Storm på Saturnus

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Storm på Saturnus

Post by anders »

Enligt Aftonbladet har en storm bestående av två sammanslagna LUFTFICKOR ! Observerats på Saturnus. Stormen som skulle täcka en yta stor som nordamerika, beräknas vara STÖRRE ! Än Jupiters Röda fläck ? :D :idea:
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Storm på Saturnus

Post by Kroppefjäll »

Såg detta också, och det var en gammal artikel daterad slutet av okt 2012... :-( Där var ju en 'storm' runt den tiden har jag för mig. Vill minnas att jag läste på fler, betydligt mer seriösa, ställen att den var större än den röda fläcken på Jupiter - så det stämmer kanske. Men "luftfickor" måste ju vara ett traditionellt Aftonbladet-påhitt!
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Storm på Saturnus

Post by anders »

Kroppefjäll wrote:Såg detta också, och det var en gammal artikel daterad slutet av okt 2012... :-( Där var ju en 'storm' runt den tiden har jag för mig. Vill minnas att jag läste på fler, betydligt mer seriösa, ställen att den var större än den röda fläcken på Jupiter - så det stämmer kanske. Men "luftfickor" måste ju vara ett traditionellt Aftonbladet-påhitt!
det ska kanske tilläggas att om stormen var på solen skulle det motsvara en storm av Nordamerikas storlek på jorden.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Storm på Saturnus

Post by Starfish »

anders wrote:
Kroppefjäll wrote:Såg detta också, och det var en gammal artikel daterad slutet av okt 2012... :-( Där var ju en 'storm' runt den tiden har jag för mig. Vill minnas att jag läste på fler, betydligt mer seriösa, ställen att den var större än den röda fläcken på Jupiter - så det stämmer kanske. Men "luftfickor" måste ju vara ett traditionellt Aftonbladet-påhitt!
det ska kanske tilläggas att om stormen var på solen skulle det motsvara en storm av Nordamerikas storlek på jorden.
Fattar inte va du menar med att om stormen skulle vara på solen så skulle den vara i Nordamerikas storlek på jorden?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
anders
Posts: 90
Joined: 2012-12-10 18:04:37
spamtest: JA
Location: Solna

Re: Storm på Saturnus

Post by anders »

Starfish wrote:
anders wrote:
Kroppefjäll wrote:Såg detta också, och det var en gammal artikel daterad slutet av okt 2012... :-( Där var ju en 'storm' runt den tiden har jag för mig. Vill minnas att jag läste på fler, betydligt mer seriösa, ställen att den var större än den röda fläcken på Jupiter - så det stämmer kanske. Men "luftfickor" måste ju vara ett traditionellt Aftonbladet-påhitt!
det ska kanske tilläggas att om stormen var på solen skulle det motsvara en storm av Nordamerikas storlek på jorden.
Fattar inte va du menar med att om stormen skulle vara på solen så skulle den vara i Nordamerikas storlek på jorden?
Vore stormen på solen skulle den procentuellt täcka samma yta på solen, som en storm av Nordamerikas storlek skulle täcka på jorden, alltså stormen var mycket större än jorden. Enklare hade kanske varit att ange hur mycket större än jorden stormvirveln var :good: