Nyårslöften

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Nyårslöften

Post by Starsoft »

Gott nytt år.

Nu har vi ett nytt år med förhoppningsvis en massa klara nätter framför oss så då kan det väl vara lämpligt att ge några nyårslöften som kan vara till hjälp under det kommande året.

1. Idag har jag poljusterat min EQ6 och frusit fruktansvärt, så mitt första löfte blir att jag måste göra färdigt mitt nya obs, med frostfri pir och elektriska takluckor. Ska man hålla på med amatörastronimi systematiskt i det här eländiga klimatet så är det nog nödvändigt att det kan ske inifrån värmen.

2. Löfte 2 blir att göra färdigt min kamera(or) så att jag får färdigt mitt SSBT, 2 x 8" newton teleskop, jag vill inte sätta min 10" newton i det nya obset.

3. Jag måste också göra eller köpa en programvara som gör det möjligt för obset att sköta sig själv på nätterna, jag är faktiskt ganska nöjd med att obsa lite visuellt en liten stund på kvällen om det är bra förhållanden, sedan vill jag sova.

4. Nästa löfte blir att komma igång med systematisk fotometri i någon form, jag ska försöka komma på något lämpligt projekt.

5. Det sista löftet blir att fortsätta att ta "vackra bilder".

Det var väl inga dåliga löften, vi får väl se hur det går...


Idag har jag trots den hemska kylan slagit upp obset och har redan kört RGB på M81. Förhållandena är tveksamma, så det är väl ytterligare ett belägg för att det inte finns något samband mellan en klar och kall vinterdag och bra seeing/transparans. Det är nu -13 grader och totalt vindstilla, vintergatan syns så svagt att det lika gärna kan vara inbillning. Seeingen är inte riktigt lika dålig men definitivt inte bra. M81 är ändå ett så stort objekt så det går väl att krympa bilden till 50% om det krävs för att den ska bli användbar, vi får se vad det blir.

Till idag hade jag varit duktig och tagit nya flat och dark bilder redan under går natt, men när temperaturen sjönk under kvällen idag så blev dark bilderna oanvändbara, jag fick sätta en ny temperatur i kameran och bildsensorn är så känslig så det är lönlöst att försöka använda darks tagna vid en annan temperatur.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb