innebära att det är mörkast och bäst i någon annan riktning. Riktningen mot radianten är den man bör välja i sista hand eftersom meteorspåren där är korta och inte lika praktfulla.

M v h
Hans Bengtsson
tortap
Posts: 148
Joined: 2013-08-24 23:23:33
spamtest: JA

Post by tortap »

Tack för påminnelsen. Med lite tur håller väderprognosen och vi får klart väder här uppe i norr.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Nu finns det en IMO-sida där man kan följa ZHR-utvecklingen för Geminiderna. Inte många observationer ännu, men sådana kommer säkert att droppa in i allt stridare ström när maximum närmar sig.

http://www.imo.net/live/geminids2013/

m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Robert C har skrivit bra om Geminiderna på popast.nu:

http://www.popast.nu/2013/12/geminidern ... manen.html

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by Kroppefjäll »

Var ute mellan 0435UT och 0525UT och det var ett imponerande skådespel redan nu. Kanske skulle detta kunna antyda om att det lär bli rikligt med Geminider under det beräknade maximat natten till i morgon. Här kommer det enligt väderprognos både regna och snöa under motsvarande tid i morgon, men den som har klart väder bör absolut observera (och räkna)!

Där fanns även en annan förhållandevis aktiv radiant, blev dock aldrig klar över om det kan ha varit December Leo-Minoriderna eller Coma Bericiniderna. Kanske var det både och. Dessa är väl normalt ganska blygsamma tror jag, så en ökad aktivitet var det helt klart.

Återkommer med lite mer detaljerad obs.rapport senare under dagen eller kvällen, ska även få iväg en till IMO på sikt.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by Kroppefjäll »

En liten mer detaljerad Gemenidrapport från de dalsländska skogarna då, daterad 131213;

Tid i UT / antal / ungefärlig magnitud / typ: SPO=Sporadisk GEM=Geminid COM=Coma Berenicid / anmärkning
(begränsande magnitud ca 5.2-5.4 under tiden, avgränsning i RA/dekl har jag ännu inte tittat på men har "punkter" för detta till IMO-rapporten)

04-35 / Start
04-38 / 1 / 1 / GEM / nil
04-38 / 1 / 2 / GEM / nil
04-39 / 1 / 0 / GEM / kort spår och "långsam" pga av infallsvinkeln kontra observatören
04-41 / 1 / 1 / SPO (COM?) / tydligt rökspår med någon sekunds varaktighet
04-41 / 1 / 0 / GEM / nil
04-42 / 1 / 1 / GEM /nil
04-43 / 1 / 1 / GEM / kort & "långsam"
04-44 / 1 / 2 / GEM / nil
04-45 / 1 / 1 / GEM / nil
04-47 / 1 / 2 / SPO (COM?) / nil
04-50 / 1 / 0 / GEM / kort & "långsam"
05-53 / 1 / 3 / SPO (COM?) / nil
04-54 / 1 / 2 / GEM / nil
04-55 / 1 / 2 / GEM
04-56 / 1 / 2 / GEM
04-58 / 1 / 2 / SPO (COM?) / nil
04-58 / 1 / 3 / GEM
04-59 / 1 / 0 / GEM / kort & "långsam"
05-00 / 1 / 2 / GEM / nil
05-00 / 1 / -1 / GEM / relativt ljusstark
05-01 / 1 / 2 / GEM / nil
05-01 / 1 / 1 / GEM / nil
05-03 / 1 / 2 / GEM / nil
05-03 / 1 / 0 / GEM / nil
05-05 / 1 / 0 / SPO (COM?) / nil
05-06 / 1 / -1 / GEM / relativt ljusstark
05-06 / 1 / 3 / GEM / nil
05-06 / 1 / 2 / SPO (COM?) / nil
05-08 / 1 / 1 / SPO (COM?) / nil
05-11 / 1 / 2 / GEM / nil
05-13 / 1 / 3 / GEM / nil
05-14 / 1 / -1 / GEM / relativt ljusstark
05-15 / 1 / -2 / SPO (COM?) / morgonens mest ljusstarka
05-15 / 1 / 4 / GEM / nil
05-18 / 1 / -1 / GEM / relativt ljusstark
05-19 / 1 / 3 / SPO (COM?) / nil
05-20 / 1 / 0 / SPO (COM?) / nil
05-21 / 1 / 2 / GEM / nil
05-21 / 1 / 3 / GEM / nil
05-24 / 1 / 3 / GEM / nil
05-25 / Avslut


... så, 30 Geminider på 50 minuter blir ett ganska gott medeltal per minut. Det var riktigt roligt att observera dessa!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by ThomasK »

En riktigt ambitös rapport! Var ni flera som tittade och noterade? När jag har tittat på meteorer har jag bara räknat i huvudet för jag har tyckt det känts besvärligt med att både anteckna och titta samtidigt. Min första ambitösa meteorspaning var just Geminiderna 2010. Såg 21 på 30 minuter då och några riktigt ljusstarka med en grön ton. En riktigt fin upplevelse att se en aktiv meteorsvärm.
Thomas Karlsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by Kroppefjäll »

Hej. Nej, ensam liggandes på rygg och en kudde under huvudet. Mycket bekvämt hobbyutövande. Där finns ju inget större behov att speca en och en som jag gjorde, men tyckte det var intressant att åskådliggöra intensiteten på så vis. IMO säger väl 5-10 minuters intervaller i maxima tror jag. Leoniderna har jag för mig skickades in i 15 min intervall. Tycke också att de hade en dragnig åt det gulgröna hållet.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Verkligen roligt att få ta del av traditionellt visuellt meteorobserverande i vårt land!

Kollade på ZHR-kalkylatorn ...

http://stjarnhimlen.se/calc/zhr.html

... och fick då ZHR = 163 för Geminiderna under ditt obs-pass. Det är nästan ett litet utbrott av aktivitet. ZHR-värdet är ju väldigt beroende av vilken gränsmagnitud man skattar, och det räcker med att man ändrar denna från 5.3 till 6.0 i det här fallet så kommer man ner på ett betydligt lägre ZHR, 83.

Edit:
Jag ser att populationsindexet (r) för Geminiderna är satt till 2.6 i ZHR-kalkylatorn, precis som i IMO:s svärmkalender, men i live-rapporteringen ...

http://www.imo.net/live/geminids2013/

... så är indexet satt till 2.0. Vet inte varför man har olika värden på de olika ställena. Värdet 2.0 innebär att man har större andel ljusstarka geminider, vilket ju påverkar ZHR-värdet vid reduktionen till standardgränsmagnituden 6.5. Med en given svärmobservation som utgångsmaterial får man alltså ett lägre ZHR ifall man använder r = 2.0 än om man använder r = 2.6.

Inför Geminiderna 2009 skrev jag förresten en liten förklaring till ZHR och hur man beräknar det:

http://www.astronomiguiden.se/t.asp?url ... 009&page=3


m v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Den graf som i skrivande stund finns på Geminidernas live-sida …

http://www.imo.net/live/geminids2013/

… visar att ZHR på morgonen den 14 december klockan 03:38 UT hade stigit till 104, detta är baserat på 1307 rapporterade geminider. Klockan 11:52 UT samma dygn var ZHR = 96, baserat på 216 geminider. Däremellan finns klockan 06:25 UT det mycket höga ZHR-värdet 172, men det bygger på endast 66 geminider och får anses tveksamt, dock inte omöjligt.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by mikaelanderlund »

Verkar vara väldigt spännande med visuellt meteorobserverande. Ett sådant projekt måste jag försöka planera in. Om det är svårt att anteckna samtidet som man obsar kanske man kan använda en diktafon? jag så en bolid i samband med Leoniderna i höstas. Rejält med rök och eld men inget ljud.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Javisst, visuellt meteorobserverande är en väldigt rolig gren av amatörastronomin. Vi sysslade rätt mycket med detta i vårt land på 70-talet, men sedan dess har det blivit en borttynande konst hos oss. Säkert delvis beroende på att vi inte har någon svensk organisation för att inspirera till och samordna meteorobservationer.

Vi brukade använda små kassettbandspelare (finns sådana idag?) för att registrera meteorerna, men för säkerhets skull gjordes ofta även noteringar på papper. Om man under passet använder tid för anteckningar, så drar man helt enkelt bort den tiden från den totala obs-tiden. Det brukar gå att uppskatta ett sådant bortfall ganska bra.

En absolut nödvändighet är att man har bra väder. Vid t.ex. variabelobservationer kan man ha halvdåliga förhållanden men ändå få lika bra resultat - det funkar inte vid meteorobservationer. Gränsmagnitud 5.0 eller bättre är det som gäller, menar jag. Vid sämre gränsmagnitud blir korrektionskoefficienten för gränsmagnitud så stor att ZHR-värdet riskerar bli ganska så felaktigt. Därmed kan man också utesluta observationer från större eller medelstora städer. Landsbygd ska det vara, eller åtminstone nästan landsbygd. Och man bör förstås ha ett helt synfält fritt från obstruktion. En stark måne är ett jätteproblem som effektivt kan sabotera ZHR-räkning.

Förberedelser är A och O. Det kan behövas solstol och vid kallt väder sovsäck. Bor man inte ute på landet så kanske man åtminstone känner någon som har en väl belägen sommarstuga som går att låna om man ber snällt?

När man ser en meteor håller man genast upp ett långt rakt föremål (t.ex. en linjal) som motsvarar meteorspåret, sedan kollar man om linjalen (meteoren) vid förlängning bakåt skär någon av de aktiva radianter man valt ut för kvällen. Jag minns att vi brukade använda grillspett, dels för att sådana kunde användas vid korvgrillning före och efter obs-passen, dels för att spettet hade en gaffel i änden och avståndet mellan gaffelklorna (när spettet hölls på raka armar) motsvarade ganska precis den normala diametern hos perseid-radianten!

Den svåraste biten vid visuellt meteorobserverande är att bestämma gränsmagnituden, och verkligen aktivt hålla koll på om den ändrar sig under kvällens lopp. Man bör göra både en magnitudbedömning med direkt seende och en med indirekt seende. Gränsmagnituden i meteorsammanhang läggs mellan dessa två värden, med dragning åt värdet man fått med direkt seende. Den vanligaste anledningen till att man kan få oanvändbara ZHR-värden är just felaktig bestämning av gränsmagnitud.

Visuella meteorobservationer är alltså relativt krävande att utföra - men synnerligen spännande och givande!

m v h
Hans Bengtsson
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Geminiderna 2013

Post by Kroppefjäll »

Hej. Skrev ett inlägg men det försvann i samma ögonblick jag klickade på "skicka"... vet inte vad som hände.... hur som helst, intressant info rörande den begränsande magnituden. I ärlighetens namn så gjorde jag ingen egentlig eller aktuell bedömning denna morgon i fråga utan plockade siffrorna ur minnet av vad den ungefärligt "brukar" vara.

Med facit i hand så är det nog lite glädjesiffror i min obs alltså. Nu vet man ju i efterhand hur "känslig" denna bedömning är och att den snabbt påverkar ZHR. Nästa obs får det bli en mer noggrann skattning. Sökte även efter en ZHR-kalkylator, men hittade ingen. Jättebra att veta att där finns en på Pauls sida. Något som i efterhand också slog mig är att jag förmodligen bedömde meteorerna som lite mer ljussarka än de förmodligen var. Mest förbryllande är emellertid Coma Bereniciderna, om det nu var dessa jag såg utöver Geminiderna, då de var lika starka som de senare. Skummar man igenom materialet så brukar dessa vara tämligen ljussvaga.

@Mikael: Verkligen avkopplande och anspråkslöst sätt att observera. Trodde inte att det skulle vara så fascinerande! Varma kläder och en bekväm sitt- eller liggställning, thats it!
Jag hade en pannlampa med rödljus, en anteckningsbok och en blytertspenna. Lekte också med tanken på att ta med diktafonen ut men det blir ju lite extra tid som läggs på att lyssna av det som spelats in. Skaffade för några år sedan denna: http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy ... e=VN8500PC för asteroidockultationerna. Valet föll på just denna modell för att den dels går att koppla upp mot datorn för överföring av filer (det är många modeller som inte klarar detta) samt att man kan stänga av funktionen som finns där den automatiskt pausar inspelningen när det är tyst. Ur tidtagningsperspektiv i efterhand är ju detta mindre bra, såvida man inte ropar ut klockslaget samtidigt. Man kan ju köra ut Fröken Ur på högtalartelefonen i början för att få en tidsreferens för senare bruk. Man kan ju använda mobiltelefonens diktafonfunktion också, men fick höra att där är något patent som styr högsta möjliga inspelningstid - max en timma - på dessa. Vet inte om det stämmer.

Där finns en trevlig gratis-app, "Meteor Showers" eller något liknande, där man har en mer eller mindre komplett kalender över kända aktiva svärmar i hop med lite annat "bra att ha" som månfas etc. Man blir påmind om att något är på gång genom en liten ikon som dyker upp i displayen. Ingen risk att missa något alltså.
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Det är nästan omöjligt att få allting rätt första gången man gör en viss typ av observation, inte minst när det gäller ZHR-räkning. De två saker som jag tror blev lite felaktiga under ditt obs-pass är:

Gränsmagnituden var bättre än den du angav. Du kan faktiskt i efterhand med ganska god noggrannhet bestämma vilken gränsmagnitud du hade! Detta genom att använda ZHR-kalkylatorn baklänges. Tack vare att det finns rätt många rapporter från den tiden du observerade så vet vi att ZHR då var ca 60. Så testa med att sätta in några olika gränsmagnituder i kalkylatorn och se vilken magnitud som ger ZHR ca 60. Kan vara bra som en mental "magnitudkalibrering" inför kommande meteorobservationer.

Precis som du skriver så var meteorerna nog i själva verket någon magnitud svagare än du angett. Den normala fördelningen är att man ser fler meteorer av magnitud 4 än av magnitud 3, och fler av magnitud 5 än av magnitud 4. Den normala magnitudfördelningen varierar dock en del från svärm till svärm, och det är populationsindexet (r) som avgör vilket utslag fördelningen får vid ZHR-beräkningen. Vilka magnituder just "dina" meteorer hade spelar ju ingen roll för ZHR, men det kan ändå vara bra att tänka på.

m v h
Hans Bengtsson
RasmusWestling
Posts: 2
Joined: 2013-06-09 22:15:07
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2013

Post by RasmusWestling »

Jag befinner mig just nu i norra Afghanistan och var inte medveten om att det skulle komma en meteorsvärm.
Som tur var stod jag utomhus under klar himmel och kunde se cirka 2st. var 5:e minut eller så mellan 22:00 och 00:00 lokal tid.

Det var sannerligen en glädjande överraskning :)

Return to “Kommande händelser”