Geminiderna 13-14/12

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Geminiderna 13-14/12

Post by Lasse »

Meterorsvärmen Geminiderna når maximum den 13-14/12. Tyvärr är månen uppe hela natten utom just strax före soluppgången. Månen går ned vid halv sextiden på morgonen (13/12), så den morgonpigge har i alla fall en timmes lucka att kunna se meteorsvärmen. Frekvensen lär vara ett fall varannan till var tredje minut ungefär.

Image
Hälsningar

Lasse
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Under en stunds observerande igårkväll så kunde jag se ett tiotal geminider snyggt radierande ut från området strax ovanför Castor och Pollux i Tvillingarna.
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Väsande Geminider!

Post by skafar65 »

Hej alla!

Jag såg också en i går kväll, men framförallt jag hörde den! Det har jag aldrig upplevt förr. Ett strävt fräsande ljud hördes samtidigt som den lös upp med vad jag uppfattade ett lite grönaktigt sken. Jag såg även att den "delade" på sig. Det blev liksom två "kärnor" på slutet med en "svans”. Det hela går ju så fort. :shock:

En fråga på detta. Är det vanligt att dom kommer så långt ner så att dom kommer igenom molntäcket? Det var ju ganska mulet igår men ändå kunde man ju se detta.
Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Nästan detsamma hände mig igår kväll.
Det var nästan genommulet men ändå letade sig en geminid ner genom molntäcket. Inte så dramatiskt som din dock Micke.

I förrgår hade jag en kort visning för mina arbetskamrater men då såg vi ingenting.

/Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Låter som du såg en riktigt stor meteor Micke. Synd att det var mulet annars hade du kanske sett hela fallet. Molnen gick väl inte så högt?? Den slog förmodligen ner någonstans. Lite lustigt med ljudet eftersom det bara rör sig med 300 m/sek, så det borde inte nå fram förrän långt senare.. Om du hörde det i anslutning till fallet och det inte var grannens katt, så måste fallet har varit mycket nära, kanske bara någon km eller två...

Ibland önskar man att man hade en hjälmkamera, alltid påslagen och avtryckaren styrd av tanken...
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Väsande meteorit!

Post by skafar65 »

Hej

Jo det var nära. Det såg nästan ut som att den flög över grannens tak. Men sådant är ju alltid svårt att uppskatta.

Hjälmkamera! Ja varför inte. Man betraktas väl ändå som ganska tokig av omgivningen så varför inte spä på lite mera :lol:

Ser det ut att kunna bli lite finare väder nu till helgen? Snart räcker det väl inte med att teleskopet vaknar upp. Nästa steg är kanske att det bokar en resa till ett annat land och ger sig i väg!

//Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Ja det låter inte helt fel, att boka en resa till ett sydligare land med torr klar luft, Omega Centuari, 47 Tucane, Eta Carina m.m. MEN, då måste du konvertera Micke!! Du måste bli vägastronom. Överge helgedomen hemma på tomten, bli astro-nomad... :)
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Pojkar,

Varför inte detta:
http://www.camp-desertview.org/english/

Inte dumt, ja!

/Jonas