Perseiderna 2013

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Årets maximum för meteorsvärmen Perseiderna beräknas inträffa på kvällen den 12 augusti, klockan 18:15 – 20:45 UT (= 20:15 – 22:45 svensk sommartid). Även utanför detta intervall kan man räkna med ett fint skådespel hela den aktuella mörka delen av kvällen och natten, och aktiviteten kan förväntas vara avsevärd även flera nätter före och någon natt efter.

Maximets förväntade tidpunkt är förstås gynnsam för oss eftersom den råkar sammanfalla ganska väl med när vi har mörk himmel (gäller södra delen av landet), och även avsaknad av starkt månljus talar för att svärmen blir fin att beskåda och fotografera.

Som alltid gäller att man bör koncentrera observationerna till den del av himlen som är mörkast och har bäst gränsmagnitud, det är där man ser flest perseider. De uppträder över hela himlen. När man förlänger spåren bakåt tycks de utgå från radianten i stjärnbilden Perseus, men det betyder inte att man ser fler om man tittar åt det hållet. De perseider som uppträder nära radianten är kortare och i regel mindre praktfulla än de perseider som syns i andra riktningar. Jag påpekar detta speciellt, eftersom dagspressen förmodligen i år som alla andra år kommer att gå ut med den vilseledande informationen att man ska titta åt nordost – det finns ingen särskild anledning att göra det.

Den som har möjlighet att observera från landsbygdsförhållanden tjänar mycket på detta. Inne från en större stad är det bara de allra ljusstarkaste perseiderna som blir synliga.

Den internationella meteororganisationen IMO har en utmärkt årlig kalender:
http://www.imo.net/files/data/calendar/cal2013.pdf

Här finns en liten film om årets svärm:
http://www.youtube.com/watch?v=zO83KP54YXs

mvh
Hans Bengtsson
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Marcus »

Molnfritt tack, det var flera år sedan jag såg den sist.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Robert på popast.nu har skrivit en jättebra artikel inför Perseiderna 2013:

http://www.popast.nu/2013/08/sprakande- ... -2013.html

m v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Perseiderna 2013

Post by Peter R »

I natt, 5 augusti, var jag uppe från midnatt till småtimmarna och fotograferade NLC.
Jag tittade upp mot himmeln då och då när jag inte bevakade kameran och såg 2 riktigt ljusa Perseider som på kort tid swischade genom Stora Björn. Det är sällan jag har kunnat observera så ljusa meteorer och så tätt under tidigare års maxima från Stockholm.
Kanske lite för få för att göra statistik på men jag hoppas att det är en indikation på att årets upplaga blir minnesvärd.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Det finns i huvudsak fyra krav som ska vara uppfyllda för att Perseiderna ska bli en riktigt riktigt sprakande upplevelse:

1. Maximum bör inträffa när man har någorlunda mörkt. Så blir det i år (ursäkta alla som bor i Norrland!).
2. Maximum bör inträffa när månen håller sig någorlunda borta. Så blir det i år.
3. Man ska befinna sig ute på landet och ha bra horisont. Det väljer man själv om man vill göra!
4. Vädret måste samarbeta. Transparent luft och molnfri himmel. Det vet vi ännu ingenting om.

Om dessa krav alla är uppfyllda så kommer Perseiderna att leverera! Det händer aldrig att svärmens aktivitet kring maximum är så låg att svärmen "floppar". Den i särklass bästa upplevelsen hade jag vid maximet 1975, när himlen var mycket klar och jag befann mig i mörka Småland. Det året var ZHR inte särskilt högt (jag tror kring 60 eller 70), men meteorerna syntes ändå komma swish swish swish hela tiden.

m v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Perseiderna 2013

Post by bjorne »

Ok, krav 1 -3 avklarade.
Men 4 verkar inte lovande, enl. SMHI, mulet och regn :(
Vi får bara hoppas att deras prognos stämmer lika bra som den gjort hittils i sommar.

:)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Hans Bengtsson »

Alldeles självfallet finns det ingen möjlighet att säga hur vädret ska bli om en vecka under en speciell natt. Om man tror det har man missat grundläggande kunskap. Tiodygnsprognoserna ger den aktuella modellkörningens tolkningar av vädret vid givna latitud/longitud-punkter vid givna klockslag.

Modellkörningarna görs i England och är internationella. De kan ge en översikt över den mest sannolika allmänna utvecklingen, men de misstolkas totalt om man tror att en viss natt en vecka framåt i tiden blir mulen på ett visst ställe bara för att den aktuella modellkörningen tolkar situationen så. Dessa moln kan förstås komma ett dygn tidigare eller ett dygn senare, eller eventuellt försvinna helt i nästa körning. För varje ny körning blir sannolikheten för att den träffar rätt allt större. Men detaljer som de exakta platserna för skurar är omöjliga att förutse, dit kommer vi kanske om 100 år eller så.

m v h
Hans Bengtsson
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Perseiderna 2013

Post by bjorne »

Precis min poäng, hur kan man ens presentera något man inte ens vet, varför ens ge en 10 dygns prognos ?
Ta tex. Aftonbladets eller Expressens löpsedlar redan i slutet av April.
"Så blir vädret under din semester i sommar".
I det fallet har Enok lika "bra" träffsäkerhet som SMHI genom att undersöka renmagar.
;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Perseiderna 2013

Post by Robert »

Kom precis in efter ett observationspass av perseiderna. Riktigt avslappnat att sitta ute under en filt och bara titta på stjärnor under en lång tid. Hittade en bra mörk vrå i trädgården och under en filt med stjärnor på så observerade jag i 10 minuters intervaller.

Klar och fin kväll till slutet på mitt pass då det kom in lite moln. Gränsmagnitud 5.0


23:10 - 23:19 3 st. En stark ca mag -1

23:41 - 23:50 2 stsvaga

23:51- 00:00 5 st: 2 runt mag 0

00:02 - 00:11 6st 3 starka varav 2 med svag rök mag -2 eller -3

00:13 - 00:22 5st. Varav en som var dubbel mag -3 och lite svag rök

00:23 - 00:32 4 st
jonaseriksson
Posts: 1
Joined: 2013-08-11 15:44:14
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by jonaseriksson »

Ny på det här och ert forum är det första jag hittade till när jag googlar.. Så, i vilket väderstreck ska jag titta om jag befinner mig runt Malmö inatt? Och har någon ett tips om bra platser utanför Malmö där man lättare kan se kvällens show?
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Perseiderna 2013

Post by Robert »

Centrum för den ligger i stjärnbilden Perseus som ligger under stjärnbilden Cassiopeja. Du hittar dem österut på kvällarna nu. Titta uppåt och kanske lite österut.

Här är en sida med bra tips. http://www.popast.nu/2013/08/sprakande- ... -2013.html

Välkommen hit och lycka till med väder ikväll.
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Perseiderna 2013

Post by bjorne »

För de som inte orkar sitta ute :)
http://www.ustream.tv/channel/nasa-msfc
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Jonas »

jonaseriksson wrote:Ny på det här och ert forum är det första jag hittade till när jag googlar.. Så, i vilket väderstreck ska jag titta om jag befinner mig runt Malmö inatt? Och har någon ett tips om bra platser utanför Malmö där man lättare kan se kvällens show?
Hej,
I nordost har du Cassiopeias karäkteristiska "dubbel-W" och det räcker att du håller ögonen i den riktningen så kommer du så småningom få se Perseider "komma farande".
"Bra platser utanför Malmö". Egentligen räcker det med en någorlunda mörk plats norr eller öster om Malmö men du kan ju också besöka Tycho Brahe-observatoriet ( http://www.tbobs.se/ ) i Oxie. Jag tror de har visning ikväll.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Sv: Perseiderna 2013

Post by gost »

Hur gick det för er igår? Här var det gråmulet hela natten så det blev en nolla kolumnen över antalet obsade meteorer.
User avatar
Rommen
Posts: 572
Joined: 2013-02-23 16:56:49
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2013

Post by Rommen »

Vi i Åhus kunde beundra den över rätt så klar himmel. Många stjärnfall per timme. Dessutom blev det i kombination med att vi kunde se åskovädret som var över Ven. Trots vi inte kunde se de enskilda blixtarna så var det ett skådespel som hette duga när den lös upp smådelar av himmeln så man kunde urskilja molnen långt bort i horistonten.
Lägger upp den bild jag hann redigera innan jag blev tvungen att sova inför jobbdagen.

/stefan
/Stefan Nisson
Hemsida: http://digitaliz.se
Facebook: http;//blogg.digitaliz.se
500px: https://500px.com/digitaliz