Planetfoto

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Planetfoto

Post by Starsoft »

Jag såg på Astros forum att danska amatörer var på hugget häromdagen och fotade exoplaneten XO-2, den passagen hade även jag planerat in men vädret sade ifrån som vanligt.

Men i kväll finns faktiskt en liten chans för mig med användbart väder och till en passage av en annan planet http://brucegary.net/AXA/HATP3/hatp3.htm den ligger vid handtaget på karlavagnen så den bör gå bra att nå. Hoppas någon mer med kamera har tid och intresse att prova på att fota en exoplanet.

Passagen sker mellan 19:40 och 21:45 vår tid. Det verkar bäst med ett rött filter, men helt utan filter går också, se bara till att inte stjärnan mättar sensorn, toppvärdet på stjärnan bör ligga på ca 50-70%, en aning oskärpa kan ev. vara bra. Magnitudtapped är över 1 procent så den här passagen borde vara ganska "lätt" att få med på bild. Helst så ska två timmer med före och efter passagen men på grund av dagsljuset blir bilderna från den här förmörkelsen lite kort före, men hela passagen ska gå att få med.

Störande ljus från städer och månen ska enligt uppgift inte påverka den här typen av foto i någon stor utsträckning så det ger ju oss astrofotografer något kul att göra även när månen skiner.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Planetfoto

Post by Timo »

Jag ligger i startgroparna för att fota Exoplaneter !
Självklart måste man testa på en redan funnen planet men därefter kommer jag att fotografera ett antal utvalda stjärnor som jag valt ut under de gågna månaderna.
Vilket program kommer du att använda för analysen av dina bilder ?
Jag funderar på att köpa in Peranso som verkar vara ett gediget program och priset, 300.-, avskräcker ju inte.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Planetfoto

Post by Starsoft »

Kul att fler är på gång med precisionsfotometri. Jag har ännu inte någon koll på vilket program jag ska använda, en av syftena med övningen på HAT-P-3 i kväll är att gör ett skarpt prov och sedan testa bilderna i olika program för att se vad som fungerar bäst. Jag har i alla fall konstaterat genom att gå igenom gamla vanliga bilder att programvaran är mycket viktig, den största felkällan tror jag är orunda stjärnor och programmets förmåga att hantera dessa, Iris som jag kör med nu utgår från att stjärnorna är runda vilket resulterar i en massa brus i mätvärdena när dom inte är det. Vid så här korta exponeringstider så blir stjärnorna orunda på grund av scintillation så det hjälper inte med perfekt guidning, möjligen med en AO enhet, men då tror jag att man kan få andra problem i stället.

Jag har försökt att få ihop lite statistik hur sannolikt det är att man kan hitta en ny planet, och jag har fått för mig att det bästa är att leta i områden där det finns mycket stjärnor, kanske i öppna stjärnhopar. Statistiken verkar peka på att ca 1 stjärna på 1000 har transiterande planeter som skulle kunna gå att se om man hade tillräcklig nogrannhet i mätningen. Sedan kan man kanske bli mottagen som hjälpreda åt några proffs, men inga annonserar direkt på nätet efter hjälp, snarare tvärtom.

Vore kul att veta vilka kriterier du använder för att välja stjärnor Timo.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Planetfoto

Post by Timo »

Egentligen inte på något speciellt sätt förrutom att jag kommer nog att koncentrera mig på G-stjärnor.
Försöker hålla mig till områden där man inte har hunnit hitta några exoplaneter än.
Öppna stjärnhopar är väl ett bra förslag. Där har du alltid referensstjärnor inom räckhåll och kan bevaka flera på en gång.
Klotformiga hopar är tätare och innehåller ofta många röda K och M-klass stjärnor. Alltså gamla stjärnsystem.
Det är ju vägen fram till målet som är spännande. (Även om vi inte hittar något)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius