Jupiter 11/12/28.

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter 11/12/28.

Post by utas »

Hej!

Om vädrets makter är med oss natten till den 28:e December, kan vi bevittna/plåta denna föreställning med alla de Galileiska månarna samlade nära planeten!

Spektaklet drar igång "på allvar" ca: 00:00 Svensk tid!

Länk:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/ ... ost4979102

Håller tummarna för att iaf. någon av oss får det molnfritt!

Mvh, Roger.
Attachments
jupiter månar 111228.jpg
jupiter månar 111228.jpg (215.67 KiB) Viewed 2903 times
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Jupiter 11/12/28.

Post by Lars L »

Såg det också, men har nog tagit "min" bild av Jupiter, vet inte om det någonsin i mitt liv går att reproducera den. Vill bara säga att din senast publicerade bild på AN var otroligt bra med den kameran du har.

Det är lite trist att många inte förstår det arbete och den skicklighet som ligger bakom en riktigt bra planetbild. Vi kan ju inte automatisera allt och gå och lägga oss.

Tycker att du är värd all uppmuntran! Du får gärna höra av dig om du vill utbyta erfarenheter i personliga meddelanden. Kan inte garantera att du får svar på allt och ibland kommer det att ta tid p.g.a personliga skäl.

Med varma hälsningar // Lars L
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Jupiter 11/12/28.

Post by bjorne »

Enl. yr.no så ser det rätt lovande ut för Skånes högsta punkt.
Molnfritt fram till midnatt 27/12 men sedan lite moln.
Hur tusan dom nu kan veta det ? ;)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter 11/12/28.

Post by utas »

Hej, igen!

Oj, Lars.. -tackar för de vänliga orden. Det som gör planerfotot så speciellt är bla. att man får oftast ingen "andra chans". Missar man tex. fokus på en av färgkanalerna, är hela tagningen förstörd. Sen går det ju i "180" hela tiden.. -Fokus, gainjustering, filterbyte, omfokusering, ändring av gain... Detta är ingen klagan över hobbyn, utan det som gör den till en positiv utmaning! Fråga min astro -kompis Magnus hur det brukar låta ibland... vissa nätter tar man svordomskonsten till nya höjder, andra flyter allt bara på!

Ja, din Jupiterbild är ett exempel på en bedrift man sällan gör om. Förmodligen resultatet av en kväll då det mesta stämde, som gav ett ypperligt resultat! Jag utbyter gärna erfarenheter med dig, kan dock bli lite sparsmakat med astronomin tills mitt byte av lägenhet är klart! Ha det bra så länge, så hörs vi av framöver!

Bjorne: Ja dessa väderspåmän... -Jag vet inte hur många gånger de lurat ut en under stjärnorna, med fina prognoser, som visat sig vara lika pålitliga som en Etiopisk rättegång... Och vid andra tillfällen tvärtom, har man suttit hemma och stirrat på en underbar stjärnhimmel, som spåddes bli mulen...
Jag brukar kolla Smhi, Klart och Yr.no (som ofta visar helt olika prognoser) och försöker att välja den som ser mest trovärdig ut efter det väder som råder just då.. Vi hoppas iaf. att natten till den 28/12 blir lika fin som Metereologerna förutspår!

Mvh, Roger.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Jupiter 11/12/28.

Post by Hans Bengtsson »

Meteorologi är en minst lika utvecklad naturvetenskap som astronomi. I takt med att framför allt superdatorernas kapacitet blir allt större blir prognoserna allt säkrare, men det är en långsam process.

Hur den exakta molnigheten blir natten den 27-28 december finns det ingen modellkörning i världen som ännu kan förutse. Prognoserna det syftas på i inläggen ovan är automatgenererade, från longitud och latitud för aktuella orter, och kommer självfallet att ändras hela tiden fram till den aktuella tidpunkten, för vare ny körning. De blir gradvis allt säkrare.

Det handlar om att man som användare av prognoser måste lära sig att förstå vad en prognos är, annars blir man förmodligen ofta besviken. I grund och botten är detta till stora delar en informationsfråga, det visar de ovanstående inläggen där saker och ting alldeles uppenbart har missuppfattats vad gäller rimlig prognostolkning.

De som sysslar med olika delar av naturvetenskapen ska ha respekt för varandras vetenskaper och dess utövare.

mvh
Hans Bengtsson