Aktuella kometer

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Starfish »

Får man ställa frågor här tro? :)

den 7e nu på fredag, efter 18:00 GMT+1 passerar Kometen (2012 K5 - LINEAR) endast 36’S om Alkaid = Eta Ursae Majoris (mag +1,8) i Karlavagnen och 3,2°NO om Virvelgalaxen (M51) i Jakthundarna (Canes Venatici). Kometens höjd 22° i NV. 10 Magnitude, kommer man kunna se den med blotta ögat?
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktuella kometer

Post by Timaoes »

Nej, det kommer du inte att göra, däremot har du en god chans med teleskopet. Jag loggade den för några veckor sedan till mag 11.4 (med 16") och sedan dess har den ljusnat bortåt en magnitud, och den ska ljusna ytterligare en magnitud fram till nyår. Enligt de senaste rapporterna har den börjat utveckla en liten svans. Kolla här: http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... art/1/vc/1.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aktuella kometer

Post by timokarhula »

Jag obsade komet C/2012K5 (LINEAR) i lördags (Dec. 1.70 UT). Med 25x100 kikare skattade jag komet LINEAR som magnitud 10.0, diameter 3' och DC=2-3. Den var svår att se med kikaren men å andra sidan var himlen ganska ljus när marken var täckt av nysnö. Jag tror att kometen ljusnar till 8:e magnituden till nyår och kan då ses med mindre kikare.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Hans Bengtsson »

Starfish, man får gratulera till dina suveräna observationsförhållanden. Jag har varit alldeles i närheten (en by som heter Hålan!) ett par gånger med teleskop, även om det var längesedan nu. Fantastiskt att det kan vara så fritt från ljusföroreningar så relativt nära Göteborg. Har aldrig sett bättre stjärnhimmel i den här delen av landet än just från Risveden.

K5-kometen kommer du nog att kunna se med ditt teleskop under den närmaste tiden när den drar fram vid Karlavagnen. Vi få lägga ut några bra kartor också här på Astronet, eller länka till sådana.

mvh
Hans Bengtsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktuella kometer

Post by Timaoes »

I väntan på att Hans trollar med AAVSO:s kartmaskin finns en karta här: http://cometchasing.skyhound.com/comets/2012_K5.pdf. Som vi diskuterat tidigare så duger Cometographys kartor inte riktigt, speciellt inte för ljussvaga kometer. Men om denna blir så ljus som magnitud 8-9 bör det inte vara några problem.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Hans Bengtsson »

Nu har jag trollat med kartmaskinen. Här ser vi kometens position dels 2012 Dec 06 klockan 16 UT, dels 2012 Dec 07 klockan 08 UT. För den första tidpunkten ges även en översiktskarta, ni känner igen tistelstången på Karlavagnen. Norr är uppåt.

Pricka gärna ut de två kometpositionerna på en och samma karta och dra en linje mellan punkterna (hinner just nu inte med någon bildhantering för att göra detta så ni får fixa själva ...).

mvh
Hans Bengtsson

C/2012 K5, 2012 Dec 06, 16 UT, översikt
C/2012 K5, 2012 Dec 06, 16 UT, översikt
K5_20121206_16UT_översikt.png (89.98 KiB) Viewed 8157 times
C/2012 K5, 2012 Dec 06, 16 UT, specialkarta
C/2012 K5, 2012 Dec 06, 16 UT, specialkarta
K5_20121206_16UT.png (90.95 KiB) Viewed 8157 times
C/2012 Dec 07, 08 UT, specialkarta
C/2012 Dec 07, 08 UT, specialkarta
K5_20121207_08UT.png (97.79 KiB) Viewed 8157 times
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Aktuella kometer

Post by wilt »

Och här är en karta gjord i Cartes du Ciel. Kometen är plottad kl 00 svensk normaltid från nu till julafton. Kartan visar stjärnor ner till magnitud 9.5.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Hans Bengtsson »

Här är en bild 5 x 5 bågminuter (med norr uppåt) som visar kometens position alldeles intill stjärnan HIP 67381 av visuell magnitud 7.5. Tidpunkten är 2012 Dec 7, klockan 01:00 UT (= klockan 02:00 svensk normaltid).

mvh
Hans Bengtsson
C/2012 K5, 2012 Dec 07, 01:00 UT
C/2012 K5, 2012 Dec 07, 01:00 UT
K5_20121207_01UT.png (102.28 KiB) Viewed 8142 times
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Starfish »

Starfish, man får gratulera till dina suveräna observationsförhållanden. Jag har varit alldeles i närheten (en by som heter Hålan!) ett par gånger med teleskop, även om det var längesedan nu. Fantastiskt att det kan vara så fritt från ljusföroreningar så relativt nära Göteborg. Har aldrig sett bättre stjärnhimmel i den här delen av landet än just från Risveden.

K5-kometen kommer du nog att kunna se med ditt teleskop under den närmaste tiden när den drar fram vid Karlavagnen. Vi få lägga ut några bra kartor också här på Astronet, eller länka till sådana.
Ja det är helt underbar himmel här ute, helt kolsvart varje dag efter 16:00, och idag är himlen totalt klar med inte ett enda moln ingen vind och väldigt bra transparens enligt trollhättans radar. Jasså i Risved :D det är inte långt ifrån mig, den bästa platsen som har bäst öppning här ute är verle, det är helt klart nog det bäst stället här :) eller min bakgård mohaha. Fan vilken perfekt karta du länka upp, jag har nu markerat exact position på mina stjärnkarta och även hur jag ska hoppa för att komma dit, ska bli kul o se om man kan observera den utan misslyckande! Kollade upp tiden och såg att det ska vara klockan 17:00 den befinner sig i det området? va exalterad jag är nu hehe hoppas verkligen jag hittar den!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Räkna bara inte med att det kommer att bli särskilt enkelt att se kometen, men under alla omständigheter kommer du att lära dig en massa genom att identifiera olika stjärnfigurer på kartorna och i teleskopet. Du satsar på att i sökaren ställa in Benetnasch (Eta Ursae Majoris), som är den "sista" stjärnan i Karlavagnen. Detta är den riktigt ljusa stjärnan på de tre första kartorna jag laddade upp. När du centrerat Benetnasch i sökaren ska du ha den också i teleskopets okular, annars är sökaren felinställd och då måste du justera den.

Tänk på att du måste vrida kartorna så att riktningarna stämmer med vad du ser i teleskopet. Strax intill Benetnasch, ett par centimeter till vänster på de två specialkartorna du skrivit ut, finns en annan ganska ljusstark stjärna. Med hjälp av Benetnasch och denna stjärna tar du ut riktningen till den ljusa stjärna (magnitud 7.5) som ligger alldeles intill kometen. Du ser att dessa tre stjärnor bildar en utsträckt rätvinklig triangel. När du i teleskopet har identifierat stjärnan av magnitud 7.5 så är det dags att försöka skönja kometen. Kometen rör sig ju en del under kvällens och nattens lopp, och dess exakta position vid obs-tidpunkten får du lämpligen med den metod som jag nämnde tidigare: genom att dra en linje mellan kometens position 16 UT i kväll och 08 UT i morgon bitti, samt manuellt gradera denna linje i ungefärliga klockslag.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Starfish »

Hej!

Nä räknar inte med det men har fått in jaktkänslan iaf, får hålla hoppet varmt! Jadå, jag lär mig mycket utav er här och idag ska jag få gå ut och träna på himlen igen! tog mig nästan 20 minuter att fatta hur man läste av min kartas index sedan att fatta att Karlavagnen var en del av Ursa Majoris (Stora björn) blev otroligt lycklig bara efter att ha kunnat markera ut den på kartan hehe! Har räknat ut lite hur jag ska göra för att hitta den i teleskopet sen lite ögonträning osv, tack för dom fina kartorna du länka Hans :)

Så här markera jag ut positionen kl 17:00 på min stora karta. Tror jag pricka rätt.
Image
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Aktuella kometer

Post by Timaoes »

När du ändå är i området så måste du förstås göra en försök på M51, en av de ljusstarkaste galaxerna på himlen. Den syns nere till höger på ditt eget foto (Whirlpool galaxy, med granngalaxen NGC5195). Om det är riktigt mörkt och du ger den rejält (!!!) med tid bör du kunna se spiralarmarna.

Jag siktar också på kometjakt ikväll. Det ser lovande ut på prognosen, men just nu tornar det upp sig en rejält molnbank i väster (jag bor i Göteborgs skärgård). Hoppas högtrycket håller emot.

/Johan
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Aktuella kometer

Post by timokarhula »

Starfish wrote:Så här markera jag ut positionen kl 17:00 på min stora karta. Tror jag pricka rätt.
Du prickade rätt. Ikväll klockan 17 ligger kometen ca två teleskopsynfält ifrån (1º.2 söder om) Benetnasch (heter också Alkaid, inte att förväxla med Al Qaida). På lördag morgon ligger kometen ännu närmare stjärnan, 0º.5, och i samma teleskopsynfält. Kometen ser ut som en liten, suddig fläck. Den blir inte skarp hur man än fokuserar. Om du tittar vid sidan av kometen (indirekt seende, averted vision) syns den som bäst.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Hans Bengtsson »

En sak att beakta, är att norr (riktningen mot norra himmelspolen) är uppåt på de kartor vi gett. Men i din sökare och även i ditt okular är norr neråt. Alltså måste du vrida på kartan så att den ligger uppochner. Men sedan är det ju också så att Karlavagnen nu ligger på sniskan ... alltså måste du kolla i sökaren och okularet hur stjärnfigurerna ligger orienterade i verkligheten och utgå från detta när du vrider stjärnkartan. Låter mera komplicerat än det är, du kommer snart att komma underfund med detta efter lite träning.

K5-kometen är egentligen ett lite för svårt objekt för en ny observatör. Men kometen ligger nu i ett enkelt stjärnfält, du har ett rejält teleskop, utmärkt himmel - och är entusiastisk! Så gör ett försök!

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Aktuella kometer

Post by Starfish »

Tack för tipset Timaoes! Tänkte inte ens på att den också ligger där, ska ge den ett försök ikväll! Min himmel är fortfarande helt molnfri jag kan redan se massvis med stjärnor hehe, har precis vart ute o testat teleskopet efter att den stått ute hela dagen, vilken skillnad det var på skärpan bilden va helt underbar nu och knivskarp i båda okularen (42mmWA,12mm) Ställde in min sökare på Vega så den e korrekt korrigerad nu, mitt i krysset mitt i okularet :) Kul att du också kommer leta efter kometen ikväll vi får hålla tummarna att vi kan se den!

Nice med bullseye Timo K ;) börjar få grepp på kartorna nu tror jag speciellt efter jag börjat vrida o vända på dom utefter det man ser, lönar sig ju hehe! Ska testa indirekt seende och även skaka till tuben samt hålla båda ögonen öppna med ett täckt, ska göra allt för o se den lilla kometen :) Haha Al Qaida, nästan ju!

Jadå Hasse, försöker hålla det i åtanke, det är bland det svåraste än sålänge känner jag att få in i huvudet, ska köra på tills jag kan det, never give up! Entusiastisk är mitt mellannamn, alla har nog märkt detta vid det här laget haha. Jadå ska allt ge det ett rejält försök, ska pressa ögonen idag!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !