Total månförmörkelse 27 juli 2018

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by Hans Bengtsson »

I kväll den 27 juli blir det total månförmörkelse!

http://www.popularastronomi.se/2018/06/ ... -med-mars/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.astroinfo.se/2018-07-27-tota ... rmorkelse/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by DHEB »

Det blir intressant att se, om molnen tillåter det. Tråkigt att månen är så låg över horisonten dessa dagar, fast kanske spelar det inte så stor roll iaf.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by timokarhula »

Jag lyckades se "blodmånen" från Virsbo. Fick leta med 10x50-kikare i ca 20 minuter innan jag uppfattade ett karminrött, blekt klot ovanför trädtopparna (4º.8 över horisonten) klockan 22:35. Sedan kunde jag uppfatta blodmånen med blotta ögat. Därefter far ISS ovanför den förmörkade månen. Den högra delen av mångloben var mörkast (som var närmast skuggans centrum). Den vänstra kanten var gulaktig sedd med kikaren. 10 minuter senare syntes blodmånen tydligt för blotta ögat. Månen syntes ovanligt röd pga atmosfärens extinktion på den låga höjden. Totaliteten tog slut kl 23:13.

Klockan 23:20 såg jag den oranga Mars under månen som nu såg ut som ett öga sedd från sidan med den gula kanten som "linsen". Mars kommer att se maffig när den klättrat högre upp på himlen.

Detta var min 23:e observerade månförmörkelse och den 17:e totala. Det var första gången som jag såg en månförmörkelse i juli och jag trodde att det skulle vara en större utmaning att observera den. Jag kunde inte skatta månens magnitud med den "reverserade" kikarmetoden för månen syntes inte alls då för himlen var för ljus. Av samma anledning var det svårt att ange månens mörker i Danjon-skalan pga himlens ljushet och månens låga höjd.

Klockan 00:02 noterade jag nattlysande moln på den motsatta sidan av den nu till en fjärdedel förmörkade månen. Jag har sett NLC varje klar natt i sommar. Kl 00:10 såg jag ISS för andra gången inatt. Det är en märklig perspektiveffekt då ISS inte försvinner i jordskuggan där månen är. Temperaturen var +22º vilket förstås är den högsta temperaturen då jag sett en månförmörkelse från Sverige. :)

/Timo K
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by Björn »

Kunde tyvärr inte se något eftersom månen står så lågt och jag orkade inte ge mig ut på äventyr sent ikväll efter den fruktansvärda värmen idag (+35 i Ljungskile).
Har i alla fall börjat plocka lite variabel obsar igen, dags för en ny säsong nu :-)
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by wilt »

Jag skattade den till L=2, med reservation för min ringa erfarenhet och månens låga höjd. De atmosfäriska förhållandena var dock goda. Obsade på en mörk plats utanför Tisvildeleje (norra Själland).

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by ThomasK »

Jag kunde se den förmörkade månen efter lite letande mellan hus och gatlyktor från gatan där jag bor. Detta var vid 23:00. Jag tyckte månens färg var övervägande grå, men med en brun-röd ton i de ljusare partierna och den vänstra kanten. Den var redan då lite ljusare vid vänstra kanten. Jag gick sedan till en mörkare plats och satte mig på en sten för att följa förloppet. När jag kom fram hade precis den vänstra delen av månskivan börjat titta fram bakom jordskuggan. Det var en hel del folk som var på promenad som stannade upp för att titta. En del hade rätt dimmiga begrepp om vad de såg. Hörde bl.a en kommentera att det var solen som skymde månen.... De flesta tittade en liten stund och tog en bild med sin telefon. Check Blodmåne! Det var nog en av de varmaste nätterna jag upplevt i Sverige, 24 grader. Det var lite moln och dis vid horisonten som först skymde Mars men efter en stund dök den upp under månen. Jag satt kvar tills halva månen hade kommit fram och funderade på himlakropparnas rörelser och hur liten jorden är i den stora rymden framför mig.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Total månförmörkelse 27 juli 2018

Post by timokarhula »

Kul att läsa om era observationer! Jag obsade vid Virsbosjön, sjön där de italienska brandbekämparna med sina gula flygplan tog upp vatten vid branden i Västmanland 2014. Det är hyfsat bra sydhorisont där. Det var inte så mycket folk som gick där vid 23-tiden. Dock mötte jag en berusad, yngre kvinna som rastade hunden och i ena handen bar hon en ölburk. Jag bad henne titta med min kikare på månen vars totalitet just hade avslutats. Hon sa bara att hon jobbar nattskift och hon ser en sådan måne nästan varje natt?! :S

/Timo K