Vinnare utsedda!

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Vinnare utsedda!

Post by skafar65 »

Så, då var vinnarna utsedda av den senaste omgången av Astroswedens fotoutmaning som hade temat, Måne med landskap. Deltagarantalet blev inte så högt som vi hade hoppats på, det var ju trots allt något som alla kunde vara med på med tanke på motivet. Men, men, vi kör på. Vi hoppas och tror att detta trots allt kan bli något som både vi och alla amatörastronomer kan få mycket glädje av i framtiden.

Vinnarna blev alltså då följande:

1.a Peters ”Time-lapse” foto av månen med villakvarteret i förgrunden. Otroligt dramatisk och spännande bild! Att månen ser så stor ut tycker jag är riktigt häftigt, något som man ofta ser på film och som väl är ett resultat av det stora ”objektivet”.

Image

2.a Juos ”Morgonmåne” härliga färger! Man kan nästan känna hur kallt det var där när denna bild togs! Att träden ”tar” lite av månens yta gör bilden direkt mer intressant. Hade månen bara varit lite högre upp så hade bilden inte känts lika spännande.

Image

3.a blir Christofers ”spökliga” månen som verkligen har mystik i sig! Vet inte om fotografen tänkt på att lägga skärpan på trädet i stället för på månen. Men i detta fallet får det en effekt som gör att bilden blir en vinnare.

Image


Dom tre lyckliga vinnarna får vars ett Solfilter film från Thousand Oaks.
http://www.astrosweden.se/Astronomi_Utr ... ild_Id=175


Inom kort kommer nästa omgångs utmaning presenteras på forumet så håll utkik.

Mvh //Micke & Christer

http://astrosweden.se
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Vinnare utsedda!

Post by Robert »

Trevliga bilder och ganska varierande vinnare med. Hade tänkt fota månen med mitt nya objektiv men den kom med några få dagar kvar av tävlingen och då var vädret/tiden inte med mig för ett försök. Kanske blir något foto till nästa deltävling istället.