Se med kikare?

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Är 95% övertygad om att jag nu spanat på andromeda. Liknelesen med "bomullstussen" här ovan var ungefär vad jag såg :D .
Jag måste också erkänna att jag kan nog klämma in sex månar i synfältet :shy: . Tack igen för all hjälp! Nu Robinson sen ut och kika igen :good:
Celestron SkyMaster 20x80
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Se med kikare?

Post by Robin Andersson »

Prova på Mizar & Alcor. Ett binärt system med en del extra "komponenter" som syns med större instrument så som kikare/teleskop.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mizar_and_Alcor

Med ögonen brukar de flesta se 2 stjärnor, med lite större kikare brukar 3st dyka upp. Med teleskop eller ännu större kikare dyker en fjärde upp. (Kan hända att du ser alla 4? Aldrig provat med sådan kikare du har men jag vet att de alla syns i mitt teleskop som heller är något vidare stort :) ). Så de rekommenderar jag!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Se med kikare?

Post by Robin Andersson »

Och förresten ladda ner gratisprogrammet Stellarium ifall du har missat det. Ett riktigt kul program där man kan lära sig mängder.

http://www.stellarium.org/

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Se med kikare?

Post by Timaoes »

matti wrote:När det gäller suddiga grejer, som Andromeda, tycker jag att övning ger mycket.
Precis! Det handlar om konsten att se. Och detta är en konst man erövrar först men erfarenhet. I början observerar man som om man vore ute i fullt dagsljus, dvs man noterar bara saker med hög ljusstyrka och bra kontrast. Men tiden tränar man ögat (eller snarare synsinnet) att uppfatta ljussvagare detaljer med obetydlig kontrast. Det är då exv M31 börjar växa.

M31 kärnan är ganska liten. Men eftersom den är så ljusstark kanske man inte tänker på att det omkringliggande området också lyser om än väldigt svagt. Kanske fyller detta område hela synfältet och då finns det inget att kontrastera den mot (amatörastronomin handlar mycket om att optimera kontrasten). För att avhjälpa detta behöver man svepa lite fram och tillbaka så att galaxen kontrasterar mot den mörkare himmelsbakgrunden. När man väl hittar 'kanten' så kan man börja följa den ut till galaxen ändar -- det är här de många fullmånarna får sitt sammanhang. I nästa steg kan man börja leta efter det mörka stoffbandet som löper längs ena sidan (norra?). Ännu lite senare, då med större teleskop, kan man börja jaga några av M31s egna klotformiga stjärnhopar.

I sammanhanget kanske jag också ska nämna att jag skriver på en liten handledning om just konsten att se som SAAF kommer att ge ut framöver. Men det dröjer nog några månader till innan den publiceras.

/Johan
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Laddade stellarium igår, helt suveränt! Ska ge mig på Mizar och Alcor efter Robinson. Jag bör iaf finna dem ganska enkelt i stora björn, eller stora karlavagnen som jag alltid kallat den.
Celestron SkyMaster 20x80
EPT
Posts: 53
Joined: 2011-10-11 15:49:29
spamtest: JA
Location: Söderhamn

Re: Se med kikare?

Post by EPT »

Robin Andersson wrote:Prova på Mizar & Alcor. Ett binärt system med en del extra "komponenter" som syns med större instrument så som kikare/teleskop.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mizar_and_Alcor

Med ögonen brukar de flesta se 2 stjärnor, med lite större kikare brukar 3st dyka upp. Med teleskop eller ännu större kikare dyker en fjärde upp. (Kan hända att du ser alla 4? Aldrig provat med sådan kikare du har men jag vet att de alla syns i mitt teleskop som heller är något vidare stort :) ). Så de rekommenderar jag!

mvh
Robin Andersson
Tre stjärnor kunde jag se där, inga problem med Mizar och Alcor också en mindre mitt emellan. Försökte mig också på dubbelstjärnhopen ovanför Perseus men de hittade jag inte. Det är inte helt lätt att navigera sig heller :| . Jag behöver ljusstarka referenser i närheten :geek: .
Celestron SkyMaster 20x80