Perseiderna 2012

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Perseiderna 2012

Post by Hans Bengtsson »

Så har det åter blivit dags för den praktfulla meteorsvärmen Perseiderna. Maximum beräknas i år inträffa när vi har eftermiddag den 12 augusti. Bästa nätterna för observationer bör bli 11-12 och 12-13 augusti.

Redan nu (2 augusti) ligger ZHR kring 10, se live-rapporterna:

http://www.imo.net/live/perseids2012/

Radiantens position och en del andra data hittar man här:

http://www.imo.net/calendar/2012#per

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Perseiderna 2012

Post by Robin Andersson »

Tack för påminnelsen Hans!
Tror perseiderna var den första "meteorsvärm" jag upplevde, 2010, samtidigt som min variabelstart. 12 är ett bra datum dessutom för då har jag jobbat klart för sommaren, kanske kan klämma in lite variabler då samtidigt.

Är väl Bootes nu i väst efter solnedgången? Längesen jag tittade till kära V Boo!

Mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by wilt »

Robin Andersson wrote: Är väl Bootes nu i väst efter solnedgången? Längesen jag tittade till kära V Boo!

Mvh
Robin Andersson
Japp, i väster. (Dvs bakom ett fyravåningshus för min del ... )

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Perseiderna 2012

Post by Hans Bengtsson »

Läs gärna det utmärkta inslag om Perseiderna som popast.nu presenterar!

Tänk som vanligt på att man ser många fler perseider om man befinner sig ute på landsbygden, det är bara de ljusaste som ses under stadsförhållanden. Om man kan välja, så bör man spana mot himlens mörkaste del, ofta betyder det rakt uppåt ifall det inte är för obekvämt. Man kan t.ex. använda vilstol.

Tänk också på att man inte alls behöver titta mot radianten i Perseus för att se många perseider. Just i närheten av radianten är meteorerna kortare och inte lika praktfulla som på övriga delar av himlen.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Perseiderna 2012

Post by vejbymats »

Jag har nu haft en härlig timme i solstolen. Magnifikt!
tqila
Posts: 80
Joined: 2011-07-16 20:09:06
spamtest: JA
Location: herrljunga

Re: Perseiderna 2012

Post by tqila »

moln, moln och åter moln. var bara ett litet hål på himlavalvet som vi kunde kika igenom.

men fick åtminstone se 5st :)

och om jag inte är ute och cyklar så såg det ut som en av dem kom in i atmosfären och brann upp.

helt plötsligt var det en ganska stor vit prick (ovanligt stor) som dök upp (skulle nästan kunna förklara det som ett stort klot som brann) och som såg ut att komma närmare varav den sedan blev svagare och svagare och till slut försvann helt.

dvs den uppförde sig inte på samma sätt som de som "åker förbi"..
och den hade inte heller samma hastighet.

eller kan det ha varit något annat vi såg?
Nexstar 127 SLT
Kimmen
Posts: 40
Joined: 2012-05-20 10:54:38
spamtest: JA
Location: ESLÖV

Re: Perseiderna 2012

Post by Kimmen »

Moln moln och åter moln :evil:
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by Robert »

Såg några få igårkväll. Var klart här men En förkylning gjorde att jag drog mig till OS Magasinet istället :)
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by ThomasK »

Vi observerade perseider i Botaniska trädgården i Göteborg. På den övre gräsplanen hade över 100 personer slutit upp med liggunderlag, solstolar och filtar. I bakgrunden hördes musiken från Way Out West i Slottsskogen som pågick samtidigt. Vädret var klart men tyvärr såg vi inte sådär jättemånga perseider, ett 10-tal under 2 timmar. Men det var riktigt mysigt att titta på stjärnhimmeln under filten, tillsammans med så många andra.
Thomas Karlsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by Tompa »

Jag befann mig på flygfesten i Dala-Järna under kvällen. Där är det ganska lite ljusföroreningar, så man hade ju hoppats på lite Perseider. Men, men där snöt man en lök. Himlen var heltäckt... Å andra sidan fick jag nöjet att se Svenne-Rubins live - och det går ju inte av för hackor! En annan bonus var GliderFX, ett segelflyg-ava-program under mörker med pyrotekniska inslag. Läckert!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by bjorne »

Nånting verkar i alla fall ha fastnat på min "Viltkamera" ?
Image
Image
Image
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by Timaoes »

Jag obsade hemifrån både fredag och lördag kväll. Jag kan inte påstå att jag gick in för perseiderna då det samtidigt var säsongspremiär med teleskopet, med det blev ändå ett tiotal per kväll. Några var riktigt fina med rökspår och allt. Gränsmagnituden var bortåt 5.8 på fredagen och 5.5 på lördagen. Såg även ISS passera båda kvällarna. Mest nöjd blev jag emellertid då jag lyckades logga Barnards E i Örnen. Har prövad tidigare år men tydligen men fel kombination teleskop/förstoring. Nu använde jag 10"aren och 39x. Nebulosorna var förvånansvärt påfallande. Hans galax prövade jag också, men först på lördagskvällen som bjöd en betydligt disigare himmel. Tyckte mig ana något på rätt position, men inte tillräckligt distinkt för att räknas.

/Johan
Ulf Petersson
Posts: 83
Joined: 2005-12-08 15:37:15
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by Ulf Petersson »

Hej

KAF var på Uttorp naturreservat igår (11 aug) och spanade in Perseiderna. Vi hade närmast perfekta förutsättningar och räknade hem närmare 160 Perseider under knappa tre och en halv timma. Vi såg ISS passera två gånger.

Har uppdaterat hemsidan med liten artikel.

http://www.astronomi-kaf.se/pages/Spana ... or_Per2012

Hälsningar
Uffe
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Perseiderna 2012

Post by Pzyber »

Jag och Werner i MAK var uppe vid utsiktstornet på Kinnekulle och fotade och njöt av Perseider. Jag vet inte hur många vi såg men var minst ett 50-tal på 2h och 45 minuter.

Ett filmklipp från nattens skörd.
https://vimeo.com/47403559#at=0

Return to “Kommande händelser”