Sällsynt asteroidockultation imorgon, söndag!

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Sällsynt asteroidockultation imorgon, söndag!

Post by timokarhula »

En påminnelse. Imorgon söndag, ca kl 10:03 svensk sommartid, sker en mycket sällsynt asteroidockultation av en ljus stjärna, den 2.65 mag Theta Aurigae! Tyvärr sker detta på dagtid i Sverige. Med ett välinställt, datorstyrt teleskop kan stjärnan lokaliseras i dagsljus. Under max 7.6 sekunder passerar den 16.8 mag asteroiden 3564 Talthybius framför Theta Aur (HIP28380). Magnitudminskningen blir hela 14.2 och stjärnan förvinner helt och hållet för ett kort ögonblick. Den 69 km breda ockultationszonen passerar över Svealand och norra Götaland, bl.a. Stockholm! Osäkerheten på zonen är ett par hundra km och händelsen kan synas från ungefär Gävle till Göteborg. Theta Aur kommer att ligga rakt mot väster på ca 45º höjd. Vem lyckas dokumentera / observera denna sällsynta händelse?

http://www.asteroidoccultation.com/2011 ... ummary.txt
http://www.asteroidoccultation.com/2011 ... 6_MapE.gif

EDIT: Jag har faktiskt aldrig tittat på stjärnor med teleskop på dagtid. Hur pass ljussvaga stjärnor har ni sett på dagen? Theta Aurigae bör synas med ett medelstort teleskop men kan vara mycket svår. Venus kan man se med blotta ögat mitt på dagen (-4 mag) så ett 8-tums teleskop bör visa ca 8 magnituder svagare stjärnor, dvs ca +4. Detta under förutsättning att fokus är perfekt inställt i förväg. En ensam stjärna mot en ljusblå himmel är säkert svårare att se än en motsvarande ljussvag stjärna bland ljusare grannar mot en mörk himmel. Vad har ni för erfarenheter?

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Sällsynt asteroidockultation imorgon, söndag!

Post by timokarhula »

Förresten, har man någonsin observerat en asteroidockultation på dagtid? Jag känner inte till på rak hand att man gjort det. Om någon lyckas dokumentera en eventuell ockultation av Theta Aurigae imorgon kan det vara en historisk händelse.

/Timo K
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Sällsynt asteroidockultation imorgon, söndag!

Post by Robin Andersson »

Se stjärnor, på dagtid? Hur går det till? :green:
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space