I natt kan UARS ses från Sverige

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Robert »

Ikväll/natt kan man se sateliten UARS som skall krascha snart.

Tider enligt Populär astronomi 21:36 (lågt), 23:08 (högt), 0:37 (mycket högt), 02:08 (högt) och 03:37 (lågt).

Läs mer här: http://www.popast.nu/2011/09/i-natt-kan ... erige.html

Kan vara läge för att fotografera något annorlunda.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by timokarhula »

När UARS passerar över Sverige inatt befinner sig satelliten i jordskuggan och är därmed osynlig. I Sverige syns den endast om satelliten är i fasen av återinträdet i atmosfären, börjar glöda och desintegrera, men det sker tydligen först imorgon någon gång.

Jag har sett en gång rymdskrots återinträde i jordatmosfären och det var en fantastisk syn! Den 22 februari 1999 i W.A. råkade jag bevittna när bärraketen till Soyuz TM-29 höll på att falla ned över den australiska öknen. Den bästa beskrivningen var ett "ljudlöst tomtebloss". Jag hade sinnesnärvaro nog att följa ljusskenet i ca en minuts tid med 20x100 Vixen-kikare på stativ. UARS blir nog mycket mäktigare än så!?

/Timo K
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Timo »

Ingen jordskugga här. Jag såg den klart och tydligt häftigt blinkande p.g.a. rotationen för några minuter sedan.
Då kanske den hamnar i jordskuggan vid nästa passage 00.37 ?

Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Robert »

Såg den inte denna passagen så troligen jordskugga nu vilken den skall vara i om jag förstod det rätt.

Däremot såg jag lätt supernovan och skymtade M101 i fältkikaren nyss.
Freddan
Posts: 89
Joined: 2011-03-20 15:06:58
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Freddan »

Men något fyrverkeri lär man inte se de närmsta timmarna alltså? När ska jag ställa väckarklockan? :)
12" Meade LightBridge, 8" SkyWatcher Skyliner, 70mm Bresser Skylux, 10x50 Bresser
Hyperion 5mm, 8mm, 13mm, 21mm, 36mm. HR Planetary 4mm, 6mm
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by timokarhula »

Timo wrote:Ingen jordskugga här. Jag såg den klart och tydligt häftigt blinkande p.g.a. rotationen för några minuter sedan.
Då kanske den hamnar i jordskuggan vid nästa passage 00.37 ?

Timo N
Ja, just det. UARS första passage syntes från Sverige men inte kl 23:08 passagen och framåt då de ligger i jordskugga.

Typiskt nog blev det mestadels molnigt direkt när jag burit ut 10-tummaren kl 21 (efter en solig dag)! Missade alltså 21:36-passagen. Det enda intressanta jag hittills sett var komet Garradd som jag kunde skymta med t.o.m. 8x20-kikare. Det skulle inte förvåna mig om någon falköga får syn på kometen med blotta ögat redan i oktober.

/Timo K
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Robert »

Jag såg garradd med. Hade inte koll på var den var alls utan svepte lite runt med fältkikaren och fick syn på något kometlikt som sedan visade sig vara Garradd :) Lite sen upptäckt kanske....
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Robert »

Såg inget vid 00:36 passagen heller.

Lite mer moln nu och lägre gränsmagnitud. Såg inte M101 nu bara supernovan.
N'r jag ändå var ute passade jag på att titta på lite kära gammla vänner som M31, M33, M45, M13
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Timo »

Det var 23.08 passagen jag såg i små sekvenser p.g.a. moln när den kom in från den "belysta" zonen i sydväst. När den nästan var framför mig, jag hade näsan mot ostsydost, så mattades den av väldigt fort och försvann också in bakom molnen och jag tänka mig att den försvann in i jordskuggan då.
Ljusstyrkan var i närheten av Jupiters och jag känner inte till någon annan satellit som varierar så häftigt i ljusstyrka och hade den bansträckningen just då.

Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Hans Bengtsson »

Det sägs att rester av UARS har fallit i Okotoks, 18 km söder om Calgary, Kanada:

http://www.godlikeproductions.com/forum ... 651094/pg1

Edit:
Vi ska nog vara lite försiktiga med denna info ännu, jag vet inte om den är korrekt. Mycket felinformation sprids via nätet. Hemsidan "Godlike Productions" känns kanske inte hundraprocentig ...

Edit 2:
Än så länge tycks rapporterna från Okotoks bygga enbart på vad som meddelats via twitter.

Edit 3:
Nä, det verkar som om hela Okotoks-berättelsen är en internetbluff.

Edit 4:
NASA meddelade just att resterna av UARS gick genom atmosfären över Stilla Havet:
http://www.nasa.gov/mission_pages/uars/index.html

mvh
Hans Bengtsson
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by matti »

#UARS Update: Satellite confirmed to have penetrated the atmosphere over the Pacific Ocean. Precise time & location not yet known.

http://twitter.com/#!/NASA/status/117507623665926144

Någon som fick några bilder?

/matti
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Peter R »

Jag har fångat någonting svagt på bild under 21:38 passagen som skulle kunna vara UARS men på ett något lägre bana än vad CalSky eller Heavens-aboves banelement förutser. Det kan kanske förklaras med att den kontinuerligt tappade höjd. Men den borde befunnit sig i jordskuggan (!) så jag vet ännu inte om det kan stämma utan får checka lite mera ikväll.
Ska snabbt gå igenom bilderna från de två senare passagerna och se om den dyker upp.

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Peter R »

På 23:08 passagen syns inga spår av UARS men jag fångade en flare nära den teoretiska banan och som varade mellan 30 - 60 sek vilket är ovanligt långt.
Dessutom ligger den stilla i förhållande till stjärnorna så jag undrar om det kan vara något fragment från UARS som brinner upp.
Kanske inte helt troligt men jag har lagt ut den på spaceweather så får jag se om det blir någon reaktion:
http://spaceweather.com/submissions/lar ... 868746.gif

/*Peter R
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: I natt kan UARS ses från Sverige

Post by Peter R »

UARS-8107x7.gif
UARS-8107x7.gif (2.02 MiB) Viewed 5873 times
Detta är den första passagen kl. 21:36 där UARS flashar till på väg mellan Aquarius och Ceti.
Satelliten ligger 7 sekunder före och banan är lite lägre än Calskys förutsägelse.

/*Peter R

Return to “Kommande händelser”