STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Peter
Posts: 1
Joined: 2011-05-22 11:54:11
spamtest: JA

STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by Peter »

Hej!

Jag är ny på forumet, hittade det av en slump när jag letade efter information om Kennedy Space center. Tveksamt om detta har med amatörastronomi att göra, men jag hoppas det är okej ändå.

Jag funderar på att åka till Florida och se den sista uppskjutningen av en rymdfärja i Juli. Jag söker någon som har varit där och sett en uppskjutning, som kan hjälpa mig med lite tips och information, bla om hur man köper biljetter och andra tips och råd om resan.

Jag tänker att på ett sådant här forum är chansen stor att hitta någon som varit där och som kan hjälpa mig.

Mvh
Peter Karlsson, Västerås.
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by Starsoft »

Hej

Jag var och såg Discoverys sista resa se här: viewtopic.php?f=5&t=4685

Jag köpte en paketresa men det blir bra mycket billigare att köpa biljett och boka hotell själv, egen bil är också så gott som nödvändigt.

Återkom gärna med frågor.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by MikkoK »

http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... index.html

Launch Weather Forecast Remains 30 Percent "Go" for Friday
Wed, 06 Jul 2011 11:07:45 PM GMT+0200

At 5 p.m. EDT, the countdown entered a planned hold at the T-19 hour mark and will resume at 9 p.m.

Following a meeting of the Mission Management Team this morning, STS-135 countdown and weather updates were provided at prelaunch news conference. Panelists included Mike Moses, Mission Management Team chair and space shuttle launch integration manager, Mike Leinbach, shuttle launch director, and Kathy Winters, shuttle weather officer.

"We had a really smooth Mission Management Team meeting today," said Moses. "The vehicle is in fantastic shape." In regard to the launch-day weather forecast, he added, "Before we go load the propellants into the tank we'll take a look at the weather and make sure it's really a good day to try that, and so at that point we'll be making a decision."

"The countdown so far is going extremely well," reported Leinbach. "We're not tracking anything at all that would prevent an on-time liftoff Friday morning."

"We have a tropical wave that's out in the Caribbean," explained Winters. "That wave is actually going to come into Florida along with a lot of tropical moisture that's down to the south, and it's all going to roll into Florida in the next couple of days." Based on these conditions, Winters predicted an 80 percent chance of weather preventing tanking operations, with a 70 percent chance of it standing in the way of launch at 11:26 a.m. EDT on Friday. The forecast for the following days improves to 60 percent no-go on Saturday and 40 percent on Sunday.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by Robert »

Alla fall en GMT tid. Annars brukar man få tänka länge när amerikanarna anger någon lustig tidszon :)

Man får väl fälja uppskjutningen på nasatev i god tradition. Passa på nu när det är sista gången för rymdfärjan.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by MikkoK »

Blir det alltså då 11.26 + 6 timmar = 17.26 svensk tid imorgon?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by Robin Andersson »

MikkoK wrote:Blir det alltså då 11.26 + 6 timmar = 17.26 svensk tid imorgon?
Titta bara på timern till höger i länken du länkade :good:

http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... index.html

Så ja, 17:26 verkar som en bra gissning!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by Robert »

Läste att de tror att det kommer mellan 500 000 och 750 000 åskådare. Detta medför lite problem om det blir uppskjutet pga dåligt väder. De som arbetar då kommer få problem att ta sig hem i trafiken. Så om det blir uppskjutet så måste de vänta 2 dygn igen istället för 1 för nästa försök.
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by MikkoK »

http://www.nasa.gov/mission_pages/shutt ... index.html
Fueling of space shuttle Atlantis’s external fuel tank with 535,000 gallons of super cold liquid hydrogen and liquid oxygen was completed slightly ahead of schedule at 4:58 a.m. EDT. Tanking began on time at NASA Kennedy Space Center’s Launch Pad 39A at 2:01 a.m. EDT. The launch team continues to closely monitor the weather throughout the process. Weather remains at a 30 percent chance of favorable weather for liftoff at 11:26 a.m. Teams are not working any issues that would delay the launch.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by MikkoK »

Jaha, då var det sista gången man får se en liveuppskjutning av rymdskyttlarna. :(
Och jag som inte ens hann se det på riktigt nångång. Fan också.

Kikade igenom heavens-above.com och det verkar inte som att vi i Sverige kommer att kunna se varken ISS eller Atlantis (på nattetid) denna sista resa?
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: STS-135 Sista Rymdefärjeuppskjutningen

Post by timokarhula »

Terve Mikko

Jag följde uppskjutningen av Space Shuttle, både på Australisk TV och på NASA TV.

Imorse observerade jag stjärnor hela natten och mellan klockan 5:39:20 till 5:41:00 följde jag en stjärna som dök upp i SSE, blev magnitud 0 och försvann efter tre minuter. Självklart var ISS orangeröd och fluktuerade något i ljusstyrka.

/Timo K

Return to “Kommande händelser”