Geminiderna 2017

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Geminiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

En av årets allra finaste meteorsvärmar, Geminiderna, bjuder i år på i stort sett månfria förhållanden. Om vi dessutom får molnfritt så blir det en höjdare. Maximet beräknas inträffa på morgonen den 14 december, och det är natten 13-14 december som i första hand gäller för observationer. Men även nätterna 12-13 december och 14-15 december kan bjuda på ett vackert skådespel.

https://www.imo.net/files/meteor-shower/cal2017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Som en alldeles speciell händelse under årets svärm, så kan man redan med små och medelstora teleskop observera moderobjektet (3200) Phaethon samma kvällar som man med blotta ögat studerar geminider! Vem blir först med att fånga (3200) Phaethon och en geminid på en och samma bild?

https://en.wikipedia.org/wiki/3200_Phaethon" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by fort-skala »

Troligen så kommer jag att skåda denna show från Fuerteventura. Skall bli kul... Vädret tillåter väl? :D
Reseteleskopet skall vara med så varför inte ta en titt på moderobjektet :good:

Hälsningar,
Gregor
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

Det finns ett amatörastronomiskt observatorium i Tefia på Fuerteventura, men det känner du säkert redan till:

https://www.hellocanaryislands.com/star ... ing-tefia/" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by fort-skala »

Jag upptäckte detta observatoriet förra gånger jag var där för ett år sedan men då var jag på väg hem till Sverige :|
Så visst, skall prova besöka stället denna gång :) Tack för påminnelse Hans :D :good:
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Geminiderna 2017

Post by hbar »

Har precis bokat en restresa till Fuerteventura så jag kommer också att vara där då. Tar med mindre teleskop med goto o har hyrbil hela veckan så jag hoppas få tillfälle att anv det.

Har hittat följande platser på nätet:
https://www.google.se/maps/place/astron ... authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.google.se/maps/place/Morro+ ... authuser=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Tefia ligger lågt o verkar ha en del ljusföroreningar men det är kanske värt ett besök.

Gregor, du får gärna höra av dig via pm om du är intr av någon gem aktivitet.

Tar gärna emot tips
/Håkan
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by fort-skala »

Håkan, har du bokat av en slump eller tyckte du att det lät kul med Kanarieholmen i mitten av december ? :)
Till skillnad från andra kanarieöar typ Teneriffa, G. Canaria eller La Palma så är Fuerteventura fattig på
lite högre berg med höjder på kanske max 700m öhy. Platser du länkade till har jag besökt tidigare fast endast på dagen...
Gillar annars att beskåda himlen direkt från hotellets balkong/teras, rätt ok ändå :)
Just nu så söker jag efter en go-to reseteleskop just för den resan annars så blir det mitt 20cm resedobson med sin
stora fördel i den relativ låga vikten på ca 7kg :)
Tyvärr så har jag fattat det lite fel...trodde jag skulle vara där redan natten för Geminidernas maximum..
Mitt första natt på ön blir först 14-15 dec :( -- typiskt..
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Geminiderna 2017

Post by hbar »

Hej Gregor

Varit på Teneriffa, G. Canaria, La Gomera och La Palma ett antal gånger.
Jag är på sydspetsen 11-18e så någon Geminid hoppas jag få se. Heq3-2pro med Star71 o lite kameraprylar för min del.
Även om vädret är som sämst under dec så finns det alltid något att se på en ny ö. I våras så fick jag två fina nätter
viewtopic.php?f=36&t=14452&p=65890#p65866" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du vill att vi träffas där nere så kan vi utväxla tel via pm.

/Håkan
User avatar
fort-skala
Posts: 98
Joined: 2012-01-17 15:31:12
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by fort-skala »

PM skickat.
Vänligen,
Gregor Duszanowicz
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett par fjärrstyrda observatorier i både norr och söder med lagom avancerade teleskop.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Geminiderna 2017

Post by Hans Bengtsson »

Geminiderna är redan nu rejält aktiva:

https://www.imo.net/members/imo_live_sh ... &year=2017" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Geminiderna 2017

Post by gost »

Jag såg två riktigt fina Geminider igår mellan molnluckorna. Ikväll ser det tyvärr ut som himlen blir helt grå, synd på så fina förutsättningar.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Geminiderna 2017

Post by hbar »

2-3 större och ca 20-30 små/timme här på förnatten i Fuerteventura. Det var från ett mörkt ställe (sgm21,5) men rätt mycket fukt/sand gjorde att man inte såg några stjärnor på nedre delen av himmeln. En del ljus från närmsta byn reflekterades mot diset o bidrog till att det inte blev mörkare.

Det blåste fortfarande mycket (regnat de sista dagarna, ca 5mm så det är väl hela årsnederbörden). I vindbyarna var det så bilen ryste och man var tvingen o hålla i allt som kunde blåsa bort så teleskopet blev aldrig uppackat. Vintergatans strukturer var tydliga o Andromedagalaxen som stod rakt upp var lätt att se med blotta ögat.

Får hoppas på hyfsat obs-väder någon natt framöver
Håkan

Return to “Kommande händelser”