Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by timokarhula »

Det kanske inte är så många som vet att månskäran kommer att täcka över Venus den 19 juni, på midsommaraftonens förmiddag. Ockultationen pågår ungefär mellan kl 10:06-11:14 (svensk sommartid), beroende på var man observerar. Månen kommer att ligga 22° väster (höger) om solen. Jag har aldrig sett månen ockultera Venus och jag vet inte hur pass svårt det blir att hitta dem på den ljusa himlen imorgon. Om ni tänker observera händelsen är det viktigt att inte peka instrumentet mot solen! Säkrast är att befinna sig i en skugga, t.ex i skuggan av ett hus.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by DHEB »

Hej! Ja, jag såg det i Stellarium häromdagen och ska försöka se den imorrn. Venus har jag sett många gånger mitt på dagen och även så sen som den 26/5 när den var så nära solen som 13°. Man ska vara försiktig men helt OK om man är medveten om vad man håller på med. Det ser ut som att det ska bli bra väder i nästan hela landet förutom sydöstligaste delen. Lycka till!
Stellarium_2020-06-19_10-08.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by timokarhula »

Jag fick faktiskt syn på både Venus och månskäran med blotta ögat alldeles nyss (kl 9:17). Visserligen har jag noterat Venus 127 gånger med blotta ögat i dagsljus men sällan när solen varit så högt uppe. Med 10x50-kikaren syntes Venus som en liten, skarp skära mot den blå himlen, till vänster om månskäran. En massa svalor (och pollen) svischade förbi synfältet. Häftigt!

Nu har jag riktat in min 25x100-kikare på stativ mot Venus så jag borde inte missa ockultationen. Med den kikaren ser Venus nästan lika stor ut som månen utan förstoring. Det är en skarp kontrast mellan de båda himlakropparna. Planeten har en mycket högre ytljusstyrka än vår bleka måne.

Edit: Jag såg Venusockultationen med 25x100-kikaren! Jag tyckte att månen började träda framför Venus belysta "horn" kl 10:06:59 och Venus hade försvunnit helt kl 10:08:14.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by DHEB »

Jag såg också det precis med 102 mm f/4.5 @ 26X. Månen började beträda den belysta spetsen av Venus 10:07:XX (missade sekunderna här). Ockultationen hade kompletterats 10:10:19. Mycket häftigt att se den sista biten där Venus omvandlades till en en mindre och mindre sträcka, sedan en strimma av ljus och till sist en ljuspunkt!


Edit: tog några bilder med mobilen under fenomenet. Ingen av de är bra, men det är intressant med tidpunkter. Sista blden är tagen ungefär 18 sekunder innan ockultationen hade kompletterats
20200619_Luna-Venus.jpg
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by timokarhula »

För att inte tappa bort den bleka månskäran från synfältet fick jag korrigera kikarens riktning på stativet var femte minut. När venusockultationen inleddes var kikaren helt i skugga men senare började solen lysa på den och kontrasten mellan månskäran och den blå himlen försämrades. Klockan 11:12:35 ser jag till slut en liten stjärna dyka upp till höger om månen. Stjärnan förvandlades till ett streck och en till stjärna dök upp, Venus norra "horn". Kl 11:13:39 ansåg jag att Venus inte längre var täckt av månen. Venus och månskäran syntes återigen med det obeväpnade ögat.

Detta var den första venusockultationen som jag observerat och den första planetockultationen som jag sett i dagsljus. Det var under perfekta förhållanden, klarblå himmel och +26 grader i skuggan. En fin midsommarafton.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by DHEB »

Vad bra Timo! Jag tappade månskäran och kund inte hitta den igen, så jag missade att se denna sista biten.
Viggo T
Posts: 42
Joined: 2018-10-21 20:32:29
spamtest: JA

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by Viggo T »

Hej.
Her på Mors i Danmark var der desværre næsten overskyet med små huller, hvor himlen var bleg-blå. Desværre ingen okkultation her denne gang. Men tillykke til dem som så den.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by timokarhula »

Var det ingen annan som observerade Venus utträde från månens osynliga sida? Det var det som jag tyckte var händelsens höjdpunkt!

Först en liten stjärna som växte och blev till ett streck. Efter några sekunder dök det upp en till stjärna ovanför, och sedan sammanföll de i en vacker, ljusstark skära. Det var värt med drygt en timmes övervakning av månens position med stora fältkikare på stativ.

En grej som jag måste påpeka är att jag med blotta ögat kunde urskilja månen som en kort, rak linje fram till kl 12:01, < 45h timmar innan nymåne! Jag kunde inte se månskäran utan kikaren fram till kl 13 då jag avslutade mitt observationspass. Däremot kunde jag (med viss svårighet) se Venus med mina 55 år gamla ögon utan kikare mot den blå klarblå himlen.

/Timo K
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by bengtr »

Hej !

Jag försökte filma utträdet, men det blev inte så bra. Hade nog tiden lite fel. Men här är den sista "framen" innan minnet tog slut. Det ser ut som bara en del av Venus skära hunnit ut.
Venus_utträde.jpg
/bengtr
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by timokarhula »

Tack bengtr, även du gjorde det osynliga synligt. Vi gjorde tillsammans Venus-ockultationen till ett fenomen.

/Timo K
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Månen ockulterar Venus på midsommaraftonens förmiddag

Post by tellmike »

Tack Timo för att du startade tråden om ockultationen som säkert fick många här att uppmärksamma händelsen! :good:

Det blev en en kul jakt att hitta Venus + månen på en klarblå himmel. Då jag inte såg något med blotta ögonen fick jag nyttja en liten 8x25 kikare och söka i området där jag visste att de skulle vara. När jag (efter mycket sökande) till slut fick syn på Venus och den väldigt svaga månskäran riktade jag kikaren försiktigt nedåt mot horisonten och fick på så sätt ett markobjekt som referens. Hade teleskopet redo och gjorde omvänd sökning och lyckade på så sätt hitta Venus+månen i tuben relativt snabbt. Fungerade fint helt utan goto eller motoriserad montering. Hade varit nästan omöjligt med större bränvidder, men med 420mm och 20mm okular gick det bra. Så blev en bra astro-start på midsommar. :-)

Return to “Kommande händelser”