Astroträff i Helsingör

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Astroträff i Helsingör

Post by Jonas »

Hejsan!

Följande riktar sig kanske mest till ASAK:s medlemmar men jag tycker att det är tillräckligt intressant för andra så jag publiserar det även här.
Givetvis ordnar ni i andra föreningar och på andra orter samåkningen själva.

Lördagen 28 April ordnar Nordsjällands Astronomiförening en astronomidag på Kronborgs slott i Helsingör där de Själländska astronomiföreningarna skall träffas.
Mer om detta här:
http://www.montebelloobservatoriet.dk/i ... .php?id=70

Timo nämnde på årsmötet att han, Bengt Svensson och kanske Mikael Skafar ska åka dit och vi tänkte att det kan vara en trevlig utflykt för föreningens medlemmar också.

Vi tänkte därför försöka ordna samåkning dit och då fylla så många bilar som det behövs. Alla kostnader i samband med detta arrangemang betalas av var och en. Samåkningskostnaderna och eventuella färjebiljetter delar vi på. Kostnaden om vi tar bilen över varierar mellan 335:- och 380:- och personbiljetter kostar mellan 175:- och 235:- för 10 stycken enkelresor. (En styck TOR kostar mellan 46:- och 50:-)

Vi räknar med att åka härifrån Kristianstad vid 8 - 8.30-tiden på morgonen. Mötet startar 10.00.

Nu vill vi alltså på detta sätt undersöka intresset för att följa med dit. I samband med er anmälan är det bra om ni meddelar hur många ni blir och om ni har möjlighet att ställa upp med bil.
Jag kommer att köra och har plats för tre personer i bilen.

Anmäl er gärna snarast möjligt så att vi kan gå vidare med planeringen och kanske anmäla till Nova att vi är ett gäng från ASAK som kommer och gärna vill knyta kontakter.
Som sagt, hör av er!

Bästa Hälsningar

Jonas
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej igen,

Jag har varit i kontakt med NOVA och de menar att vi är varmt välkomna men att det inte kommer att finnas plats för någon teleskopuppställning.
All plats är redan fullbelagd av Själländska amatörer.

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Träffen i Helsingör börjar närma sig. Jag läste dit inlägg Jonas och vill bara upplysa er om att ni inte behöver ta bilen över. Detta vet ni kanske redan men jag tänkte det är ju onödiga kostnader om ni inte vet. Kronborgs slott ligger ju precis i hamnen där man kommer över. Detta vet ni nog all men som sagt...

Vi kan väl bestämma en tid då vi ses på färjestationen i HBG. Så kan vi ju ta en tura över tillsammans.

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Jo, jag vet att dt inte finns behöv av att ta bilen med över. Det var kanske mest med tanke på om någon ville göra inköp av någonting...
Sedan kostar det ju också om man ska ha bilen stående i Helsingborg.

Idén att ta en kombibiljett färjan/bron har också kommit upp och då ta Köpenhamns planetarium "på vägen hem" men jag vet inte hurt stort intresset är.

Jag ska i vilket fall som helst höra mig för med de andra härifrån som är intresserade.

Åker vi härifrån vid 08.30-tiden så kommer vi att vara i Helsingborg vid 10-tiden. Tycker ni det är för tidigt/sent?

Bästa Hälsningar

Jonas