100 timmars aktiviteter

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

100 timmars aktiviteter

Post by skafar65 »

Hej på er

Tänkte det skulle kunna vara kul att samla alla aktiviteter angående dom kommande 100 timmarsaktiviteterna och om hur dom gick i en tråd. Själv har jag ju öppet hus under dessa dagar. Denna text finns på min hemsida och på Astronomiårets hemsida http://www.astronomi2009.se/100timmar

100 timmars Astronomi

Vallebergas observatorium i Ekeby utanför Helsingborg har öppet hus under 100 timmarnas kvällarna (2-5 april 2009) mellan 19:00 och 22:00 (vid fint väder). OBS! på torsdagen den 2.a april är tiden mellan 20:30 och 23:00. Går inte att ringa mig mellan 17:00 och 20:00 då heller.Mer information: www.skafar.com eller ring 070 65 88945.

Mitt lilla bidrag till detta blir bla. just att bjuda in allmänheten till mitt observatorium. Här kan man vid fint väder studera T.ex. månen med ett riktigt stort teleskop, kika på Andromedagalaxen en jätte kikare och lära sig lite om himlavalvet. Saturnus är även uppe, en garanterad upplevelse som du aldrig kommer att glömma.

Känn dig varmt välkommen till Vallebergas Observatorium! //Micke


Så nu hoppas jag att vädret håller i sig. Har en uppskattning om att det kommer en hel del folk, men man vet ju aldrig för än det är aktuellt.
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Perran »

Kul Micke!

Jag kommer nog åka in till Observatoriekullen Stockholm på lördag och rigga min 100ED & SM60 för visning av solen.

Vänligen
P-M
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Peter R »

Trevligt! Hur dags kommer du att vara där P-M? Jag kanske kan försöka komma förbi mest för att träffas men även för att kolla solen.
Jag ska också ha en visning på lördag kväll vid Slussen, men det är för ett slutet sälskap denna gång. Om vi alla är så här aktiva att föra ut astronomin så kommer det säkert många nya amatörer till hösten.

/*Peter R
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Perran »

Jag kommer försöka vara där mellan 12-14 men jag har barnen med mig så vi får se hur det går.
Kul om du tittar förbi.

Vänligen
P-M
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by skafar65 »

Hej

Jag och mina första besökare fick en riktigt fin kväll i går, den första av fem 100 timmars kvällarna! Fantastiskt att vädret har taimats in så bra till dessa dagar. Fredag lördag ser också ut till att bli riktigt bra!

Tyvärr var det inte så många som kom. Jag som för säkerhets skull hade frågat bonden om det var OK att parkera bilar på gräsvallen! :D Men man vet ju hur det är, många som säger oj vad trevligt och jag kommer absolut. Sen visade det sig att det var avsnitt 426 av Vänner och det kunde man ju inte missa :wink:

Dom fyra som var där var trots allt väldigt nöjda med vad dom fick se. Det blev ju en riktigt fin visning för dom också i och med att vi var så få. Vi kikade på månen med olika instrument. Allt från 12" Meade, Astro ED 102mm refraktorn, Vortex ED utsiktskikare (som faktiskt är fantastiskt bra att kika på månen med) till liten handkikare och den stora Galaxia kikaren. Mycket wow och man tror inte det är sant hördes från gruppen :)

Efter det gick vi över till kvällens höjdare, Saturnus. Denna planet gör sig verkligen bra i den stora 12 tummaren! Olika okular matades in och vi slutade väl vid 6mm. Då var vi riktigt "nära" men på bekostnad av en del "darr" på bilden.

Sen avslutade vi med en deep sky runda. M13 drog ner en hel del "applåder" men sen tynade det ut lite med M51 och M81. I det ganska skarpa månljuset och med lite svag dis i luften blir dom ju tyvärr inga "fågelholks öppnare" :)

En liten kul grej som jag använde mig av var att jag visade först på skärmen via Starry Night vad vi skulle kika på. Då fick man en uppfattning om hur objektet såg ut (framför allt dom svårtydda Deep Sky objekten). Kul även att se vilka månar runt Saturnus man kunde se och vad dom hette.

Så första kvällen sammanfattar jag som riktigt lyckad. Besöksantalet drar dock ner betyget något!

Fortsättning följer :) //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by skafar65 »

Hej på er!

Gårdagens träff blev riktigt lyckad! Hela 14 personer var ute och kikade på månens kratrar i olika förstoringar och givetvis Saturnus. Vi tog även en tonights best tur och vi kikade på allt från M13 till stjärnor med planeter. Dessa kunde man givetvis inte se men det är en rätt cool känsla av att veta att någonstans runt stjärnan man kikar på finns det ett en planet 

Det var även en del barn bland besökarna och det är alltid extra kul tycker jag. Man får ”ganska” många frågor, mer eller mindre svåra att svara på  Liknelserna på av vad man kikar på blir också ganska kul ibland och vissa objekt som t.ex. M13 ser dom betydligt mer detaljer på än vad man kan ana. !Micke, nu har jag räknat alla stjärnor i M13 (på fem sekunder). Det finns 126 stycken, det är jag helt säker på!” OK 

Vädret var ju ännu en gång fantastiskt, man tror knappt att det är sant! Hur har det gått för er andra? Någon som ställt upp sitt teleskop någonstans på en trottoar och visat allmänheten. Hade jag inte haft ett observatorium hade jag verkligen gjort det i Mr Dobson anda! Det ger jättemycket att prata med folk, se deras reaktioner och svara på deras frågor. Man lär sig själv en hel del också faktiskt!

Sista kvällen med fint väder ikväll? //Micke
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by skafar65 »

Hej på er!

Gårdagens träff blev riktigt lyckad! Hela 14 personer var ute och kikade på månens kratrar i olika förstoringar och givetvis Saturnus. Vi tog även en tonights best tur och vi kikade på allt från M13 till stjärnor med planeter. Dessa kunde man givetvis inte se men det är en rätt cool känsla av att veta att någonstans runt stjärnan man kikar på finns det ett en planet :D

Det var även en del barn bland besökarna och det är alltid extra kul tycker jag. Man får ”ganska” många frågor, mer eller mindre svåra att svara på  Liknelserna på av vad man kikar på blir också ganska kul ibland och vissa objekt som t.ex. M13 ser dom betydligt mer detaljer på än vad man kan ana. !Micke, nu har jag räknat alla stjärnor i M13 (på fem sekunder). Det finns 126 stycken, det är jag helt säker på!” OK :D

Vädret var ju ännu en gång fantastiskt, man tror knappt att det är sant! Hur har det gått för er andra? Någon som ställt upp sitt teleskop någonstans på en trottoar och visat allmänheten? Hade jag inte haft ett observatorium hade jag verkligen gjort det i Mr Dobson anda! Det ger jättemycket att prata med folk, se deras reaktioner och svara på deras frågor. Man lär sig själv en hel del också faktiskt!

Sista kvällen med fint väder ikväll? //Micke
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Robert »

Kul att läsa om era trevliga kvällar.

Själv var jag hemma och passade lillpojken i torsdags så då kunde jag inte visa något.

Igår blev det ett massivt dimlock över staden. Får se om det kan bli något ikväll. Vädret är fint nu i alla fall
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Terje »

Får hoppas att det inte blev som igår, såg halvhyfsat ut ett tag men sen så man knappt handen framför sig...
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Peter R »

Det är en fantastiskt vacker och varm dag även här i Stockholm och jag har precis kommit tillbaka från Observatoriekullen där P-M hade visning av solen med Hα filter. Det var verkligen trevligt och för mig var det premiär att se protuberanser. Inga solfläckar som alla vet.
Jag ska nu iväg på en visning som jag ordnar vid Slussen för ett sälskap på 6 personer.
Det blir nog mest månen och Saturnus.

/*Peter R
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by Perran »

Det var verkligen roligt med visningen och trevligt att träffas, kul att du kunde komma och hälsa på.

Vänligen
P-M
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: 100 timmars aktiviteter

Post by skafar65 »

Hej

Sista kvällen för min del då det gäller 100 timmars kvällarna blev ungefär som den första. Perfekt himmel som dock nu var så ljus att det i princip omöjlig gjorde Deep Sky observationer. Lite mindre folk, sju personer närmare bestämt. Sammanlagt fick jag besök av 25 personer vilket får anses som godkänt tycker jag. Något som var anmärkningsvärt var dock att jag i princip kände alla! Inte en person av dessa hade hittat ut med hjälp av Astronomiårets hemsida. Alla via min hemsida och annonsering på jobb.

Man kan kanske dra olika slutsatser av det? Annonserades det lite för lite runt om i landet då det gällde detta? Ett "flygblad" i alla brevlådor hade nog gjort susen? Men det hade kanske varit för kostsamt? Tidningen Natt delades ut i 20.000 ex men det var väl mest till oss redan frälsta? Lite synd tycker jag att det var att detta tillfälle inte utnyttjades mer. Inte en enda skola T.ex. har hört av sig! Vet dom om detta?

Skulle vara kul att höra om någon av Astronets medlemmar praktiserade trottoar astronomi under 100 timmars kvällarna. Detta var ju ett perfekt tillfälle att verkligen föra ut vår fina hobby till allmänheten!

Christer (från Astrosweden) låter även hälsa att arrangemanget på Barnens ö varit väldigt lyckat. Ett 60 tal ungdomar har spenderat tre dygn i astronomins tecken. Mycket bra föreläsare och program. Shahid Saleem och dom som arrangerat detta har gjort ett fantastiskt jobb!

Mvh //Micke

Return to “Kommande händelser”