Ockultationen under VSP

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Ockultationen under VSP

Post by Kroppefjäll »

Hej.

Så här ser observationstäckningen ut idag inför denna ockultation den 24/2 ca 21-30UT (kommer inte ihåg tiden mer i detalj nu) enligt IOTA. Där är 6 eller 7 anmälda stationer i central- och norra Europa, samt en blygsam rackare här uppe i Skandinavien (undertecknad). Man behöver ju inte registrera sig för att göra denna (eller andra) observationen/-er, men det ger IOTA en lite bättre överblick på vad de har för "ögon" på händelsen. Kartor och pos.nålar i form av teleskop får du via Occult Watcher och Occult 4 (Det är två separata mjukvaror som dock hämtar data sinsemellan, så man bör ha båda två) och det blir tillgängligt för registrerade användare. Kartorna är jättebra! Se bild. Hade varit kul om fler hade registrerat sig till denna händelse!

Hälsn. Björn
Attachments
Skärmklipp2.JPG
Skärmklipp2.JPG (43.62 KiB) Viewed 4932 times
Skärmklipp1.JPG
Skärmklipp1.JPG (57.87 KiB) Viewed 4932 times
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Ockultationen under VSP

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej,

Är noob på detta område men jag har en fråga:
Har laddat hem och installerat de 2 programmen och det ser ungefär ut som på dina skärmklipp. Hur gör jag nu för att hitta Kometen på stjärnhimmeln, Antag att jag vill observera kl 23:59, kan jag då "mappa" kometens position gentemot stjärnhimmeln utifrån min observationsplats på något sätt? (Har goto..)

Mvh
Magnus
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Ockultationen under VSP

Post by ThomasK »

Det är inte en komet utan asteroiden (6136) Gryphon som kommer att passera framför en stjärna. Händelsen tar bara ca 3 sekunder så man måste titta på rätt stjärna vid rätt tidpunkt för att se händelsen. Stjärnan är TYC 1349-00221-1, mag 10.3 och ligger i Tvillingarnas stjärnbild. Kanske du kan gå till den med GOTO:n, men en stjärnkarta är absolut att rekommendera så man vet att man hittat rätt stjärna. Asteroiden lyser ca. 6 magnituder lägre än stjärnan så om man ser händelsen ser man att stjärnan slocknar under ett par sekunder för att sedan återkomma när den passerar stjärnan. Tiden är beräknad från ca 22:27 (södra Sverige) till 22:30 (norra Sverige). Detaljerad info finns på http://asteroidoccultation.com/2012_02/ ... _27403.htm
Thomas Karlsson
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Ockultationen under VSP

Post by Magnus_Dahlgren »

Tackar då fattar jag :) här är igenmulet för tillfället, skall vara halvklart vid midnatt. enda chansen att få det på bild (om det spricker upp) vore väl att "filma" i primärfokus med min dslr, men jag vet inte om jag kan se såpass svaga stjärnor med den (är inte "kompis med filmfunktionen än). någon som har någon uppfattning om hur lång exponeringstid/asa jag skulle behöva för att se stjärnan bra, Mitt teleskop har F5 brännvidd 1000 ?
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Ockultationen under VSP

Post by Magnus_Dahlgren »

Molnen sprack inte upp här i Onsala, så jag missade den.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ockultationen under VSP

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Du har inte missat ockultationen - åtminstone inte än så länge! Datumet är 24 februari.

mvh
Hans Bengtsson
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Ockultationen under VSP

Post by Magnus_Dahlgren »

Jo, tackar Hans..
Nytt försök på rätt datum :-)
Polinställde och riktade mot ngc2339 vilket låg i närheten av ockultationen. Tog en sekvens med 2s exponering under 3 minuter kring tillfället. Samt en längre exponering på ca 1 minut.
Var väldigt svårt att analysera bilderna, kunde se ngc2339 relativt tydligt på den långa exponeringen. Jämförde detta med andra foton på samma objekt och kunde se att jag träffat ungefär där jag ville, men hade svårt att identifiera stjärnorna med stellarium. Först idag när jag laddat ner även de svagare stjärnorna till stellarium lyckades jag leta rätt på "ockultationsstjärnan" eller snarare dess grannar för jag hade missat med några bågminuter :( . Nåväl jag lärde mig att med 2 s exponering kan jag se ca mag 15 med min utrustning samt att förberedelser är a&o. Dessutom verkar jag bara se omkring 0.8 grader i den korta "ledden" på kameran.

/Magnus
User avatar
Kroppefjäll
Posts: 390
Joined: 2011-11-25 19:48:09
spamtest: JA
Contact:

Re: Ockultationen under VSP

Post by Kroppefjäll »

Hej Magnus! Gott försök! Utan att själv veta hur det funkar med fotografering och FOV genom en CCD (eller vad du har) så borde du ändå ha fått med stjärnan ifråga tycker jag, om du nu inte "låg väldigt olyckligt" och hamnade precis utanför på fel sida. En bågminut är ju inte så förtvivlat mycket, och så har du ju runt 0.8 grader angivet, så den borde ju ha kommit med tycker man. Om du kan videofilma med din kamera så tror jag att det är att föredra, då kan du se när stjärnan "släcks och tänds" eller "blinkar till". Med tidsinlägg från GPS kan du snabbt och enkelt sedan ta ut tiden med stor noggrannhet. Detta är det rekommenderade sättet idag, men passar inte min plånbok för stunden :sad:

Här är ett youtube-klipp där du kan få en föraning om hur det bör te sig genom en videokamera: http://www.youtube.com/watch?v=pvnvdvqW6WI

Man kan ju också ta längre exponeringar och sedan analysera bilden. Ockultationen, om positiv från din observationsplats, ser ut som ett avbrott i stjärnspåret: http://www.saaf.se/sektioner.php
Bra bild/exempel tagen av Johan Warell.

Själv har jag inte kommit så långt med det här ännu och har bara prövat visuellt. Trixet är ju att hitta stjärnan, speciellt om den är ljussvag. Jag kan med säkerhet påstå att den lilla erfarenhet man har av variabler och användande av AAVSO's kartor faktiskt gjorde skillnaden för mig häromdagen!

Förstod du har mjukvarorna installerade, så det är bara på't igen! :good:

Mvh Björn
Björn Månsdahl
SVO signatur MLB
AAVSO signatur MBJA
COBS signatur MANad
_________________________________________________
10" Meade LX 50, 8" Meade LX 200, 5" Skymax MAK, 3.1" Star Travel
Magnus_Dahlgren
Posts: 44
Joined: 2012-01-27 21:35:17
spamtest: JA
Location: Onsala

Re: Ockultationen under VSP

Post by Magnus_Dahlgren »

Hej Björn och tack för tipsen.
Jo jag hade en himla otur det tycks vara 0.5 grader mellan stjärnan och NGC2339 , hade kameran vridits lite hade jag fått med stjärnan, det råkade vara så att den kom på bildens "korta" sidan strax utanför fotot . Faktum är att jag inte hade koll på FOV med min kamera , men till nästa gång vet jag, så då kan det nog gå bättre.

När det gäller filmning med min dslr (Nikon 3100) misstänker jag att Mag 10.3 är för svagt (Jag har brännvidd 1000/F5 på teleskopet) , man verkar tyvärr inte kunna ställa in något i filmläget, eller rättare sagt, den autoinställer oavsett vad man än gör (iso och slutartid). Jag skall ta och provfilma lite nästa gång jag är ute för att se var gränsen går.. När det gäller bildserien kunde jag säkert gått ner rejält i exponeringstid kanske 0.5 s skulle varit lagom. Varje fotot blir tidstaggat med kamerans tid vilken jag tänkte synka mot en klocka jag har som är radiokontrollerad. Totalt borde man i så fall kunna få en noggrannhet kring sekunden.

Påt igen som sagt,
/Magnus