AstroSweden fotoutmaning

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

AstroSweden fotoutmaning

Post by skafar65 »

Hej

Ja i detta bedrövliga väder är det väl nästan en utmaning i sig själv att kunna fotografera en lucka i molnen! :shock: Vill ändå påminna om AstroSwedens fotoutmaning som pågår året ut. http://astrosweden.forum24.se/astrosweden-about131.html Det har kommit två bidrag hittills. Ett av dessa har alltså god chans att få följa med oss till AstroFest 2010. I denna vinst ingår flyg, mat och logi och inträde på Astrofest 2010!

Så kom igen flygbomba molnen och ta ett eget bidrag :D Än finns det tid!

Mvh //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by Robert »

Håller vädret i sig blir det inte mycket bilder för min del :)

Och det är stor risk att jag får dras med dåligt väder ett tag till. Hämtade min nya kamera idag!
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by skafar65 »

Då har vi nu äntligen en vinnare! Efter vår helårstävling så kan vi på AstroSweden bara konstatera att bidragen inte var många men med hög kvalité. En hög kvalité visar också på ett högt engagemang, bara det bästa är gott nog I och för sig var det inte riktigt vår mening med utmaningen. Vi ville ha in så många bidrag som möjligt, att få se bredden på vårt astronomifotograferande i Sverige.

I vilket fall som helst så är vinnaren utsedd, en vinnare som får åka med oss på AstroSweden till London på den årliga Astro Fest mässan http://www.astronomynow.com/astrofest/ Inkluderat i resan är: flygbiljetter, kost & logi och inträde på mässan. Vi lovar att detta kommer att bli en riktigt trevlig Astro upplevelse!

Och vinnaren är… GAIS vilket vi förmodar är Mattias Klasson! Vinnande bidrag är bilden på IC 5146 Cocoon Nebulosan.

Image

Och juryns motivering är :

Bilden på Kokongnebulosan är magnifik! Härliga kontraster och mjuka naturliga övergångar mellan den mörka nebulosan med sitt väl balanserade röda centrum. Även den nästan oskönjbara övergången mellan det rika stjärnfältet och ytterområdena på nebulosan har fångats på ett riktigt bra sätt. Till detta ska slutgilltigen tilläggas de fina naturliga stjärnfärgerna som liksom sätter pricken över i.et!

Vi vill även tacka alla andra som lämnat in sina bidrag. Som jag skrev innan så var det inte lätt, alla är fina på sitt sätt!

Håll utkik på vårt forum efter nya utmaningar. Även reportage från Astro Festen lär dyka upp.

Till sist säger vi ett STORT GRATTIS till GAIS! Vi ber dig också kontakta oss för uppgifter när det gäller resan.

Mvh //Micke & Christer
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by GAIS »

Återkommer
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by Timo »

Grattis till vinsten Mattias !
Den godisaffären kommer jag också att besöka en dag !
Du kan få till ännu en vinst genom att bli supporter i Göteborgs bästa blåvita fotbollslag.

Ha det så trevligt i London !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by GAIS »

Tack Timo
Ja, nu kanske det kan bli nån vinst för det andra laget då dom köpt lite GAIS'are.

Micke: Man tackar o bockar. Jag kontaktar dig snart om det praktiska.
Jag tycker vi skall, utöver kolla dyra prytlar, tokIKEAtesta den lokala mjöden i grundlig omfattning.
Du som söderlänning kanske föredrar en 24:a Skåne? - men en blandning kan funka det med... bara man ser stjärnor.
Att ge priset till en GAIS'are kanske kommer bli en mycket positiv erfarenhet.

Ha de
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by Robert »

Grattis till vinsten. DU var väl värd det med dina fina bilder.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by Jonas »

Även jag vill sälla mig till gratulanterna Mattias! Som Robert nämner är du väl värd vinsten, inte bara för denna bild utan alla andra fina bilder du presterat under åren som gått.
Stort Grattis!

Bästa Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: AstroSweden fotoutmaning

Post by Bengt »

Verkligen kul för dig Mattias!

Du är väl värd denna utmärkelse!!

Kul med amatör som har producerat så stort antal fina bilder under det gångna året.
Stort Grattis!

Bengt