Ts-dagen

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ts-dagen

Post by Robert »

TS dagen blev en riktig trevlig tillställning iår igen och kul att träffa många härifrån där.

Var trevligt att titta runt i TS's lokaler och prata där.

Föredragen var trevliga med och även om jag själv kunde det mesta som Ian King och Nik Szymatek pratade om så lärde jag mig en del om Photoshop tricks från Nik som jag kan ha nytta av.

De 2 extra föredragen med Per's dobsonbygge var trevligt med. och Dmitris testning av optik.

Middagen var trevlig och god och jag fick en liten pratstund med Nik sedan som kanske blev dyr ( är nu sugen på en QSI 532 ccd kamera)

Efter middagen åkte vi tillbaka till TS lokaler och vi var flera som hade med egna teleskop. Jag hade funderat på att fotografera lite innan men då lite tunna moln gjorde att jag nöjde mig med visuella observationer. Det var ingen superseeing men var kul att prova olika okular. 3.5 mm pentax i min TMB på saturnus var behagligt och lättittat. En titt i ett Nagler ethos väcker köplusten med :)

PRecis som förra året lämnade jag och Terje träffen sist. I år var det strax efter kl1 om jag minns rätt.
funkstar
Posts: 58
Joined: 2008-05-03 18:50:41

Re: Ts-dagen

Post by funkstar »

Även för mig var det en väldigt trevlig tillställning.
Roligt att titta på lite riktiga teleskop och dessutom användare/ägare till många av dem. De senare var till på köpet roliga att prata med. Som ny och lite obildad i sammanhanget så fick jag mycket matnyttigt om allt det där andra som har med teleskop att göra och inte är bygge (alltså det som tillhör mina 2%).
Var lite nervös inför mitt framförande och hur själva bygget skulle mottas. Hoppas att jag inspirerat ngn att bygga lite själv, och även om jag vet om att en del av mina koncept-ideér är lite väl högt flugna så kanske jag har sått ett frö hos ngn som känner sig manad.

Tack Hans och alla andra som deltog/medverkade till dagen i sin helhet.

Per