Ockultation i kväll

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Ockultation i kväll

Post by Starsoft »

I kväll finns ett ovanligt gynsamt tillfälle att observera när en asteroid, 79 Eurynome, ockulterar stjärnan TYC 5222-00089-1 med magnitud 8,9, asteroiden har magnituden 10,8 och sannolikheten för att få se händelsen ligger på 99 procent om man befinner sig inom rätt område. Händelsen inträffar i kväll 22:11:17 lokal tid.

Här finns en karta som visar asteroidskuggans väg över jorden och var händelsen går att se:

http://occult.tungstentech.com/ShowMap.aspx?occ_id=5793

Jag har vid några tillfällen tänkt att försöka se en sådan här passage men vädret har alltid lagt hinder i vägen, i kväll finns en hygglig chans verkar det som men jag får i så fall åka några mil innan jag hamnar i rätt område. Ni i närheten av Stockholm och i de sydöstra delarna av landet verkar kunna ha ett bra tillfälle.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Ockultation i kväll

Post by Starsoft »

Det gick som vanligt, även om det var några fläckar av klar himmel på kvällen så ville jag inte utsätta mig för risken att efter en resa på några mil och en massa arbete bara få se ett kompakt molntäcke, vilket också satelitbilderna jag tittade på idag visar att det blev.

Den här gången kände jag att jag var på gång, jag hade tagit fram och trimmat min gamla 8" meade newton, som med ett nytt fäste passar på min portabla montering. Jag hade också bullat upp med flera alternativa metoder för att så exakt som möjligt kunna tidmäta ockultationen, ev. tänkte jag även prova att videofilma händelsen vilket hade kunnat vara möjligt med hänsyn till magnituderna.

Under en längre tid har jag upplevt att det brukar kunna bli en eller två klara nätter runt fullmånen :? men nu verkar även dessa vara inställda, under den här säsongen har det inte blivit en enda fotografiskt natt ännu.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Ockultation i kväll

Post by Bengt »

Hej!

Du ska inte känna du är ensam om detta. Igår hade vi väldigt klart här på kvällen jag rigga upp grejorna och var helt redo för foto. Sen kom ett kompakt molnlager och drev in på 5 minuter. :D

Får skylla mig skälv. Skulle aldrig köpt min moonlight fokuserare. Typiskt nyinköpsväder :D
Höstens fina i vanliga fall fotoväder verkar även det ha svikit oss i år.

Inte ens solen vill bjuda på några fina solfläckar. hmmm samband kanske :?

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Ockultation i kväll

Post by Peter R »

Jag vet inte vad som är värst. Här i Stockholm klarnade det upp så pass att jag bar ut allting runt kl.23 och fotograferade nästan till kl.3 i natt.
Men på grund av dåligt följe blev det för få bra bilder för att det ens ska vara värt att behandla. Bara för skoj skull avslutade jag med säsongens första bilder på Orionnebulosan vilket var ett kärt återseende.
Sådana här observationsnätter med magert resultat tar så mycket energi så jag brukar varva med visuella observationer och stjärnhoppning med en stor Dobson eller ett par 15x70 kikare vilket är så kravlöst, enkelt och tillfredställande.

Förra året hade jag fått en varning från Calsky.com om att ISS skulle passera framför solen.
Så jag tog en ledig eftermiddag, packade ner allting och var noga med att inte glömma något. Sedan tog jag pendeltåget mot Märsta och klev av på en plats som låg mitt på centrumlinjen.
45 minuter innan det skulle börja var allting perfekt riggat och klart och jag satte igång att fotografera ungefär 1 minut innan passagen och avslutade en minut efter med 6 bilder i sekunden. Jag räknade med att få ett tiotal bilder på rymdstationen.
Allting flöt på absolut perfekt, enda problemet var att rymdstationen syntes inte till på en enda bild!
Än idag vet jag inte varför och jag har trippelkollat alla faktorer. Det kan ha varit ett fel i prognosen. En annan orsak kan vara att jag borde ha använt en kortare slutartid än 1/400 sek och att det kanske blev för mycket rörelseoskärpa.
Nu ska det mycket till för att jag ska förflytta mig med prylarna för att eventuellt pricka ett smalt fenomen.
I natt för första gången ges en ny chans då ISS ska passera framför månen, min takterras ligger perfekt till och väderprognosen ser lovande ut. Fortsättning kanske följer...

/*Peter R