Diana okculterar stjärna

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Diana okculterar stjärna

Post by Starsoft »

Hej på er

Att bedriva någon form av astronomi på beställning för oss som lever under det eviga molntäcket är svårt. Många gånger har jag sökt en lämplig ockultation att observera men det har alltid stupat på att molnen har varit i vägen. Men i kväll finns det en oväntad möjlighet, bra data, superklart väder och en skugga som passerar stockholm, Uppsala, västerås och Sandviken. Stjärnan som ockulteras är av magnitud 11,9 och ockultationen som sker 22:45 varar ca 4 sekunder.

Så här finns en mycket ovanlig möjlighet att under drägliga omständigheter med varmt väder, lagom tid på kvällen och ingen måne som stör att kunna se ett mycket svårobserverat fenomen, en försvinnande stjärna.

Länk till mer info:
http://www.asteroidoccultation.com/2011 ... _23680.htm

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Diana okculterar stjärna

Post by timokarhula »

Tack för tipset, Anders! Jag råkade också se denna information igår men jag hittade ingen bra karta var i Sverige skuggan skulle passera. Jag skall försöka observera händelsen visuellt och med tidtagarur.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Diana okculterar stjärna

Post by timokarhula »

Jag höll uppsikt över den 11.9 magnitud stjärnan som skulle ockulteras av den 12.8 magnitud asteroiden 78 Diana igår kväll. Med 10tums GSO Dobson och 156x förstoring tittade jag på stjärnan mellan kl 22:45:00-22:49:00. Såg inte stjärnan blinka till men det kan inte uteslutas att det ändå skedde en ockultation. Jag hade förstås ingen motordrivning så jag fick vrida tuben manuellt några gånger och då kunde stjärnan ha blinkat till utan att jag hade märkt det. Stjärnan skulle eventuellt ha blivit 1.3 magnituder svagare vilket inte hade varit så märkbart, speciellt eftersom en eventuell förmörkelse skulle skett i maximalt 3.7 sekunder.

Det var besvärligt att starta tidtagningen vid rätt klockslag och samtidigt belysa urtavlan utan att jag skulle bli bländad av lampan. Jag försökte följa stjärnan från redan kl 22:41:00 men började tidtagningen först kl 22:45:00 pga diverse strul. Den förutberäknade förmörkelsen från min plats skulle ske kl 22:45:49. 1h 20min senare såg jag asteroiden 78 Diana ha förflyttat sig 1'.6 ESE och syntes ensam i stjärnfältet. Solhöjden var -13º och stjärnans höjd var 28º. Det var utmärkta förhållanden. Observerade från Virsbo, Västmanland.

/Timo K