Lyriderna 2011

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Lyriderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

Årets upplaga av meteorsvärmen Lyriderna beräknas ha maximum den 22 april men kommer att störas av månsken. En och annan lyrid bör man dock kunna se ifall vädret tillåter, givetvis bör man spana åt det håll där månen inte befinner sig. Zenithal Hourly Rate (ZHR) vid maximum beräknas bli ca 18.

Här hittar ni en del fakta om svärmen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Lyrids

ZHR-utvecklingen kan löpande följas via IMO:

http://www.imo.net/live/lyrids2011/

Än så länge är det i huvudsak polska observatörer som bevakat årets svärm.

mvh

Hans Bengtsson
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Lyriderna 2011

Post by Pzyber »

Får hoppas på några stjärnklara nätter nu framöver så man kan försöka fånga en och annan på bild :)
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lyriderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

Jag har ett speciellt minne av just Lyriderna, tror jag åtminstone. Alldeles i början av 60-talet (det kan ha varit 1960 eller 1961 eller kanske 1962) vann Leif Andersson Tiotusenkronorsfrågan i ämnet astronomi och blev känd över hela landet, det fanns ju bara en tv-kanal och alla som vann den tävlingen blev rikskända. Även Sigge Bock vann i astronomi, han blev senare präst, medan Leif Andersson blev mycket duktig yrkesastronom och verksam i USA. Bland annat forskade han på Pluto, och gav ut en katalog över månkratrar. Som amatörastronom observerade han variabla stjärnor, och han var även verksam vid uppstarten av MARS (Mamö Astronomi- och RymdfartsSällskap). Leif Andersson avled i ganska unga år.

Nåväl, det gällde Lyriderna. Jag är född 1953, och hade vid tiden för Leif Anderssons tv-framträdanden av naturliga skäl ännu inte börjat intressera mig för astronomi. Men just en sak fastnade ändå i minnet, nämligen att svaret på en av delfrågorna i slutfrågan var just Lyriderna. Minnet av detta känns ganska starkt men med tanke på min låga ålder vid den tiden så är jag förstås inte säker.

Kanske kan någon som är äldre än jag bekräfta eller dementera denna min minnesbild?

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lyriderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

ZHR för Lyriderna tycks ha varit endast ca 10 den gångna natten (21-22 april). Det finns nog rätt goda utsikter att aktiviteten kan bli något högre den kommande natten.

mvh
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Lyriderna 2011

Post by Hans Bengtsson »

Preliminära IMO-siffror tyder mycket riktigt på att ZHR blev något högre den gångna natten (22-23 april), omkring 15. Men någon särskilt aktiv upplaga av Lyridena blev det uppenbarligen inte i år.

mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Lyriderna 2011

Post by timokarhula »

Jag såg uppemot tio stycken Lyrider när jag inte spanade in i teleskopet inatt (mellan kl 22-03).

Det var exceptionellt transparent väder. M81 skymtades tidvis med blotta ögat, Gegenschein kunde urskiljas svagt mellan Spica och alfa Librae. Med 10-tums teleskop såg jag bl.a. den ytljussvaga galaxen Sextans B (UGC5373) och den vackra spiralen NGC5247 under Spica. Klothopen IC1257 syntes svagt innan gryningsljuset blev för starkt. Det var den mörkaste himlen jag uppmätt med Sky Quality Meter (Lens) apparaten från Sverige. Trots att det inte riktigt blev astronomiskt mörker (solhöjd -17º.8 ) fick jag värdet 21.6 magnituder per kvadratbågsekund! Får hoppas på liknande förhållanden nästa natt.

/Timo K