Metoder för att se venuspassagen

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Metoder för att se venuspassagen

Post by Robin Andersson »

Tänkte göra en tråd här tips för hur man kan observera venuspassagen som äger rum 2012-06-06. Dela gärna med er av alla era tips. Jag själv tar hjärtligt emot tips där de ej ingår solfilter då ej har någon sådan tillhand.

Jag har några tips från popast att dela med mig av för den som har missat:

http://www.popast.nu/2012/05/se-venuspa ... lista.html

Någon som har mer tips?

Går det att se passagen tror ni om man har turen på sin sida och man har tunna slöjmoln framför solen? Jag tänker på sådana moln som dämpar det starka ljuset som framhäver solskivan.

Jag kommer ihåg t.ex. solförmörkelsen som ägde rum i Januari 2012, trots att det skulle vara en måne framför solen gick det knappt att se på solen på grund av det starka ljuset vilket slog mig med förvåna, istället lyckades jag observera händelsen i en reflektion i ett mörkt fönster som fanns i närheten.

I alla fall, tacksam för alla tips! Jag tror dock svetsglastipset är det mest praktiska, om inte det är svårt att få tag i...

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Robin Andersson »

Det här med att projicera solen på papper har jag inte lyckats med heller, någon som kan förklara hur det går till? Jag riktade en kikare mot solen, och där ögonen ska vara hade jag istället ett papper, men hände ingenting makalöst förutom att det blev en liten belyst yta på papperet när jag höll den precis intill okularen.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Timaoes »

Robin! Du ska inte hålla pappret intill kikaren. Det enda du i så fall ser är väl att pappret tar fyr efter en stund. Pappret bör vara 30-50 cm ifrån kikaren. Större avstånd ger större med svagare bild. Det underlätta också om du har ett stativ till kikaren, eller åtminstone något att stödja den på. Rikta den sedan genom att titta på skuggan kikaren kastar på pappret. När den är så liten som möjligt bör du se solbilden på pappret. Ställ sedan i skärpan tills du får en skarp och fin bild. Inget konstigt alls. Utav någon anledning är det lätt att tänka kikaren bak-och-fram så tänk på att okularänden ska vara riktad mot pappret.

/Johan
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Hans Bengtsson »

Ett enkelt sätt att se passagen från Göteborg är att ansluta sig till GAK-gruppens lilla "expedition", se GAK:s hemsida för detaljerna. Om det blir klart väder kommer passagen definitivt att synas därifrån.

Edit:
Om man tycker att observationstiden är obekväm osv kan man alltid tänka på Le Gentil, mannen vars fullständiga namn är en kilometer långt. Svenska Wikipedia har ypperlig artikel om honom och hans förehavanden.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Peter R »

Att projicera solbilden kan vara ett bra sätt om du vill visa för flera. I så fall skulle jag även försöka tillverka ett motljusskydd som avsevärt förbättrar kontrasten och jag håller med Johan att det underlättar väldigt mycket om du har ett stativ. Det är nämligen väldigt svårt att hålla tillräckligt stadigt även kortare stunder.
Om det bara är du som ska observera så tror jag att solfilm framför objektiven på dina kikare skulle ge en fantastisk upplevelse där Venus är mer än bara en liten svart prick. Då kan du kanske även se blackdrop fenomenet som Bengt mycket snyggt har fotograferat 2004 http://www.astropixlar.com/venus_passagen.htm
Ett A4 ark kostar några hundringar och det kan du sedan använda för solobservationer fram till nästa Venuspassage år 2117 :D
Se bara till att filtrena sitter som berget och absolut inte kan trilla av.

/*Peter R
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Robin Andersson »

Tack för tipsen ska se om jag kan göra om mitt försök med projiceringen till något vettigt! Ska även försöka få tag i ett svetsglas och se hur det blir.

Förresten Hans angående GAK, jag läste att det ska upp i tornet på sjöfartsmuseét, men jag kom att tänka på Ramberget, det är väl högre upp än tornet på sjöfartsmuseét samt ger längre sikt mot horisonten i öst? Har aldrig varit uppe i tornet men något jag kom att tänka på.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Robin Andersson »

Ser nu att Ramberget ligger ca 87meter över havet, sjömanstornet ca 52meter. Ramberget verkar då bli en bättre plats!:)
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

Vet inte om Ramberget också fungerar för detta, mycket möjligt att så är fallet, men jag har inte kläm på hur det ser ut i den aktuella riktningen vad gäller närbelägna hinder osv. En bekvämlighetsfördel med att ansluta sig till GAK-gruppen är ju att man då slipper ta med eget solteleskop (om man har något) för att iaktta det hela visuellt.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Robin Andersson »

Inhandlade svetsglas idag fast av nummer 13 och inte nummer 14 som det var rekommenderat, men det funkade galant ändå! Kan se solskivan klart och tydligt trots att solen är högt upp, så det kan jag rekommendera. Kostade 19kr på jula för en ca 1dm^2.

Funkade även att ha framför kikaren för en större bild!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by bjorne »

Har just simulerat Venuspasssagen i Stellarium.
Bor nästan högst uppe på Söderåsen men kommer nog inte kunna se det härifrån.
Har fin och fri utsikt åt alla håll utom NO, O, hög bokskog skymmer, ev. den sista biten om jag har tur.
Bästa möjligheten har nog de som bor på Österlen, helst nära havet.
Eller "hemma" i Norrland :-)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
Luk
Posts: 19
Joined: 2011-12-06 23:04:09
spamtest: JA
Location: Helsingborg/Bromölla

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Luk »

Hej Allihopa

Detta är mitt första inlägg på Astronet, jag funderar på om man ska placera solfilmen framför motljusskyddet eller ska man på något sätt försöka sätta solfilmen mellan motjusskyddet och optiken på teleskopet? skulle placeringen av solfilmen kunna påverka kontrasten?

Mvh
Lukas
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by timokarhula »

Solfiltret ska alltid vara FÖRST i strålgången, alltså mellan solen och första linsen linsen / spegeln. Gamla solfilter som gängas i okular är livsfarliga, släng sådana ifall ni har sådana!

/Timo K
g.sporrong
Posts: 4
Joined: 2012-01-26 21:53:31
spamtest: JA

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by g.sporrong »

Hej på er!

Först vill jag snacka säkerhet.
Svetsglas som är för svagt kan kännas jättebra.
Bestående skador visar sig 12 - 48 timmar efter observation
och är inte alltid så distinkta så ni märker det. Skaffa starkaste svetsglaset!!
Solen är hetare än samtliga svetslågor/gnistor.
Skador upptäcks som sagt senare. Dessutom kan de vara diffusa, som t.ex. lite suddigare detaljseende,
sämre mörkerseende etc. Kanske också försämrad syn i hög ålder.
Dessutom är svetsglaset INTE gjort för att kombinera med teleskop.

När det gäller GAKs observation så sker den på Lahall. Allt detta bokas/samplaneras
med Lahalls observatorieföreståndare, Göran Kajler.

Observationerna ifrån Kampanilen (bakom Sjöfartsmuseet) är fullbokade sedan tre veckor tillbaka.
Dessa sker tillsammans med Slottsskogsobservatoriet och förbokades via Slottsskogsobservatoriets hemsida/telefon.
Lite om hur man projicerar/observerar Solen finner ni på: http://slottsskogsobservatoriet.se

Klara skyar!
Gunnar Sporrong
Observatorieföreståndare
Slottsskogsobservatoriet
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by Hans Bengtsson »

Då låter Lahall som ett bra alternativ för den som bor i göteborgsområdet, är (eller blir) GAK-medlem, och inte bokat plats i tornet.

I min värld är det svetsglas (inte solfilter) som gäller vid svetsning. Och på motsvarande sätt är det solfilter (inte svetsglas) i kombination med lämpligt teleskop, helst med projektionsskärm, som gäller vid observation av en venuspassage.

M v h
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Metoder för att se venuspassagen

Post by timokarhula »

Svetsglas kan med fördel användas framför en videokameras objektiv. Ögat kan inte skadas om man tittar på kamerans LCD-display. Jag har använt svetsglas #14 vid ett par solförmörkelser utan att videokamerans elektronik har skadats heller på något sätt. Då hade jag fäst svetsglaset med kardborreband och som jag snabbt kunde fälla upp strax innan totaliteten. Solens färg blir gulgrön med mina svetsglas. Färgen blir naturligt gråvit med Astro Baader mylarfilter och bilden blir även skarpare än med svetsglas.

/Timo K