Ny Astronomiträff i södra Skåne

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Ny Astronomiträff i södra Skåne

Post by skafar65 »

Hej

Nu börjar ju säsongen så sakta dra igång igen. Vill tipsa om en ny liten träff som kanske är början på något återkommande. Det nystartade observatoriet i Kyhlstrand arrangerar för första gången en astronomiträff. http://www.astrosweden.se/images/Reklambilder/Kyhl1.pdf Observatoriet ligger perfekt vid kusten utan störande belysning. http://kartor.eniro.se/m/IpQKG Vid fint väder blir det Solobservationer på dagen och på natten som nu börjar bli mörk hoppas vi på att få blicka upp mot en oförstörd mörk himmel. Mängder med instrument kommer att finnas på plats. Ta gärna med eget också.

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ny Astronomiträff i södra Skåne

Post by Bengt »

Trevligt initiativ!

Dessvärre jobbar undertecknad mitt i veckan dessa datum.

Åker kanske till Mariestad istället i år. Var några år sedan man var där.
Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Ny Astronomiträff i södra Skåne

Post by skafar65 »

Då ses vi kanske där. Jag ska på denna då, Öland och Mariestad. Kul att det rullar igång igen! :) Vågar man hoppas på fint väder denna säsong? :)

Mvh //Micke
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ny Astronomiträff i södra Skåne

Post by funkstar »

Som av en händelse så var jag på semester i vår sommarstuga som ligger kanske 300 meter från observatoriet och som av en händelse så såg jag detta inlägg och hann i sista sekund komma över och få mig en guidad visning av observatoriet (kanske 10 min efter Astro Sweden hade åkt enl utsago).
Ett mycket välbyggt och seriöst bygge. Snyggt var det med.. Om än inte 100% klart (men när blir ngt i denna skala ngnsin 100% klart?) var planerna spikraka och det kommer bli ett väldigt trevligt ställe att observera från. Bara att gratulera och vi väntar på att se resultaten :D

Det kanske lite speciella med läget är att man skulle kunna sätta igång en foto-session och sen gå och ta sig ett uppfriskande nattbad för att sedan lagom komma tillbaka och fortsätta (helst sommartid då alltså).

Per
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ny Astronomiträff i södra Skåne

Post by Robert »

funkstar wrote:Det kanske lite speciella med läget är att man skulle kunna sätta igång en foto-session och sen gå och ta sig ett uppfriskande nattbad för att sedan lagom komma tillbaka och fortsätta (helst sommartid då alltså).
Per
På vintern blir det nog en kort fotosession då :)