Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Thomas M »

Köpte mitt första teleskop (Nextar 127SLT) under våren och hann nätt och jämnt ut för att kika på Mars (från en minst sagt förorenad himmel i Stockholms innerstad). Nu ser jag fram emot att komma igång under augusti och då beger jag mig ut på landet, ett par mil utanför huvudstaden. Skulle gärna ta emot tips på vad hösthimlen har att erbjuda för en nybliven amatör med en 5" Maksutov-Cassegrain.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Peter R »

Hej Thomas,
Grattis till ditt nya teleskop. Det funkar till allt men med sitt långa fokalavstånd är det bäst lämpat för Solen (alltid med solfilter naturligtvis), Månen och planeterna och för dessa observationer kan du utan nackdel vara kvar inne i Stockholm.
Du kan även följa ljusstarka kometer, separera dubbelstjärnor och njuta av de ljusstarkaste djuprymdsobjekten.
Det är främst på de senare du kan vinna mycket på att ta dig ut till en stjärnklarare plats.
För nebulosor och stjärnhopar kanske du vill kunna förstora mindre än de 60x som du får med det medföljande 25 mm okularet och/eller med större synfält. Nu står det inte vad de medföljande okularen har för specifikationer men troligtvis rör det sig om 50 eller 55° och det finns många konstruktioner som ger 70-80°.
En lösning för att få till ett snabbare förhållande än f/11,8 är att använda en korrektor/reducerare f/6,7 för Schmitt-Cassegrain och du kommer då ner till f/8 och ett fokalavstånd på 1.000 mm. Kolla dock först med butiken att den är kompatibel med din teleskopmodell.
Då kommer du ner till 40x förstoring med 25 mm okularet.

/*Peter R
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Hans Bengtsson »

Ett område jag varmt kan rekommendera (surprise surprise!) är variabla stjärnor. Fungerar ofta bra även inne i städer. Hittills i år, dvs på ett halvår, har registrerats 6371 variabelobservationer gjorda av landets amatörastronomer. Klicka på någon av länkarna Variabler eller SVO på Astronets hemsida.

M v h
Hans Bengtsson
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Thomas M »

Peter R wrote:Hej Thomas,
Grattis till ditt nya teleskop. Det funkar till allt men med sitt långa fokalavstånd är det bäst lämpat för Solen (alltid med solfilter naturligtvis), Månen och planeterna och för dessa observationer kan du utan nackdel vara kvar inne i Stockholm.
Du kan även följa ljusstarka kometer, separera dubbelstjärnor och njuta av de ljusstarkaste djuprymdsobjekten.
Det är främst på de senare du kan vinna mycket på att ta dig ut till en stjärnklarare plats.
För nebulosor och stjärnhopar kanske du vill kunna förstora mindre än de 60x som du får med det medföljande 25 mm okularet och/eller med större synfält. Nu står det inte vad de medföljande okularen har för specifikationer men troligtvis rör det sig om 50 eller 55° och det finns många konstruktioner som ger 70-80°.
En lösning för att få till ett snabbare förhållande än f/11,8 är att använda en korrektor/reducerare f/6,7 för Schmitt-Cassegrain och du kommer då ner till f/8 och ett fokalavstånd på 1.000 mm. Kolla dock först med butiken att den är kompatibel med din teleskopmodell.
Då kommer du ner till 40x förstoring med 25 mm okularet.

/*Peter R
Tack för svar! Det stämmer att man fick med ett 25 mm okular (samt ett 9 mm). Jag är fortfarande dålig på optiken, hur man räknar fokalavstånd mm men jag har funderat på den okular/filter-väska som säljs som tillbehör. Där ingår bla ett 35 mm okular. Skulle det vara bättre lämpat om jag vill titta på DSO'er? Eller är det bättre att satsa på en reducerare?
Förresten, vilka djuprymdsobjekt räknas som ljusstarka?
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Thomas M »

Hans Bengtsson wrote:Ett område jag varmt kan rekommendera (surprise surprise!) är variabla stjärnor. Fungerar ofta bra även inne i städer. Hittills i år, dvs på ett halvår, har registrerats 6371 variabelobservationer gjorda av landets amatörastronomer. Klicka på någon av länkarna Variabler eller SVO på Astronets hemsida.

M v h
Hans Bengtsson
Jag har varit inne och kikat på Variabel-delen här på astronet men måste erkänna att jag inte riktigt har greppat detta område ännu. Skulle nog behöva en rejäl introduktion till området innan jag ger mig in på det.
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by wilt »

Hej Peter,

Lycka till med ditt nya teleskop!

När det gäller deep sky-objekts ljusstyrka skiljer man på den totala ljusstyrkan och ytljusstyrkan. Vissa objekt har en hög totalljusstyrka men är väldigt stora och är svåra att se därför att ljuset är utsmetat. Andra objekt är mycket mindre till ytan och ljusstyrkan är därmed mer koncentrerad, objektet har en högre ytljusstyrka.

De förstnämnda objekten observeras vanligtvis bättre med lägre förstoring, men de sistnämnda "tål" högre förstoring bättre. Ditt teleskop har relativt lång brännvidd och kommer därför ge en högre förstoring med ett visst okular. Därmed kommer vissa djuprymdsobjekt passa bättre till det.

En kategori djuprymdsobjekt som ganska ofta - men inte alltid - har ganska hög ytljusstyrka är de planetariska nebulosorna. Därmed passar de högre förstoring och ditt teleskop, och är dessutom djuprymdsobjekt som relativt väl passar för observation från platser med relativt ljus himmel.

Planetariska nebulosor är gasmoln som skickats ut från stjärnor mot slutet av deras livstid.

Massimo Zecchin har gjort en bra guide till ljusare planetariska nebulosor. Den innehåller kartor som gör att du kan hitta objekten samt Zecchins observationer. Han har använt instrument av ungefär samma dimensioner som ditt instrument. Guiden kan laddas ner här (version med vit bakgrund) eller här (svart bakgrund).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Hans Bengtsson »

Precis som andra skrivit, är det i första hand stora utbredda deep-sky-objekt som blir lidande av en ljusförorenad himmel. Men stjärnor går förbluffande bra, åtminstone från Göteborg, liksom givetvis planeter. Och även stjärnhopar (som ju utgörs av stjärnor) och många små planetariska nebulosor. Galaxkärnor som är koncentrerade och relativt stjärnlika klarar sig också ofta rätt bra i stadsljus.

Relativt långt fokalförhållande, som ditt teleskop har, ser jag mest som en fördel - speciellt om himlen är ljus. Man behöver då hög förstoring för bättre kontrast mellan objekt och himmelsbakgrund. Och hög förstoring är enklare att få med god bildkvalitet när fokalförhållandet är långt pga den snällare och mindre branta ljuskonen.

Att deep-sky-objekt skulle kräva ett "snabbt" teleskop (det antyds ibland i reklamen) tycker jag delvis är en myt, man har då begränsat sig till att avse ett rätt litet antal kraftigt utbredda objekt.

M v h
Hans Bengtsson
Thomas M
Posts: 18
Joined: 2011-10-13 20:05:11
spamtest: JA

Re: Observationer, höjdpunkter hösten 2012

Post by Thomas M »

Tack återigen för era svar. Har ni några heta tips (kanske personliga favoriter) bland planetariska nebulosor och/eller galaxer som jag skulle kunna starta med? Finns ju en del att välja mellan :D
Glad amatör, även kallad astrosmurf.

Nextar 127SLT